Den nye match-funktion kan aktivere VRR i spil og lade det være forblive deaktiveret ved videoafspilning for bl.a. at undgå hævet sortniveau på zone-styrede LCD TV.
VRR, eller variabel opdateringsfrekvens, giver mere flydende spil og lavere signalforsinkelse. Omvendt kan VRR kompromitere andre aspekter af billedkvalitet på TV-skærme såsom sortniveau, kontrast og billedstabilitet, idet det forhindrer skærmen i at foretage forskellige typer billedprocessering. VRR forhindrer også diverse systemer til billedredigering i at fungere.
Siden tilføjelsen af VRR i 2018 har Xbox One og Xbox Series tilbudt det som en til/fra kontakt, som ikke tager i betragting, om indholdet rent faktisk har gavn af at blive vist i VRR-tilstand. Microsoft anerkender nu problemet med en match-funktion, som pt. er i beta.
- "Xbox Insiders in Alpha Skip Ahead and Alpha we enabled a new feature for the builds you have from yesterday - just reboot - VRR for gaming!," sagde Brad Rossetti, Xbox Insider Program Lead. "You can now specify when Variable Refresh Rate (VRR) is enabled by choosing between Always On, Gaming Only, or Off."
Modsat Sonys mere adaptive tilgang til VRR i PlayStation 5, forcerer Xbox' match-funktion stadig alle spil i VRR, uagtet om spillet har låst eller ulåst billedfrekvens. Dog slår VRR nu fra under videoafspilning, i systemmenuer og andre applikationer.
VRR kan teoretisk også være gavnligt til video og HDMI-organisationen har udviklet HDMI 2.1 QMS (Quick Media Switching) som en underfunktion til VRR. På nuværende tidspunkt understøtter ingen TV-skærme dog QMS.
Match-funktionen til VRR kan for beta-testere findes på Xbox under Settings –> TV & Display. Den forventes at blive udrullet til alle kompatible Xbox-konsoller senere.