Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAnalytiker: TV 2 godt positioneret, men nye krav til bruger-loyalitet lurer - FlatpanelsDK

Analytiker: TV 2 godt positioneret, men nye krav til bruger-loyalitet lurer

20 Jul 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Når TV 2 indtager rollen som direkte distributør til abonnenterne – med TV 2 Play som hoveddøren – er der skrappere indholdskrav om at kunne fastholde kunderne så meget som muligt inde i TV 2's egen app, mener analytiker.

Skal holde fast i seere

TV 2s nye koncernstrategi sætter den ambitiøse præmis, at TV 2 frem mod 2025 transformerer sig til en streamingtjeneste, mere end et traditionelt tv-selskab. Med TV 2 Play i hovedrollen. TV 2 fremstår nu ganske godt positioneret i den verserende streaming-krig, som markedet kun lige har set begyndelsen på, vurderer streaminganalytiker Claus Bülow Christensen fra Future TV.  TV 2 Play sigter efter helt samme model, som f.eks. Disney-koncernen følger med Disney+, altså væk med mellemmænd og distributører, og i stedet indhold direkte ud til kunderne, påpeger han. Men TV2 strategien forudsætter også, at TV 2 Play løbende opruster på sine indholdsmuskler for at fremstå attraktiv nok. Der er hele tiden andre streamingtilbud på markedet, som frister flyvske abonnenter.  - "Når TV 2 Play tager rollen som enkeltstående streamingtjeneste, er der ingen tvivl om, at kravet er at kunne fastholde forbrugerne så meget som muligt inde i TV 2's egen streaming app – i deres univers, så at sige," siger Claus Bülow Christensen, analytiker hos Future TV, til Flatpanels.    

Paramount på TV2

TV2 Play har fået Paramount+ ind, men det er næppe en langsigtet aftale, vurderer analytiker

Paramount-aftale holder næppe

Derfor ser man nu, at TV 2 forsøger sig som distributør af andet end eget indhold, såsom Hayu og Oiii, og mest markant aftalen med Paramount. Sidstnævnte fremhæver TV 2 selv hyppigt for tiden.     - "Paramount-aftalen giver et vist udvalg af tv-serier og film inde fra TV 2 Plays univers, og kan være med til at holde kunderne derinde. For Paramount er det en genvej til hurtige nye kunder. Men jeg gætter på, at en sådan aftale ikke er af langvarig karakter – Paramount vil som de andre amerikanske streaminggiganter på sigt helst stå alene med deres egen distribution, omend med få udvalgte samarbejdspartnere," spår Claus Bülow Christensen.  Læs også: Status på TV 2 Play: Videokvalitet er næste fokusområde Efter den store Play-strategi blev offentliggjort har TV2 Play skærpet fokus på at forbedre oplevelsen på Play, herunder indhold. Blandt andet ved at give brugere flere live-begivenheder. Til eksempel Wimbledon fra op til 15 forskellige baner samtidig,  - "TV 2 Play giver os mulighed for at udkomme med alt, hvor vi tidligere har været mere begrænsede i forhold til antallet af tv-kanaler, vi kan sende live på," siger TV 2s digitale udviklingsdirektør, Rahul Yadav til Flatpanels.    

Wimbledon TV2

Antallet af kanaler afgør ikke længere, hvor man kan sende samtidig, pointerer TV 2

Ingen nye flow-kanaler

Derimod er der ikke planer lige nu om at ændre på TV 2s samlede tv-kanalportefølje, altså hverken flere nye tv-kanaler eller færre tv-kanaler. Men event-kanaler ligger lige for. - "Der er ikke aktuelle planer om at ændre på TV 2-familiens stærke kanalportefølje," oplyser TV 2s presseafdeling til Flatpanels. - "TV 2s kanalbrands er ikke bare stærke på det traditionelle tv-marked – de lever også i bedste velgående på TV 2 Play, hvor brugerne ser masser af live-tv og programmer fra TV 2s kanaler. TV 2 Play giver samtidig også en masse nye muligheder for at skrue op for antallet af live-kanaler i forbindelse med store sportsevents og lignende, der på bedste vis supplerer den velkendte kanalportefølje."

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |