Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDe nye TV-produkter fra B&O: Det handler om lyd og design - FlatpanelsDK

De nye TV-produkter fra B&O: Det handler om lyd og design

19 Nov 2020 | Per Fanefjord Laursen |

Bang & Olufsen koncentrerer sig om designet, lyden og brandets særlige håndværkskunst, mens skærme fra LG fortsat leverer billederne. Tre TV-nyheder er præsenteret.

Tre TV-nyheder

Bang & Olufsen har netop løftet sløret for brandets designlinje og strategiske retning, som tegner koncernens TV-produkter fra vinteren 2020 og frem. Fællesnævner for de seneste TV-produktlanceringer er eviggyldige B&O-værdier: Stadigt nye designveje og sublim lyd – mens billedkvaliteten bliver, som vi kender den fra de seneste generationer. B&O fortsætter nemlig samarbejdet med LG om OLED-skærme. - "Det er det, vi kan. Det er dér, vi fokuserer," siger Ole Moltsen, Product Manager hos B&O, til Flatpanels. De tre konkrete produktnyheder er 48-tommer Beovision Contour, en opgraderet Beovision Eclipse mk2, der nu også findes med motoriseret gulvstand og motoriseret vægbeslag, samt en motoriseret gulvstand i flere farver til en opgraderet Beovision Harmony mk2 (nu baseret på LG GX). Designet er som altid en afgørende parameter for at investere i et B&O-apparat. Det er kostbare produkter, der henvender sig til husstande, hvor indretning kalder på et lækkert TV-design. - "Vores produkter på TV-siden henvender stadig til forbrugere, der tænker: Når man nu har købt sin ynglingssofa, de flotte lamper og nyt smukt gulv, hvorfor så placere en sort plastikting i det hjem? Vores rolle er stadig at tilbyde TV-produkter, der harmonerer med de krav," siger Creative Director Kresten Krab-Bjerre, B&O, til Flatpanels.

Beovision Harmony

Ny motoriseret gulvstand til Beovision Harmony i toner af sølv, messing, bronze eller guld. Foto: B&O

Bronzefarvet gulvstand

B&O lægger tillige vægt på at tilgodese disse kræsne husstande med de ”mindre” designraffinementer som en ny gulvstand, hvor apparatet nærmest ”svæver” om sin egen akse, og nye løsninger, der helt afskaffer rodede ledninger, som hænger ud på gulvet. Bang & Olufsens kreative chef fremhæver videre koncernens afdeling for Colour Material og Finish (CMF), der kæler for TV-apparaternes design og forbrugernes smag anno 2021. Særligt iøjnefaldende er den nye version af Beovision Harmony med bronzefarvede kanter, gulvstand og lister, som et klart alternativ til grå og sorte materialer, som mange andre produkter byder på. Læs også: Beovision Contour er Bang & Olufsens første 48" OLED TV Det nye 48-tommer Beovision Contour kommer desuden med mulighed for guldtonet aluminiumsramme, der ligeledes adskiller sig markant fra andre skærme i kategorien.

Beovision Contour

Nyt 48" Beovision Contour findes i flere varianter, bl.a. guldtonet aluminium. Foto: B&O

Sort plastik bandlyst

Udover gode billeder stiller forbrugerne stigende krav til lyd. Her fremhæver B&O deres eksisterende soundbar, Beosound Stage, med kraftfuld og god lyd, som ikke kræver subwoofer. Beosound Stage fungerer også udmærket som en del af husstandens højttalersystem, når man slukker for TV’et.  - "Mange soundbarer på markedet er præget af sort plastik. Vores soundbar er i den flotteste bearbejdede aluminium, der findes. Det gælder også stofvalget, og kvaliteten har sin pris. Men man får også noget for pengene, mener vi," siger Kresten Krab-Bjerre. Netop Beosound Stage danner fundamentet under lyden i det nye 48-tommer Beovision Contour.

Hvem er kunderne i svært marked?

Når det danske selskab introducerer nye produktvarianter, kommer man ikke udenom B&O’s udfordringer med markedet og forbrugerne. Selskabet anerkender den velbeskrevne, hårde konkurrence fra mange, stadigt billigere enheder fra konkurrenterne. - "Det er ikke os. Vi skal ikke ind i det globale mainstream-marked, som en dansk virksomhed med 1000 medarbejdere. Vi sigter efter forbrugere, der higer efter langtidsholdbar kvalitet, kunder der ønsker et produkt, der skal stå i hjemmet i længere tid," siger Product Manager Ole Moltsen, B&O. - "Der er i dag tre forbrugerkategorier for vores TV-produkter. Der er – og har længe været – et marked for de helt store skærme, og vi var faktisk blandt de første, der kom med en 103” skærm. Men mange ønsker at kunne købe flere mindre apparater, hører vi fra forhandlerne, blandt andet til brug i flere værelser. Der er naturligvis også husstande i dag, hvor TV-apparatet ikke skal fylde så meget, enten på grund plads eller af hensyn til indretning. Mange B&O-kunder bor storbyer i små lejligheder, til eksempel midt i London, hvor der er efterspørgsel på mindre apparater med sublim TV-oplevelse," fortsætter Ole Moltsen. Han vil ikke uddybe kundeunderlagets størrelse, hverken i Danmark eller globalt. Kunderne til TV er dog primært europæiske, oplyses det.

Beovision Eclipse mk2

Beovision Eclipse mk2 er blevet opgraderet på skærmdelen og har fået motoriseret gulvstand. Foto: B&O

TV lever og har det fint

Nok spiller traditionel tv-sening en mindre rolle end for 10-15 år siden, men behovet for store knivskarpe TV-skærme har aldrig været større. Paradoksalt nok kræver den enorme mængde af velproducerede film og serier, som streames dagligt, sublime billeder og lyd, påpeger B&O: - "Tv-mediet er efterhånden erklæret for død mange gange. Det er det ikke, tværtimod. TV-apparater er blevet app-baseret – væk er et logistisk helvede med de mange bokse. Ingen vil stirre på pixels, så god lyd og billeder har en stor berettigelse," afslutter Kresten Krab-Bjerre.

TV-nyheder fra Bang & Olufsen

Flatpanels



Flere nyheder

Xbox Series X

01 Dec 2020 |

Guide: Opsæt Xbox Series X til HDMI 2.1, 4K120, VRR & HDR

01 Dec 2020 |

Nyt TV på Black Friday? Tips og råd til opsætning

01 Dec 2020 |

Interview: Dokumentar-serier skal bidrage til Viaplays tårnhøje vækstmål

30 Nov 2020 |

Parknets tv-pakker bliver dyrere fra 2021

30 Nov 2020 |

Sony udruller nu Apple TV app bredt på 2020, 2019 & visse 2018 TV

27 Nov 2020 |