WarnerMedia, der ejer blandt andet Warner Bros og HBO, fusionerer med Discovery. Det skaber en ny mediegigant, som skal tage kampen op med Disney, Netflix og andre.
Warner-Discovery
Det amerikanske teleselskab AT&T skiller sig af med WarnerMedia, som fusionerer med Discovery. AT&T modtager 43 mia. dollars for WarnerMedia. Det oplyser partnerne i dag mandag.
Dermed får verden en ny mediegigant - kun overgået på omsætning af Disney - der fra samme kontor vil styre HBO, Warner Bros, Discovery, DC Comics, CNN, Cartoon Network, HGTV, Food Network, Turner, TNT, TBS, Eurosport, TLC, Animal Planet samt andre tjenester/netværk.
- "The new company will compete globally in the fast-growing direct-to-consumer business -- bringing compelling content to DTC subscribers across its portfolio, including HBO Max and the recently launched discovery+. The transaction will combine WarnerMedia’s storied content library of popular and valuable IP with Discovery’s global footprint, trove of local-language content and deep regional expertise across more than 200 countries and territories. The new company will be able to invest in more original content for its streaming services, enhance the programming options across its global linear pay TV and broadcast channels, and offer more innovative video experiences and consumer choices," lyder det i en pressemeddelelse.
Alle de studier, netværk og kanaler, som kombineres. Grafik: Selskabet
Navnet kendes ikke
Det betyder samtidig, at streamingtjenesterne HBO Max og Discovery+ får samme ejer. Discovery+ findes allerede i Danmark, mens HBO Max lanceres senere på året som erstatning for HBO Nordic.
Indholdpaletten dækker over alt fra film til sport. Mere end 200.000 timers indhold, oplyses det.
Hvad det konkret fører med sig af ændringer, vides endnu ikke. Det bliver Discoverys direktør David Zaslav, som skal stå i spidsen for det nye selskab. Navnet på det kombinerede selskab oplyses ikke. Den årlige omsætning forventes at blive 52 mia. dollars i 2023.
Fusionen forventes tilendebragt i midten af 2022 og skal godkendes af konkurrencemyndighederne.
- Kilde: AT&T