Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDrømmen én pris, ét kodeord, samlet kuratering af indhold – à la Spotify - FlatpanelsDK

Drømmen én pris, ét kodeord, samlet kuratering af indhold – à la Spotify

23 Mar 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Danske forbrugere er fokuseret på pris og udbud – og især brugervenlighed. Men forbrugerne er naturligvis ikke ens, viser nye tal fra Wilke. Hvem kan i fremtiden samle indholdet?

Mange har klippet kablet

Danske forbrugere har skaffet sig adgang til endnu mere streaming under de 12 corona-måneder, og de er ikke mætte. Der er plads til flere tjenester og mere forbrug. Ikke desto mindre bliver forbrugerne sværere at tilfredsstille fremover. Trods deres glubende appetit på tv on-demand. Det konstaterede Mette Stensbek Christensen fra analysebureauet Wilke for nylig på nyeste webinar fra FutureTV, hvor Flatpanels deltog. Analysebureauet Wilke har specialiseret sig i at følge det danske streamingmarked.  De danske forbrugere er fokuseret på pris og udbud – men især brugervenlighed. Men forbrugerne er naturligvis ikke ens. Nogle tv-kunder er Cable Cutters (har droppet kabel), mens flest kombinerer streaming og tv-pakker. 31% benytter nu udelukkende streaming til deres tv-forbrug. - "Ved indgangen til 2021 har vi zoomet ind på, hvad siger og tænker de forskellige grupper af tv-forbrugere?" siger Mette Stensbek Christensen. 

Streaming og tv-pakker

Forhold mellem kun streaming, kombination og tv-pakke. Kilde: Wilke

Stor betallingsvillighed

Forbrugernes svar tyder på, at der stadig er rummelige underholdningsbudgetter til rådighed ude i husstandene, til at tegne streamingabonnementer, konstaterer Mette Stensbek Christensen. - "Vi spurgte specifikt til de forventede prisstigninger for Disney+. Her sagde 55% af de nuværende abonnenter, at de vil beholde Disney+, selv om priser går op i 2021."  

Streaming i Danmark

Streamingtjenesters udbredelse i Danmark. Kilde: Wilke

Drømmen om én udbyder

Forbrugerne er på den ene side vildt begejstret for flere, frie valgmuligheder og ny teknologi. Omvendt er kompleksitet og volumen en kilde til frustration. En forklaring på kompleksiteten er givetvis, at danske husstande nu i gennemsnit abonnerer på 3½ streamingtjeneste, ifølge Wilke.  - "Flere respondenter i vores undersøgelse har det seneste år ytret ønsker om én samlet adgang til deres streamingindhold. Én pris, et kodeord, én samlet kuratering af alt indhold – lidt a la Spotify," siger Mette Stensbek Christensen. Danskerne er dog noget splittede på det spørgsmål. 38% siger ja tak til én samlet tv-løsning, 37% er tvivl, og 25% siger nej tak.   - "Svarene er faktisk mere mudrede end tidligere år. Én gruppe navigerer tydeligvis let og elegant i tidens kompleksitet, mens andre er trætte af det." Som del af undersøgelsen spurgte Wilke danskerne ind til, hvilke opgaver en aggregator-løsning skal kunne opfylde.

Streaming-aggegator

Hvis streaming skal samles, hvad skal aggregator-løsningen så kunne? Kilde: Wilke

Gerne Google som aggregator

Danske tv-kunder har også en mening om, hvilke udbydere som bedst kan levere disse løsninger, hvor tv-indholdet samles. - "YouSee og Stofa fremstår som de mest troværdige blandt alle tv-forbrugere, når de vælger mellem de kendte tilbud," siger hun.   Deler man forbrugere op mellem traditionelle husstande og nye forbrugere (Cable cutters) er billedet anderledes:  - "De nye tv-forbrugere tror også på Yousee, men er mere åbne for, at det kunne også være Google, deres internetleverandør eller mobilselskab, der skal levere den samlede tv-løsning i fremtiden. Nogle af dem ser også Netflix som en samlende leverandør."  De nye forbrugere siger også til Wilke, at de forventer at Google ville kunne tilbyde en bedre pris og bedre anbefalinger, end de kendte tv-udbydere.  - "Det svar er ikke helt ulogisk, for anbefalinger af indhold er jo netop Googles varemærke," afslutter Mette Stensbek Christensen.

Streaming-aggegator

Forventningerne til udbyderen afhænger i høj grad af, om man har 'klippet kablet'. Kilde: Wilke




Flere nyheder

Test: Apple TV 4K 2021

18 Jun 2021 |

Disney forbigår igen biograferne med ny Pixar-film i dag

18 Jun 2021 |

Power vil åbne yderligere 18-22 butikker de næste 4 år

18 Jun 2021 |

Nvidia Shield får Googles nye Android TV brugerflade

18 Jun 2021 |

Ingen 120Hz Dolby Vision gaming på Xbox? LG, Sony & Panasonic svarer

17 Jun 2021 |