Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTegn på streaming-mæthed blandt de unge - FlatpanelsDK

Tegn på streaming-mæthed blandt de unge

17 May 2021 | Per Fanefjord Laursen |

2020 var et medieår med bølgegang, også for distribution af film og serier, viser seneste analyse fra Det Danske Filminstitut.

Mulig mæthed

Stort set alle danskere ser film og serier på traditionelt tv eller som streaming. Eller begge dele. Flest – set over et år – ser stadig spillefilm på flow-tv, men streaming af fiktion tiltrækker sig stadig mere skærmtid i næsten alle aldergrupper. Det viser seneste analyse fra Det Danske Filminstitut og YouGov, der på ny dykker ned i streamingmarkedet og film og serier. Danskerne var allerede godt forsynet med streamingtjenester før, og de seneste 12 måneder har nye streamingtjenester gjort deres entré, herunder Paramount+ og Disney+. Og flere er på vej.

Det Danske Filminstitut

DFI sætter bl.a. spotlight på, om det danske marked nu viser tegn på mæthed.
Martin Kofoed Hansen
Martin Kofoed Hansen, Det Danske Filminstitut.
- "Måske lidt. Det er værd at bemærke, at storbrugerne, de 15-25 årige, i 2020 i gennemsnit ikke har flere abonnementer, end de havde i 2017. Trods tilbuddet om mange flere tjenester. Det kan antyde en vis mæthed i forhold til underholdningsbudgettet," siger analysekonsulent Martin Kofoed Hansen, Det Danske Filminstitut. - "Omvendt spores der ingen mæthed blandt de modne (50+). De har stor vækst i antal tjenester, der abonneres på. De modne har nu 1,9 tjenester i snit – mod 1,4 i 2019. Nogle kunne fristes til at tro, at 50+ brugere har nok i DRTV universet. Men vores undersøgelse viser, at de ivrigt har signet op til især Netflix og TV 2 Play, men også de næste i rækken, til eksempel Viaplay," siger Martin Kofoed Hansen. Der er stadig 17% af befolkningen, der ikke bruger streamingtjenester. Formentlig de allerældste medborgere. Netflix er fortsat kongen i Danmark, men det er DRTV og TV 2 Play, der driver væksten. DRTV og TV 2 Play mindsker afstanden til Netflix's brugertal. Viaplay – også en digital gren af en traditionel broadcaster – vinder også terræn. Derimod har HBO Nordic tabt højde hen over 2020. - "Og så har vi den nye Disney+, der afslørede sig som en ekstra stærk aktør og landede på 20% på rekordkort tid.”

Det Danske Filminstitut

Overraskende fald i digital leje/køb

2020-boomet ramte også hjemmemarkedet for køb og leje af film, hvor den første nedlukning i marts 2020 gav et boost i hjemmeforbruget af film og serier, men trods dette noterer Filminstituttet sig, at andelen der benytter digital leje og køb af film/serier faldt i 2020. Faldet skyldes dog sandsynligvis, at YouGov har målt i december, hvor film-nyhederne var få og køb/lejetjenesterne som fx Blockbuster manglede de store blockbusters fra US der havde udskudt de fleste store film. Generelt ligger de rene transaktionelle tjenester noget lavere i udbredelsen end de abonnementsbetalte streamingtjenester. Største tjeneste i Danmark er Blockbuster der i YouGovs måling ligger udenfor top-20 med et brugertal på 10%.

Biografnedgang, men dansk succes

DFI registrerer også de hårde fakta. 2020 var et mediemarkedet påvirket af hele to nedlukninger af biografer. Resultatet var et fald i billetsalget på 46%. - "To nedlukninger måtte udløse en alvorlig nedgang, men den blev ikke så voldsom som biografmarkeder i andre EU lande. Danske film solgte rigtigt mange billetter i de måneder, hvor biograferne var åbne, dels fordi de danske var attraktive for publikum, og dels fordi de fik plads, når de store Hollywood-titler ikke var på markedet,” siger Martin Kofoed Hansen.

Om DFI og YouGov undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført primo december 2020 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet i Danmark. Seneste DFI undersøgelse blev gennemført i maj 2019. Undersøgelsen er gennemført blandt 15+ årige. I alt er der gennemført 2.500 interviews.
Flatpanels

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |