Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDisney-topchef: Nok ingen vej tilbage fra streaming-premierer - FlatpanelsDK

Disney-topchef: Nok ingen vej tilbage fra streaming-premierer

05 Mar 2021 | Rasmus Larsen |

Disney vil stadig støtte op om biografer, men tilstandene bliver næppe de samme, når salene igen slår dørene op verden over. "I’m not sure there’s a going back", sagde Disneys topchef.

Seeren er blevet utålmodig

I julen 2020 fik Soul (Sjæl) direkte premiere på Disney+ og i dag kan danskerne streame Disneys første 'Premier Access'-film i form af Raya og den sidste drage. Disneys topchef Bob Chapek har svært ved at forestille sig, at tilstandende bliver som før, når coronavirus er tæmmet, med "film der er ude af biografen" og "ligesom bare ligger der og samler støv". Seeren er blevet forvænt, sagde han på en konference arrangeret af investeringsbanken Morgan Stanley. - "I think the consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, because now they’ve had the luxury of an entire year of getting (movies) at home pretty much when they want them," sagde Bob Chapek. "I’m not sure there’s a going back, but we certainly don’t want to cut the legs off a theatrical exhibition run." Læs også: Første Disney+ 'Premier Access'-film koster 179 kroner Mere konkret blev han ikke mht. eksklusivperioden. Warner har i 2021 i USA droppet eksklusivitet til fordel for simultanpremierer, mens Paramount har reduceret fra 90 til 30-45 dage. Universal vil frigive film ned til 17 dage efter biografpremieren. Sony Pictures har ikke udmeldt ændringer. - "Theaters are not going to be 100% back. It’s nice to know that people have that choice. But we like to let the consumer be our guide in almost all situations," proklamerede Bob Chapek. I Danmark ser situationen lidt anderledes ud. Universal og Warner har eksperimenteret, mens Paramounts strategiændring som udgangspunkt kun vedrører USA.

Disney+ abonnenter

Antal Disney+ abonnenter i mio. Kilde: Disney. Graf: Statista

Fra biografrekord til Disney+

Det har været en omskiftelig tid. Disney satte i 2019 – før coronavirus – biografrekord med en omsætning på 11,4 mia. dollars, netop som Disney+ blev lanceret i de første lande. I 2020 blev biografforretningen sat ud af spil og Disney+ endte året med knap 95 mio. abonnenter. Chapek forklarer videre, at det har overrasket Disney, at halvdelen af abonnenterne på Disney+ ikke er børnefamilier. Læs også: Premierefilm i stuen ligner en succes Da biograferne blev tvunget lukket måtte Disney foretage et valg. Det blev at trykke på speederen og investere massivt i Disney+. - "We essentially had to make a decision: Are we going to stay the course? Are we going to slow down investment and reserve cash? As you know, we stepped on the throttle pretty heavily and accelerated, figuring this was the time to make a giant leap forward," sagde Chapek. "Consumer preferences are shifting. We want to make sure that as that happens, we are on the front of those waves, anticipating those changes." Branchens øjne hviler nu på den næste store Marvel-film, Black Widow. Foreløbigt står filmen stadig til at blive en eksklusiv biograffilm. - Kilde: Morgan Stanley, Deadline, MediaPlayNews, Statista



Flere nyheder

Chromecast med Google TV

09 Apr 2021 |

Rygte: Samsung vil købe OLED TV-paneler fra LG

09 Apr 2021 |

Første kig: Samsung's 110" microLED TV

08 Apr 2021 |

Nye Toshiba Android TV lanceret i Danmark

07 Apr 2021 |

Power åbner i Ringsted med bl.a. OLED TV til 6.666 kr.

07 Apr 2021 |

Sony lancerer Bravia Core med 'højeste streaming billedkvalitet'

06 Apr 2021 |