Microsoft har indstillet produktionen af Xbox One og Sony rapporterer ikke længere PlayStation 4 salgstal. Den officielle total for PS4 lander dermed på 117,2 mio. konsoller.
Man kan stadig købe nye spil online og på skive så PS4 eller Xbox One konsollerne tøffer videre. Hvad angår salg af ny hardware, så er 8. konsolgeneration imidlertid nået til vejs ende og erstattet af 9. generations konsollerne PS5 og Xbox Series.
Den endelige, officielle salgstotal for PS4 forsendelser er 117,2 mio. konsoller, ifølge Sonys regnskaber og fremhævet af Daniel Ahmad, senioranalytiker hos Niko Partners. Microsoft stoppede med at rapportere salgstal for Xbox One efter salget sakkede bagud ift. PS4, men det anslås at ligge på ca. 50 mio. konsoller.
Kilde:: Niko Partners
155 millioner PS2 konsoller
De eneste konsoller, som overgår PlayStation 4 på salgstal, er PlayStation 2 (155+ mio.), Nintendo DS (154 mio.) og Game Boy/Game Boy Color (118,7 mio.). Det blev "kun" solgt 87,4 mio. PlayStation 3 konsoller.
Nintendo Switch ligger i øjeblikket på 111 mio. enheder og Daniel Ahmad forventer, at den vil overgå PS4 ved udgangen af året.
Hvad angår 9. generations konsoller, så har Sony rapporteret 21,7 mio. salg af PS5. Microsoft anslås af forskellige kilder til at have solgt 12-16 mio, Xbox Series X/S konsoller.
Spil på abonnement
I mellemtiden er markedet for konsolspil under forandring. Google har lanceret Stadia, som er en streamingtjeneste til spil, på smart TV – uden krav om konsol – mens Microsoft udruller sin Xbox app på Samsung Smart TV indledningsvis.
Netflix er begyndt at inkludere spil i deres abonnementspakke – foreløbigt kun mobilspil. Apple TV 4K boksen tilbyder spil med udspring i mobil samt en håndfuld konsolspil via app-butikken og Apple Arcade.
Sony fusionerede for nylig PlayStation Plus og PlayStation Now til en ny PS Plus abonnementstjeneste, som omfatter et spilbibliotek, hvis man er villig til at betale ekstra. På nuværende tidspunkt kræves dog en PlayStation konsol eller en PC (kun spilstreaming).
- Kilde: Daniel Ahmad, Sony