I en opsigtsvækkende kovending ruller TV-producenter flere års innovation tilbage. De går fra 4K og 8K til SD- og HD-opløsning. Årsagen? Forgæves forsøg på at få udbyderne af tv-kanaler med på vognen.
Opdateret 2.4.2021: Dette var Flatpanels' bud på en aprilsnar. Vi håber, at I fandt indslaget underholdende.
"Vi har forsøgt ihærdigt"
Siden 2012 har TV-producenter forsøgt at hæve opløsningen på skærme, først med 4K og senest med 8K. Forbrugere har ganske vist købt dem. Faktisk er de så godt som stoppet med at købe SD- og HD-skærme.
- "Det hjalp nok, at vi stoppede med at fremstille dem," lyder det fra en TV-producent.
Tv-distributører er dog ikke fulgt efter. Faktisk transmitteres en håndfuld kanaler stadig i SD-opløsning, altså 576 linjer. Mange seere er også blevet hængende. I de tilfælde, hvor samme kanal tilbydes i SD og HD, tuner mange stadig ind på SD-udgaven.
- "Vi har måttet tilbage til tegnebrættet," siger en anden TV-producent. "Vi har i årevis forsøgt ihærdigt, men det er tid til at opgive og acceptere, at SD sådan set var godt nok. HD er at strække den og 4K var et skridt for langt. Og 8K? Glem det."
- "Vi går sågar tilbage til mono", indrømmer en talsmand. "Vi troede, at stereo var fast etableret, og at vi stille og roligt kunne gå videre til surround sound, men den overvældende succes med 'smarte' højttalere har gjort, at forbrugerne bare ikke har interesse i stereolyd længere."
'Noir Mode' og buede skærme
En anden TV-producent afslører, at man eksperimenterer med buede skærme.
- "Ikke konkave skærme, ligesom vi forsøgte for nogle år siden, men konvekse, ligesom de gode gamle billedrørs-apparater," sagde producenten.
Ud over den berømte Filmmaker Mode, som bevarer bl.a. 24fps i film, så kan køberne se frem til TV-skærme med en ny Broadcaster Mode. Den gør alt indhold interlaced, selv når det er progressivt, og hæver billedfrekvensen til 50i eller 60i, afhængigt af regionen. Herudover begrænser den skærmens lysstyrke til 100 nits, fastholder Rec.709 farverum, håndhæver 8-bit farvedybde og fremviser alt indhold i Standard Dynamic Range (SDR).
- "Vi overvejer desuden at tilføje 'Noir Mode' – basalt set en knap på fjernbetjeningen, som skifter fra farve-tv til sort-hvid – men vi er ikke sikre på, at køberne er klar til det. Vi tester i øvrigt et TV-koncept uden en fjernbetjening. Markedsundersøgelser har lært os, at forbrugerne altid mister fjernbetjeningen, så er det overhovedet nødvendigt at lægge en i kassen? På vores nye TV-model placerer vi alle knapper på selve TV'et. Det er en radikal idé, men det fungerer rigtig godt."
DVD gør comeback
I en relateret udvikling har filmstudiernes sammenslutning besluttet at fokusere på SD-opløsning fremover. På fysiske medier betyder det DVD i stedet for Blu-ray Disc. Glem Ultra HD Blu-ray.
- "Det er ældgammel visdom, at forbrugerne stemmer med tegnebogen, og det fortæller os, at DVD simpelthen bare er det bedste format nogensiden. Efter mere end ti år sælges der stadig flere DVD'er end Blu-ray. Innovation er overvurderet," sagde en branchemand, som ikke ønskede at stå frem offentligt.
Også på streamingtjenester vil SD-opløsning blive normen fremover.
- "Vi har set det under restriktionerne i forbindelse med coronavirus. Vi slukkede for HD- og 4K-streaming, og ingen klagede. Det er ikke så underligt, som det måske lyder. Det bekræfter såmænd bare, hvad vi altid har mistænkt: At abonnenter tager premium-abonnement for at kunne streame til flere skærme samtidig, ikke for billedkvaliteten."
Afslutningsvis har biografernes produktionsforening besluttet, at rykke til 1K-opløsning i redigeringsfasen, den såkaldte Digital Intermediate. Det svarer til SD-opløsning.
- "Kan nogen virkelig se forskel mellem 1K, 2K og 4K? Det tror jeg ikke. Så længe du ikke kan tælle pixels, så spiller det."
Ændringerne træder i kraft i dag den 1. april.