Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonEksperter: Selvsikre Viaplay spiller højt spil med kundebasen - FlatpanelsDK

Eksperter: Selvsikre Viaplay spiller højt spil med kundebasen

18 Mar 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Når Viaplay hæver prisen på sport med 110 kr/md. vil de miste kunder, men nogle af dem vender givetvis tilbage senere, vurderer medieranalytiker. En ekspert i sportsrettigheder kalder det et "gamble".
 

Massiv prisstigning

Viaplay har for nylig offentliggjort en bastant opjustering af sine abonnementspriser, hvor særligt kunder, der abonnerer på selskabets Sportspakke bliver ramt. Prisen stiger fra 309 kr./md. til 419 kr./md. og gælder kun eksisterende kunder, mens nye kunder skal betale 449 kr./md., da sporten fremover kun inkluderes i Totalpakken.   Antallet af abonnenter på Viaplay er ellers vokset ganske pænt. Ved udgangen af 2020 havde abonnementsbasen rundet 3 mio. efter en vækst på omkring 750.000 i forhold til året forinden.  Det har blandt andet udløst kritiske reaktioner på sociale medier og i andre debattråde, hvor abonnenter er vrede over de robuste prisstigninger. Viaplays prisstigning får givetvis konsekvenser for abonnementsbasen, vurderer medieanalytiker Claus Bülow Christensen, men det tager Viaplay roligt.    - "Det giver god mening, at Viaplay tager et stort prishop i ét hug nu, fremfor som f.eks. Netflix at lægge lidt på løbende, så vi knap nok opdager det," siger Claus Bülow Christensen til Flatpanels.  - "Viaplay har god grund til at være selvsikker, de har et godt produkt til deres målgruppe, og selvom de mister nogle sure kunder nu, så vil deres nye pris give dem nødvendig kapital til deres fortsatte investeringer i rettigheder, og mange af de frafaldne skal nok vende tilbage, når f.eks. det trækker op til en spændende sportsbegivenhed - eller tv-serie."  

Viaplay

Viaplays dyreste Totalpakke bliver fremover eneste pakke med sport for nye kunder

Ekstra dyr Superliga

Nent – Viaplays ejer – spiller højt spil med sin kundebase, men det er et offensivt og velovervejet gamble, lyder analysen fra en ekspert i tv-sportsrettigheder; Discovery Networks tidligere nordiske sportsdirektør, Anders Antonsen.   - "Nent har investeret helt utroligt meget i både drama og sport, og det skal finansieres både ved at få flere abonnenter, men også ved prisstigninger," siger Anders Antonsen til MediaWatch. "Jeg tror, at Nents regnestykke holder, men det er et gamble, og det er ekstremt aggressivt." Anders Antonsen peger på, at Nent sidder på flere attraktive sportsrettigheder som Premier League, Superligaen og Formel 1.    Fra efteråret 2021 træder en ny tv-rettighedsaftale om Superligaen i kraft, hvor det er Viaplay (og TV3-kanalerne), der kan vise størstedel af kampene. Viaplay undgår næppe at aflevere nogle kunder ovenpå nyheden, spår også Buying Director Mikael Ostenfeld fra bureaugruppen GroupM, men der er tale om en kalkuleret risiko for Viaplay, vurderer han.    - "Det her vil koste kunder, men jeg føler mig sikker på, at Nent har analyseret sig frem til, at det kundetab, man får, vil være væsentligt mindre end den merindtægt, man får ud af de kunder, der bliver," siger Mikael Ostenfeld til MediaWatch. 

Grådig sportsverden

Claus Bülow, hvad siger du til de Viaplay-abonnenter, der synes at de nye priser gør ondt på privatbudgettet?   - "Jeg vil sige, at de må nok tage sig en tudekiks. Det er godt nok et drastisk prishop, men vi ved jo alle godt, at sportsverdenen er temmelig grådige med deres krav til prisen på rettigheder, og Viaplay satser også meget på nordiske tv-serier, hvilket også en dyr omgang."    

Løbende prisstigninger på vej

Det øgede udbud af streamingtjenester burde i teorien presse priserne ned, men Claus Bülow spår den modsatte trend – at streamingtjenester trinvist hæver priserne. Kunderne skal vænne sig til, at de gode streamingtjenester koster gode penge.   - "Disney+ er også lige steget, og f.eks. TV 2 Play er også løbende steget, Netflix stiger nok lidt først til næste år, og når HBO Nordic bliver til HBO Max senere i år, vil den også blive dyrere end de andre, måske op mod 139 eller 149 kroner om måneden, omend der nok kommer nogle introduktionstilbud. HBO Max vil jo levere alt indhold fra hele Warner-koncernen, og vil også producere masser af helt nyt eksklusivt indhold. HBO Max koster i USA 14,99 dollars," siger Claus Bülow Christensen til Flatpanels.   Læs også: TV 2 Play hæver igen prisen på sportspakken

Tilvalg og fravalg

Claus Bülow Christensen forventer, at en mere kritisk tilgang til streamingudbuddet breder sig i 2021, og en skærpet evne til at vælge til og fra – lige som med alt andet.  - "Mange har sparet en masse penge ved at opsige gamle kabel-tv pakker og bruge streaming i stedet. Nu bliver alt tv til streaming, og vi får endnu flere amerikanske streamingtjenester. Det betyder, at streaming bliver ganske dyrt, hvis vi vil have det hele med. Abonnenter skal i højere grad til at vælge til og fra i forhold til, hvad de vil se og betale for," siger han. Flatpanels har bedt Viaplay kommentere på eksperternes udlægning, men Nent-koncernen oplyser, at man ikke har yderligere at tilføje til det, der er kommunikeret til abonnenter og til medier.



Flere nyheder

Chromecast med Google TV

09 Apr 2021 |

Rygte: Samsung vil købe OLED TV-paneler fra LG

09 Apr 2021 |

Første kig: Samsung's 110" microLED TV

08 Apr 2021 |

Nye Toshiba Android TV lanceret i Danmark

07 Apr 2021 |

Power åbner i Ringsted med bl.a. OLED TV til 6.666 kr.

07 Apr 2021 |

Sony lancerer Bravia Core med 'højeste streaming billedkvalitet'

06 Apr 2021 |