Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNy strategi: DRTV skal være ny hovedindgang senest i 2023 - FlatpanelsDK

Ny strategi: DRTV skal være ny hovedindgang senest i 2023

16 Nov 2020 | Per Fanefjord Laursen |

DR’s nye målsætning for streamingforbrug er, at 6 ud af 10 danskere i løbet af en almindelig uge skal gå ind og se DRTV – det skal ske senest i 2023. I dag bliver DRTV brugt af godt 4 ud af 10 danskere i løbet af en almindelig uge.

- "Vi vil rigtig gerne have endnu flere af de mange danske streamere forbi DRTV hver eneste uge, og være en vigtig del af deres hverdag," siger Publiceringschef Peter Rosberg, DR Medier Publicering og Indkøb, til Flatpanels.  

Peter Rosberg, dR
Peter Rosberg, Publiceringschef, DR Medier
DR har anlagt en strategisk hovedambition, der hedder at DRTV skal være hovedindgangen til alt DR’s tv-indhold. - "DR skal følge med tiden og følge brugernes skifte fra traditionelle til digitale platforme. Det er derfor et af DR’s nye mål er, at 6 ud af 10 danskere i løbet af en almindelig uge skal bruge DRTV senest i 2023," siger Peter Rosberg, og uddyber: - "Det er en stor ambition, og et stykke over det nuværende niveau. Det kræver først og fremmest, at rigtig mange af de danskere, som allerede streamer, får lyst til at bruge DRTV mere, end de gør i dag."

Ikke i direkte konkurrence med Netflix

DRTV måler ikke sin gennemslagskraft og styrke i forhold til de andre streamingudbydere, herunder Netflix, forklarer Peter Rosberg. - "Vi vil gerne være det streamingtilbud, som danskerne ikke vil undvære. Vi vil gerne gøre en forskel for danskerne, og være det vigtigste tilbud. Det er ikke et mål i sig selv at have flere brugere end hverken YouTube eller Netflix," lyder det.

Langt færre titler på hylderne

DRTV har et handicap forhold til YouTube, Netflix, Viaplay, HBO Nordic, m.fl. DRs indholdsvolumen er mindre. En af forklaringerne er, at DR’s rettigheder udløber hurtigere. Er DRTVs volumenen stor nok til at matche stærke modspillere? - "DRTV har mange titler til rådighed, men langt fra lige så meget indhold, som de store streamingtjenester. Det gælder især inden for seriel fiktion og film. Selvfølgelig er det en udfordring at få brugerne ind på DRTV, når mulighederne er så mange andre steder. Det er derfor vigtigt, at DRTV har en klar position og et klart tilbud til danskerne. DRTV skal stå stærkt inden for fiktion, dokumentar, aktualitet og programmer om danskernes liv og hverdag, og løfte vores opgave gennem disse genrer," siger Peter Rosberg.

DRTV DRTV findes til en række TV-platforme. Her ses en af de seneste apps til Android TV

DRTV har større variation

Peter Rosberg fremhæver, at én af de største forskelle mellem DRTV og de kommercielle internationale streamingtjenester er variationen i udbuddet. - "De internationale tjenester er kendetegnet ved markant overvægt af fiktion, hvor DRTV skal repræsentere en større vifte af tilbud," siger Peter Rosberg. Læs også: Flere binge-værdige serier på DRTV Han anerkender samtidig, at seernes forventninger til DRTV påvirkes af hele markedsudbuddet: - "Vi kan se, at brugernes forventninger bliver formet af den digitale virkelighed og efterspørger, at indholdet ikke forsvinder igen. Vi har langt mere fokus på at sikre os længere rettigheder end tidligere, så danskerne kan nyde indholdet i lang tid og ikke oplever, at indholdet forvinder hurtigt igen. Vi har rykket meget på dette område de seneste år, og vi kan se, at brugerne kvitterer for det, og ser mere indhold, som ikke er nyt." Der vil dog også fremover være undtagelser. - "Når det er sagt, er vi underlagt de vilkår, som findes i et kompleks rettighedsbillede. Det kan være svært at få lange rettigheder – også på indhold vi selv laver – og vi kan ikke få lange rettigheder på alt indhold."



Flere nyheder

Xbox Series X

01 Dec 2020 |

Guide: Opsæt Xbox Series X til HDMI 2.1, 4K120, VRR & HDR

01 Dec 2020 |

Nyt TV på Black Friday? Tips og råd til opsætning

01 Dec 2020 |

Interview: Dokumentar-serier skal bidrage til Viaplays tårnhøje vækstmål

30 Nov 2020 |

Parknets tv-pakker bliver dyrere fra 2021

30 Nov 2020 |

Sony udruller nu Apple TV app bredt på 2020, 2019 & visse 2018 TV

27 Nov 2020 |