Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonPremierefilm i stuen ligner en succes - FlatpanelsDK

Premierefilm i stuen ligner en succes

12 Feb 2021 | Rasmus Larsen |

Pandemien vender op og ned på Hollywood, som i 2020 begyndte at eksperimentere med premierefilm i stuen. Tal fra Universal vidner om succes. Nordisk Film afviser en lignende situation i Danmark, men de store studiers handlinger vægter tungest.

Biografer blev hårdt ramt

Efter coronavirus brød ud, blev flere biograffilm frigivet som PVOD (premium video-on-demand). Det er et udgivelsesvindue i hjemmet, som ligger i samme periode som biografernes eksklusivitetsperiode. I Danmark koster en PVOD-film typisk 169-199 kr. i leje. Biograferne rasede. Verdens største biografkæde, AMC, boykottede film fra Universal. Danske biografer meldte ud, at premierefilm i stuen "ikke (er) til gavn for branche eller publikum". Billetsalget i danske biografer i 2020 endte med et fald på 46% ift. 2019, mod en nedgang på 71,5% globalt. Tallene for USA, som er verdens største biografmarked, er nu også offentliggjort. I USA endte billetsalget i 2020 på 5,05 mia. dollars, hvilket er et fald på 54% ift. 2019.

Home Entertainment 2020

DEG's 2020-rapport viser solid vækst for home entertainment i USA, selv uden PVOD inkluderet

Premierefilm i stuerne

Vi fik første indikationer på, at premierefilm i stuen var en succes, da Trolls World Tour i USA angiveligt blev den største digitale premiere nogensinde – større end hele biograf-perioden på 1'eren.
PVODPremium video-on-demand
premierefilm til køb/leje
VODVideo-on-demand
ikke-premierefilm til leje
ESTElectronic sell-through
ikke-premierefilm til køb
SVODSubscription video-on-demand,
abonnementstjenester
Box officeBilletsalg i biografer (USA)
Flatpanels
Nu sætter Universal for første gang tal på. I 2020 blev der omsat for over 500 mio. dollars på 18 PVOD-titler fra Universal udgivet på det amerikanske marked, oplyses det i den årlige DEG-rapport. Globale tal for Universals PVOD er ikke offentliggjort. På baggrund af salget melder Universal sig klar til at omfavne PVOD. - "Since the launch of PVOD, we’ve learned a tremendous amount, much of which has validated our belief that PVOD is poised to complement the theatrical business in a way that can meaningfully benefit the ecosystem across consumers, distributors and studios," siger Michael Bonner, President, Universal Pictures HE. Disney, Warner m.fl. har ikke oplyst PVOD-markedstal for Mulan, Scoob og andre film. Tallene indsamles heller ikke systematisk endnu og fremgår derfor ikke af offentlige rapporter. DEGs rapport for 2020 viser, at home entertainment-omsætningen i USA oversteg 30 mia. dollars for første gang (uden PVOD medregnet) mod 5 mia. for box office, altså billetsalg i amerikanske biografer.

Soul Disney+

Pixar-filmen Soul blev rykket fra biografer til Disney+, men ikke som PVOD. Den var i stedet inkluderet i abonnement

Danmark stopper ikke Hollywood

Billedet er mere mudret i Danmark, hvor færre film er udgivet som PVOD. Nordisk Film oplyser, at Druk har solgt på et "niveau hidtil uset i Danmark" med 60.000 digitale eksemplarer, hvilket dog blegner ift. over 800.000 biografbilletter. Druk var en fremskyndet hjemmeudgivelse, men ikke PVOD. I samme forbindelse siger Nordisk Film, at man ikke har "fundet anledning til at diskutere" praksis med biograf-eksklusivitet til nye film i Danmark. Omvendt mener Blockbuster, at biograffilm til streaming er "en klar succes". Og selvom danske film har holdt hånden under danske biografer i 2020, så kommer vores lokale situation næppe til at påvirke Hollywoods overordnede beslutninger. Disneys nye adm. direktør, Bob Chapek, sagde ved gårdsagens regnskabsfremlæggelse, at han er "thrilled" (begejstret) efter at have set resultaterne fra Soul-premieren på Disney+. Black Widow er foreløbigt stadig planlagt som biografpremiere, men han åbnede op for, at det kan ændre sig. Netflix har produceret flere film med store budgetter til streamingpremiere, men direkte sammenligninger kompliceres af, at Netflix's film og andre premierefilm i 2020, herunder Greyhound og Soul (Sjæl), er blevet flettet ind i abonnementer i stedet for at være blevet solgt særskilt som købe/lejefilm. Tallene fra Universal er bedste rettesnor, som vi har på nuværende tidspunkt. Se også: Filmbranchen: Biografer vs. streaming Selvom vi endnu ikke har mange håndgribelige markedstal, så taler studiernes handlinger deres eget sprog. Disney rykker flere 2021-film til Disney+ og har gjort det klart, at streaming nu er "primært fokus" foran biografer. Warner giver samtlige 2021-film simultanpremiere på HBO Max og i biografer i USA. Paramount og Universal har måske mere at sige om sagen, når de præsenterer globale planer for deres nye streamingtjenester, Paramount+ og Peacock. Premierefilm i stuen ligner en succes, coronapandemi eller ej.



Flere nyheder

B&O slår et slag for miljøvenlige forbruger-værdier: "Game-changer"

17 Sep 2021 |

Disney+ er nu tilgængelig på Panasonic TV fra 2017 og frem

17 Sep 2021 |

Analytikere: Disneys armlægning med biograferne er kun på pause

16 Sep 2021 |

Samsung Display starter produktion af 90Hz OLED til laptops

16 Sep 2021 |

2021 TV Shootout: Sony A90J vinder 'King of 4K TV' – LG ZX er 'King of 8K TV'

15 Sep 2021 |