Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDR-rapport: Meget tyder på nye fald i flow-tv de næste år - FlatpanelsDK

DR-rapport: Meget tyder på nye fald i flow-tv de næste år

21 Jan 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Coronapandemien ændrede danskernes dagligdag og medievaner i 2020, herunder for streaming. Det er én af hovedkonklusionerne i DRs store årlige rapport, som DR Medieforskning netop har offentliggjort. 

Flow-tv i corona-comeback

Knap halvdelen af medieforbruget blev i 2020 brugt på at se levende billeder på en skærm – via et traditionelt tv-signal eller som streaming. Ifølge ’Medieudviklingen 2020’ stiger antallet af danskere, der streamer film, serier og tv-programmer ugentligt. Der er fremgang i alle aldersklasser, men den største stigning ses blandt den ældste halvdel af befolkningen. Hvis den udvikling fortsætter og for alvor begynder at gnave af det traditionelle tv-forbrug, vil det resultere i markante fald i forbruget af traditionelt tv de kommende år, spår rapportens forfattere, Dennis Christensen, Rasmus Andersen og Henrik Gregor Knudsen. Coronaåret 2020 udløste dog også en helt særlig modtrend, påpeger medieforskerne Michael Oxfeldt og Rasmus Andersen fra DR Medieforskning: Fra den 11. marts, hvor Danmark lukkede ned, til den 10. maj 2020 steg hver danskers forbrug af klassisk flow-tv med 13 minutter dagligt – svarende til 11%. Et højdepunkt kom allerede den 17. marts, hvor Dronningen talte til befolkningen. 3,4 mio. danskere så med på DR1 eller TV 2s kanaler. Det blev den mest sete tv-udsendelse siden målingen af tv blev indført i 1992. Men flow tv-boomet var kun en overgang. Efter et par måneder med høj tv-sening fik danskerne nok af hjemmeisolation, og flygtede ud i takt med at reglerne for forsamlinger blev lempet. Og solen kom frem. På sankthansaften, nåede tv-forbruget ligefrem det laveste niveau, siden tv-målingens start i 1992 med 1 time og 15 minutters tv-sening per dansker. I gennemsnit bruger danskerne nu lige over 2 timer dagligt på at se traditionelt tv.

Nu driver især ældre streamingvækst

Samlet set er antallet af danskere, der streamer film, serier og tv-programmer ugentligt steget til 55 % i 2020 - mod 52 % i 2019. Der er fremgang på tværs af alder, men den største stigning ses blandt den ældste halvdel af befolkningen. Og dem er der mange af. Netflix og YouTube er de største streamingaktører målt på antallet af ugentlige brugere i året som helhed, viser DRs analyser udført af Kantar/Gallup. TV 2 Play er lillebror både i forhold til DRTV og Viaplay. Den nye Disney+ opnåede i sidste kvartal af 2020 en ugentlig dækning på 16 %, og ser indtil videre ud til at være et supplement snarere end en erstatning for de tjenester danskerne allerede bruger. Hos Discovery Networks kan man glæde sig over, at Dplay, som for nylig skiftede navn til Discovery+, har øget sin ugentlige rækkevidde fra 3% i 2019 til 5% i 2020. Men streaming som fænomen er i fortsat udvikling og forandring. Man bør ikke låse sig fast på billedet i 2020 og tro, at det vil stå stabilt de næste mange måneder og år, advarer DRs medieforskere. Nye tjenester opstår hele tiden og kan være med til at forskyde status quo.

DRMedieudviklingen 2020

TV 2 familien fik mindre konkurrence

Den evige, intense kamp om seerandele på flow-tv-markedet er ikke aflyst, blot fordi branchens fokus især hviler på streaming. TV 2 familiens kanaler har længe været førende, men blev i 2020 klart den største spiller på markedet for traditionelt flow-tv. (se graf side 6). Knap halvdelen af det traditionelle tv-forbrug foregik i 2020 i selskab med TV 2-kanalerne, der bl.a. havde succes med Badehotellet, Lykkehjulet og TV 2 News. Sidstnævnte sugede seertimer til sig i en nyhedshungrende coronatid. Der er tale om en markant fremgang for TV 2-koncernen ift. 2019. Men retfærdigvis skal fremgangen til dels tilskrives ydre omstændigheder: DR har lukket tre flow-kanaler i 2020, og samtidig ragede Discovery Networks uklar med YouSee, hvilket fik voldsomme konsekvenser. Det resulterede i en halvering af den amerikanske tv-koncern på det danske marked målt på seerandele.

DRMedieudviklingen 2020

Glade gensyn eller valgfrihedens tyranni

En ny 2020-trend, som DRs forskere hæfter sig ved, er, at over halvdelen af brugerne streamer programmer og serier, som de allerede har set. Det fremgår af en specialundersøgelse, som DMA Research har gennemført for DR Medieforskning i sommeren 2020. Undersøgelsen viser, at mere end hver anden danske streamer – eller 54% – svarer, at de ser serier og programmer, selvom de tidligere har set dem. I undersøgelsen nævner respondenterne flere end 60 forskellige serietitler, som de genser, skriver medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Eva Leth fra DR Medieforskning i ’Medieudviklingen 2020’. Blandt de 15-24-årige er det hele 85%, der har streamet programmer, de havde set i forvejen. Venner er favoritserien blandt de yngre, efterfulgt af Game of Thrones, mens det for de ældre er Matador og Badehotellet, der frister til gensyn. Jakob Vikær Hansen og Eva Leth udpeger ’reaktualisering’ og kvalitet som væsentlige grunde til, at streamerne kaster sig over et velkendt program eller en bekendt serie på ny. - "Aktualiseringen kan for eksempel være, at streamingtjenesten har smidt en serie på forsiden, at sæson 4 lige kan nås, inden sæson 5 får premiere, eller at en ven, et meme, eller et socialt medie minder dig om lige netop den scene, der gjorde dig hooked i første omgang," siger Jakob Vikær Hansen og Eva Leth. En anden anledning til at se gense programmer, er det, som medieforskerne kalder ’Valgfrihedens tyranni’. Altså, at udbuddet i dag er så enormt, at vi vælger det velkendte, det sikre – eller vælger slet ikke at se noget. Hele rapporten, 'Medieudviklingen 2020', kan findes her.



Flere nyheder

Medie: LG Display øger produktionen af OLED TV-paneler

14 May 2021 |

LG 2021 OLED TV er landet i butikkerne

12 May 2021 |

Hollywood satte langt færre film i produktion sidste år

12 May 2021 |

Status på Ultra HD Blu-ray

11 May 2021 |

LG har skabt ultra-kompakt Eclair soundbar

11 May 2021 |

Test: LG C1 OLED

10 May 2021 |