Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAmerikansk TV-fabrikant tjener mere på reklamer & data end salg af TV - FlatpanelsDK

Amerikansk TV-fabrikant tjener mere på reklamer & data end salg af TV

15 Nov 2021 | Rasmus Larsen |

USAs største TV-fabrikant, Vizio, tjener nu flere penge på at vise målrettede reklamer, indsamle data og tage andel i abonnenter end på salget af selve TV-skærmene. Det skriver The Verge.

Smart TV og reklamer

Når TV'et bliver smart, kan du streame film og serier, men der indsamles også store mængder data om dig og din families vaner. Data bruges bl.a. til at fremvise målrettede reklamer på TV-skærmen og til tider ude på nettet. Vizio er USAs største TV-fabrikant og af deres kvartalregnskab fremgår det, at afdelingen for dataindsamling og reklamer havde en bruttofortjeneste på $57,3 mio., hvilket er mere end dobbelt så meget som bruttofortjenesten på $25,6 mio fra salg af 1,4 mio. TV-skærme i kvartalet. Det er første gang, at Vizio tjener flere penge på det de kalder Platform+. Det vidner om en ny realitet på TV-markedet, hvor producenterne efterfølgende kan tjene penge på brugerne. - "I’m proud of the strength of our Third Quarter results, as the investments we’ve made in our Platform+ business continue to bear fruit," sagde William Wang, CEO hos Vizio. "Our dual revenue model is a competitive advantage, and it allows us to leverage our Device business to drive rapidly growing, high-margin revenue within our Platform+ business. Because Vizio delivers the entire entertainment experience – from the hardware and software, to the content and ads – we are able to deliver an attractive value proposition to consumers, advertisers, and content partners alike. We are here to define the future of the Smart TV business."

Vizio ads

Der er sågar reklamer på fjernbetjeningen

Hvordan det virker

Reklamer, der vises som bl.a. anbefalinger af film og serier på skærmens hovedmenu, kan målrettes baseret på indsamling af brugerdata i egne apps samt generelt vha. et system kaldet ACR (Automated Content Recognition), der sidder i Smart TV fra flere producenter. ACR bruger billedgenkendelse til at scanne, hvad du til enhver tid ser på din skærm. For at kunne bruge et Smart TV fuldt ud, indvilliger du ofte i, at disse systemer må bruges til at profilere dig og din familie. Vizio sælger desuden sponsorknapper på fjernbetjeningen og tager en andel af abonnementet fra visse streamingtjenester på platformen. Vizio er ikke alene om denne praksis. USAs største TV-platform, Roku, har sagt, at de vil omdanne sig selv til en "næste generations annonce-platform" mens Google har udrullet autoplay-reklamer på Android TV. Google og Rokus enheder er billige, men TV-skærme kan koste mange tusind kroner. LG lancerede for nylig et nyt alternativt TV-styresystem bygget på reklamer mens Samsung presser stadigt mere påtrængende reklamer ud på hjemmeskærmen af deres Smart TV. Vizio oplyser, at de har 14,4 millioner aktive konti på deres SmartCast TV-platform. I kvartalet havde man en gennemsnitlig omsætning på knap 20 dollars per kunde, hvilket er en stigning fra 10,44 dollars i samme kvartal sidste år. - Kilde: Vizio via The Verge

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |