Over halvdelen af de danske husstande betaler specifikt for sport via kanaler eller streaming, og det er en meget loyal kundegruppe, som er klar til at rykke med sporten. Det viser Mediavisions analyse.
Sport på tv i Danmark
Når mange danskere vælger at holde fast i tv-pakken på trods af årlige prisstigninger, så er sporten en del af forklaringen. 1,4 millioner danske husstande, eller 56%, betaler specifikt for at se sport, ifølge Mediavision.
- "Mediavisions analyse peger også på, at visse sportsrettigheder har en særdeles loyal kundegruppe. Disse kunder sætter så stor pris på deres favoritsportsgrene, at de vil overveje at følge med, hvis rettigheden flytter. I Danmark gælder dette først og fremmest fodboldrettigheder såsom Champions League, Premier League og La Liga. Næsten halvdelen af kunderne svarer, at de vil skifte tjeneste, hvis ligaen flytter. Loyaliteten bidrager også til en stor betalingsvilje for turneringssport," fremgår det.
Så sent som i går udmeldte Waoo store prisstigninger, samtidig med, at de rykker al sport ned i mellempakken fra 2022. YouSee og andre distributører har ligeledes peget på sportsrettigheder, som den primære årsag til prisstigninger på tv-pakker.
En dyr fornøjelse
Sports-tv er en dyr fornøjelse. Specifikt for streaming, så lægger en husstand, der abonnerer på sport, i gennemsnit det dobbelte beløb ift. en husstand, som ikke aktivt har tilvalgt sport.
- "Når det gælder husstande med streamingtjenester med sportspakke, viser analysen, at disse i gennemsnit betaler dobbelt så meget som de husstande, der ikke specifikt abonnerer på sport. En husstand med sport betaler ca. 310 kroner om måneden for SVOD (abonnement til streaming, red), sammenlignet med 155 kroner om måneden for en husstand, som ikke betaler specifikt for sport. Desuden har sportsabonnenterne generelt flere streamingabonnementer. Konklusionen er, at husstande med sport er meget vigtige for det danske streamingmarked."
Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps
Sport er stadig noget, der primært hører tv-pakker til, men der findes flere forsøg med at bryde sporten ud i særskilte tjenester. F1, NFL og MLB er nogle af de aktører, som har egne streamingtjenester. Strive Sport forsøgte sig i en periode med La Liga og Serie A, men solgte senere rettighederne til TV 2.
- Kilde: Mediavision