Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAnalyse: Stort streaming-tidsforbrug afløst af mere normale tider - FlatpanelsDK

Analyse: Stort streaming-tidsforbrug afløst af mere normale tider

12 Aug 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Danskernes glubende appetit på at streame tv-programmer, film og serier, er aftagende i 2. kvartal 2021, i takt med at hverdagen mere minder om tiden før covid-19.

Går mod mere normale tider

Tallene fremgår af Userneeds’ kvartalsvise undersøgelse, ”Danskerne – her og nu”, der blandt andet har taget en ny stikprøve på danskernes medieforbrug i corona-kvartalerne. Analysen inkluderer nye data om, hvor mange danskere der hen over flere kvartaler har øget deres forbrug af streaming i den seneste uge, sammenlignet med måneden før.  - ”Andelen af danskere, der bruger mere tid på at streame tv, er vokset det sidste år, hvilket givetvis afspejler mængden af attraktivt indhold. Derimod skyldes et fald i andelen, der i 2. kvartal 2021 har brugt mere tid på streaming, formentlig en kombination af mere normale tider og sommerens ankomst,” siger Nikolaj Wøhler Voulfsbach, Head of Analysis hos Userneeds, til Flatpanels.

Nedlukning ses i tallene

Den ekstraordinært høje appetit på streaming af tv-programmer toppede i 4. kvartal 2020 og 1. kvartal 2021, hvor 17 % af danskerne sagde, at de øgede deres forbrug. I 2. kvartal 2021 var det ”kun” 11%, der svarede, at de havde øget deres skærmtid med streaming. Når det gælder streaming af film og serier, toppede andelen af danskere, der brugte mere streamingtid, med 21% i 1. kvartal – altså under den tunge vinter-lockdown. I 2. kvartal er væksten mindre, men stadig klar, med 14%.     I alle kvartaler siden 3. kvartal 2020 siger de adspurgte, at de også har øget deres sening af flow-tv. Største vækst var på 18% i 4. kvartal 2020.  - ”Vores undersøgelse viser, at traditionelt tv helt generelt hverken er svækket eller styrket gennem alle corona-kvartalerne," siger Nikolaj Wøhler Voulfsbach, der minder om, at analysen afspejler danskernes tv-vaner i alle aldersgrupper. 

Om Userneeds analysen

Userneeds har undersøgt, hvorledes alle danskeres medieadfærd er påvirket i de seneste fire kvartaler. Den er gennemført af Userneeds og baseret på 1.000 interview i Userneeds’ danske onlinepanel. Interviewene er indsamlet i perioden 5-13 juli 2021. Data er efterfølgende vejet for at sikre repræsentativitet på køn, alder og region.
Flatpanels
 

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |