Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAnalytikere: Disneys armlægning med biograferne er kun på pause - FlatpanelsDK

Analytikere: Disneys armlægning med biograferne er kun på pause

16 Sep 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Disney ændrede strategi i den indbyggede konflikt mellem biografer og streaming. Hvad er status? Flatpanels har spurgt danske eksperter og fået estimat på brugen af Premier Access.

Disney bliver klogere på forbrugerne

Disney har besluttet at give resten af sine nye film i 2021 debut i biografen inden de rammer diverse streamingtjenester, ikke mindst Disney+. Det oplyste underholdningsgiganten for få dage siden. De næste seks film får en eksklusiv biografpremiere, men dog med reduceret eksklusivitetsperiode. Disneys andre biografudgivelser i 2021 får et eksklusivt biografvindue på minimum 45 dage. Den officielle årsag er den flotte modtagelse af sommerens film i biograferne, kombineret med en øget optimisme i biografbranchen. Læs også: Disney går tilbage til eksklusiv biograf-premiere resten af året Netop Disney-koncernens ageren i biograf/streaming-konflikten var for nylig i fokus under CPH FutureTV konferencen.
Claus Bülow Christensen
Claus Bülow Christensen
- "De seneste mange måneder har været et lærerigt eksperiment for Disney. De har på kort tid lært meget om forbrugernes adfærd, ved at have de store coronaramte titler ude på platformen," vurderer FutureTV arrangør og streamingsanalytiker Claus Bülow Christensen, som Flatpanels har spurgt efter Disneys udmelding. Disney har bl.a. tilegnet sig data om forbrugernes velvilje til at betale $29 / 179 kroner for Premier Access, inden en film bliver til rådighed for alle abonnenter. Modtagelsen var dog lunken. Wilke undersøgte i august den danske interesse, hvor 7% af Disney+ abonnenterne (omtrent 50.000) sagde, at de havde købt Premium Access. - "Det er ret beset overraskende lavt. Det tyder ikke på den store velvilje. Men for Disney kan det meget vel alligevel være en god forretning, og måske tallene for hjemmemarkedet er bedre," siger Claus Bülow Christensen. 

Disney The Premiere

Disneys eksperiment med Premier Access gav i en periode premierefilm i stuen. Produktbillede: Samsung The Premiere

Relativt kort vindue på 45 dage

Nu er Disney+ klogere på, hvorledes de fremtidigt nøje vil kalkulere udgivelsesplanerne for de enkelte film, store som små, alt efter filmenes biografpotentiale. Formentlig nøje udregnet af en nyudviklet algoritme og almindelig sans for markedet. - "Det er værd at bemærke, at Disney fastholder et kort vindue på højst 45 dage, og en enkelt film, 'Encanto', har de sat til 30 dage, med biografpremiere 24. november, så den kan være klar som julegave 24. december på Disney+," siger Claus Bülow Christensen, og tilføjer: - "Det var netop et af omdrejningspunkterne for boykottet fra danske biografer, der har været vant til eksklusivitet i 90 dage. De sagde, at når den periode halveres, så er Disneys produkt også mindre værd. Men det kommer biograferne ikke videre med, de må bøje sig for Disneys nye strategi," siger Claus Bülow Christensen til Flatpanels.  Efter Disneys nye udmelding spår Claus Bülow, at markedet i 2022 vil se nye filmtitler med et potentiale midt imellem det store biografpotentiale, og værdien for Disney+ med nye større film i ny og næ under ”Premier Access”-modellen.

Hvad så med Danmark?

Det næste spørgsmål er: Hvad siger de danske biografer til den nye model – og har de overhovedet noget at skulle have sagt?
Christian Monggaard
Christian Monggaard, filmredaktør på Information
- "Jeg har talt med i hvert fald én biografejer, som ikke er begejstret," siger Christian Monggaard, filmredaktør på Information, til Flatpanels og uddyber: - "Problemet er, at holdback-perioden er for kort, hvorfor filmene i hans øjne ikke er særligt attraktive. Men Disney har fundet ud af, at de gør sig uvenner med store dele af biografmiljøet ved simultanpremierer, og så har de nok også indset, at de ikke selv tjener penge nok, hvorfor de sikrer i hvert fald noget af biografvinduet." Fremtiden tegner således: Hurtigere bevægelse fra biograf til streaming. Nu er det op til biograferne at finde ud af, hvad de vil. Samtidig holder Warner og HBO Max stadig fast i nogle simultanpremierer. - "Så hvad betyder det, når HBO Max i oktober kommer til Danmark? Universal og Peacock, Universals streamingservice, forsøger sig snart med den nye Halloween-film. Det er Hollywood, som dikterer, hvordan det hele kommer til at se ud. De danske biografer skal lære at finde en balance mellem tilpasning/overgivelse og nyttig protest, når det kommer til de store, amerikanske film," siger Christian Monggaard.



Flere nyheder

Philips lancerer sit første 77" OLED TV

15 Oct 2021 |

Lemus lancerer nyt lydmøbel og rykker ind hos HiFi Klubben

14 Oct 2021 |

Realme lancerer Google TV stick – alternativ til Chromecast

13 Oct 2021 |

Opgørelse: Markant større efterspørgsel på PS5 end Xbox Series X i Danmark

13 Oct 2021 |

Allente på vej med ny Android TV boks med 4K HDR

13 Oct 2021 |

HBO Max: Lav abonnementspris holder i mindst 12 måneder

12 Oct 2021 |