Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFire små & mellemstore streaming-tjenester har nydt solid fremgang - FlatpanelsDK

Fire små & mellemstore streaming-tjenester har nydt solid fremgang

20 Jan 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Modsat den gængse opfattelse er det ikke de to dominerende udbydere, Netflix og DRTV, der har været primær drivkraft for øget adgang til streamingtjenester og forbrug på det danske marked i de seneste par år. Det viser Wilkes nyeste analyse.

Flader ud

Analyseinstituttet Wilke moniterer løbende det danske streamingmarked, herunder hvor mange der bruger/har adgang til tjenesterne. I nyeste analyse konkluderer Wilke, at streamingfænomenet nu drives af fire mindre udbydere, der har nydt betydelig fremgang fra 2018 til 2020. Netflix og DRTV har godt fat; de benyttes begge af 50% af den danske befolkning og er de dominerende aktører. - "Netflix og DRTV er aktuelt i vores analyser fladet ud på et højt niveau," siger Mette Stensbek Christensen, Commercial Director fra Wilke. Youtube har ikke været inkluderet i analysen.

Streamingtjenester i 2020

Y-akse: Andel af den danske befolkning. Spørgsmål: Hvilke af nedenstående streamingtjenester bruger du/har du adgang til? Kilde: Wilke

TV 2 Play og Viaplay er motorer

TV 2 Play hører til blandt de muskuløse mellemstore udbydere. TV 2s succes med Play er langt fra en hemmelighed, og bekræftes af Wilkes seneste data. - "Det nye er imidlertid, at markedsvæksten procentuelt sker blandt de mellemstore og små streamingtjenester," siger Mette Stensbek Christensen. TV 2 Play havde en brugerandel i den danske befolkning på 21% i maj 2018. Den er vokset til 36% i oktober 2020. TV 2-koncernen har selv oplyst nyeste abonnentantal på over 700.000 abonnenter. I den gruppe ligger også Viaplay, der havde 20% af brugere i maj 2018 – og 33% i oktober 2020. Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps HBO Nordic er til gengæld lidt en outsider. Tjenestens udvikling har været mere ustabil i perioden. - "Vi har nøje fulgt HBO Nordics mere svingende markedsopbakning. HBO har har nu 21% af brugerne – mod 18% i 2018," siger hun. Blandt de små er det Dplay, der stikker ud. Dplay (nu Discovery+) havde 2% i maj 2018 og 11% i oktober 2020. - "Det er interessant at følge de små som Dplay og C More. Dplays robuste fremgang fra 2018 til oktober 2020 kan bl.a. tilskrives, at YouSee fjernede alle Discovery-kanaler den 1. januar 2020, men fremgangen kan ikke alene forklares heraf," vurderer Mette Stensbek Christensen. Flatpanels omtalte for nylig Wilkes analyser af Disney+ entré i Danmark.



Flere nyheder

B&O slår et slag for miljøvenlige forbruger-værdier: "Game-changer"

17 Sep 2021 |

Disney+ er nu tilgængelig på Panasonic TV fra 2017 og frem

17 Sep 2021 |

Analytikere: Disneys armlægning med biograferne er kun på pause

16 Sep 2021 |

Samsung Display starter produktion af 90Hz OLED til laptops

16 Sep 2021 |

2021 TV Shootout: Sony A90J vinder 'King of 4K TV' – LG ZX er 'King of 8K TV'

15 Sep 2021 |