Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonInterview: Dokumentar-serier skal bidrage til Viaplays tårnhøje vækstmål - FlatpanelsDK

Interview: Dokumentar-serier skal bidrage til Viaplays tårnhøje vækstmål

30 Nov 2020 | Per Fanefjord Laursen |

NENT’s Viaplay har store vækstambitioner for de næste 4-5 år. Abonnentsbasen i Norden skal fordobles til ca. 6 millioner ved udgangen af ​​2025. 

De tårnhøje ambitioner blev offentliggjort af NENT midt i november på den finansielle nyhedsevent Capital Market Day, som omtalt her på Flatpanels.

Kim Poder, NENT
Kim Poder, EVP & CCO. Foto: NENT
- "Vores kalkule lyder, at hele streamingmarkedet vokser betydeligt de næste 4-5 år," siger Executive Vice President og Chief Commercial Officer Kim Poder, NENT, til Flatpanels. - "Væksten drives af, at flere tegner et abonnement for at streame tv, kombineret med at et betydeligt antal husstande vil abonnere på tre tjenester på én gang. Forudsætningen for vækstmålet er desuden, at Viaplay skal ”slå” den generelle høje markedsvækst," siger han. Den nordiske ledelse antager, at hele 80% af de nordiske husstande i gennemsnit vil abonnere på 3 streamingtjenester, når vi skriver 2025. - "For at leve op til vores mål skal Viaplay være top-of-mind, ikke mindst i de mange husstande, der udvider med flere abonnementer. Derfor skal vores programudbud i de næste år være så attraktivt, at Viaplay indtager positionen som kundernes anden eller tredje valg," siger han, underforstået at Netflix sandsynligvis er førstevalget.

Gode fortællinger - lavere pris

Det stiller høje krav til en profileret indholdsportefølje, hvis Viaplay altid skal være blandt de 3 streamingtjenester, der vælges når en potentiel husstand afsøger mulighederne. Fiktion i lange baner, film og serier, er naturligvis på menuen, og Viaplay har også ekstra kig på dokumentargenren, som man ikke har udforsket fuldt ud. NENT-koncernen (TV3) har dog programsat dokumentarprogrammer, doku-soaps, mm. i årtier på flow tv, og man ved, at dokumentarprogrammer fungerer udmærket udrullet i serieform. - "Genren giver os mulighed for at fortælle vigtige og interessante ”historier”, som tilføjer noget nyt til Viaplay, så vi både kan forvente at tiltrække nye abonnenter og øge tilfredsheden blandt de nuværende. Det indgår også i vores vurdering, at dokumentarserier i de fleste tilfælde har en lavere episodepris end fiktion," siger Kim Poder, der ikke har lagt sig fast på temaer og omfang.

Dokumentarer på Viaplay

Viaplay tilbyder allerede dokumentarer, men ønsker at optrappe på området

Fuldt vinterprogram

Dernæst er live-sport et attraktivt produkt for Viaplay, der er stærke på fodbold, senest med nye rettigheder til VM i fodbold for kvinder i 2023. - "Meget aktuelt er, at vi skruer helt op for vintersporten," siger Kim Poder, der medgiver, at vintersport er mest attraktivt for abonnenter i Norge, Sverige og Finland. Se også: Streaming-kalenderen - "Viaplay bliver leveringsdygtig i alle de store vintersportsgrene fra rigtige mange events, bortset fra nogle få sportsgrene, som nationale broadcastere rettigheder til." Derudover har Viaplay i Finland fået rettigheder til Formel 1, og Viaplay i Norge kan snart tilbyde den attraktive Premier League.

Alliance udvider programudbud

Det er også nyt, at Viaplay for nylig bebudede, at man har indgået en alliance med streamingtjenesten Starzplay i Norden. Samarbejde indledes fra december. - "Starzplay udvider vores portefølje med meget nyt indhold, til eksempel den historiske tv-serie The Spanish Princess samt The Girlfriend Experience og Black Sails. Alt sammen for at kunne tilbyde mere indhold, som kunderne gerne vil se. Der kan både blive tale om, at Starzplay indholdet er integreret i Viaplay, eller at Starzplay titlerne har sit eget univers. Den balance er ikke endelig afgjort," siger Kim Poder.

Viaplay Android TV

Viaplay findes som app til en række TV-platforme, herunder Android TV

Gevinsterne ved effektive algoritmer

Faktisk er det lidt passé, at en streamingtjeneste skal opdeles i genrer og universer, tilføjer Kim Poder, i erkendelse af at nutidens brugere meget gerne vil guides i et enormt udvalg. - "Men det er lidt gammeldags at opdele streamingtjenester i genrer, kategorier, temaer, sektioner mm. Vi har længe arbejdet med algoritmer, som hjælper vores abonnenter med at finde ud af, hvad de skal se. De fleste kunder har nu oprettet profiler, så hvert familiemedlem har et unikt sæt af algoritmer, der er styrende for vores anbefalinger. Så der tages hensyn til den enkelte bruges smag," siger Kim Poder. Brug af effektive algoritmer opmuntrer til en adfærd, der er guld værd for streamingtjenester. Der er tre gevinster ved effektive algoritmer, ifølge Kim Poder: Abonnenterne ser mere indhold; de spilder mindre tid på at lede forgæves; og der er færre tilfælde, hvor de stopper og forlader en film eller serie, som ikke faldt i deres smag.

Fakta om NENT

Viaplay har i dag knap 3 mio. abonnenter i Norden. Tjenesten er ejet af den svenske mediekoncern Nordic Entertainment Group (NENT), som har hovedkontor i Stockholm. NENT blev i dannet i 2018 og i 2019 skilt ud fra MTG-koncernen i et selvstændigt medieselskab med fokus på flow-tv og streaming tv. NENT er dermed også selskabet bag alle TV3-kanaler og en sværm af søsterkanaler.
Flatpanels



Flere nyheder

B&O slår et slag for miljøvenlige forbruger-værdier: "Game-changer"

17 Sep 2021 |

Disney+ er nu tilgængelig på Panasonic TV fra 2017 og frem

17 Sep 2021 |

Analytikere: Disneys armlægning med biograferne er kun på pause

16 Sep 2021 |

Samsung Display starter produktion af 90Hz OLED til laptops

16 Sep 2021 |

2021 TV Shootout: Sony A90J vinder 'King of 4K TV' – LG ZX er 'King of 8K TV'

15 Sep 2021 |