Efter mere end 30 år indstiller Samsung Display produktionen af LCD TV-paneler, ifølge flere koreanske aviser. Det efterlader Samsung Electronics i en svær situation.
Skærmproducenten Samsung Display havde planlagt sit exit fra LCD-markedet allerede i slutningen af 2020, men det blev udskudt pga. stigende priser på LCD-paneler under covid-19 pandemien. Det sker i stedet i næste måned.
- "Samsung Display har besluttet at lukke sin forretning med flydende krystaller (LCD) i juni, hæmmet af en faldende global konkurrencefordel på grund af billigere produkter fremstillet af dets kinesiske og taiwanske modparter, ifølge industrien søndag," skriver Korea Times (oversat).
- "(Samsung Display) vil afslutte sine leverancer af LCD-paneler i juni," siger en industrikilde til Korea Herald.
Beslutningen har tvunget Samsung Electronics – producenten af forbrugerelektronik – til at omarrangere sin forsyningskæde. Samsung Electronics var allerede begyndt at indkøbe LCD-paneler til sine "QLED" og "LED" LCD TV fra kinesiske og taiwanske panelproducenter såsom AUO, TCL's CSoT og BOE.
Markedsanalysefirmaet Display Supply Chain Consultants (DSCC) forventer, at prisen på LCD-paneler falder til index 36,6 i september 2022 målt mod index 100 i januar 2014, efter at have ramt et rekordlavt niveau på 41,5 i april i år.
Samsung Display var engang verdens største producent af LCD TV-paneler, men selskabets markedsandel er faldet fra 22% i 2014 til ca. 2% i år.
Vil fokusere på QD-OLED
Samsung Display vil i stedet fokusere på QD-OLED til TV på kort sigt. Samsung Electronics lancerede i foråret sine første QD-OLED TV, baseret på Samsung Displays panel, i form af S95B, men resten af modellerne er LCD TV.
- "Samsung Display vil ikke længere producere LCD-skærme, der bruges til store TV-skærme,. De fokuserer i stedet på at fremstille organiske lysdioder (OLED) og quantum dot (QD) skærme," skriver Korea Times.
Læs også: Første 77" og 49" QD-OLED TV forventes klar næste år
Den anden koreanske LCD-panelproducent, LG Display, er ligeledes i gang med at nedskalere sin LCD-forretning for at fokusere på OLED.
- Kilde: Korea Times, Korea Herald