Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonViaplay lufter store internationale vækstambitioner - FlatpanelsDK

Viaplay lufter store internationale vækstambitioner

11 Nov 2020 | Per Fanefjord Laursen |

Viaplay vil fordoble abonnementsbasen i Norden og går efter at hente 4,5 millioner nye abonnenter i andre markeder. I alt 5 nye lande føjes til tjenestens udbredelse allerede i 2021. Selskabet bringer desuden Starzplay til Norden.

NENT’s streamingtjeneste, Viaplay, der hidtil har været ren nordisk, skal udrulles i 10 internationale markeder frem mod udgangen af ​​2023, herunder Estland, Letland, Litauen, Polen og USA i 2021.

Ved udgangen af ​​2025 er det målet, at NENT Group med Viaplay har øget sin abonnentbase til ca. 10,5 millioner. Det inkluderer mere end en fordobling af den betalende abonnentsbase i Norden, til ca. 6 millioner, og en international abonnementsvækst til ca. 4,5 millioner.

Anders Jensen
Anders Jensen, CEO & President, NENT
Det var budskabet tirsdag fra NENT-koncernen på den finansielle nyhedsevent, den såkaldte Capital Market Day, hvor værten vanen tro var Anders Jensen, President og CEO for NENT Group: - "Vi er nu klar til at ekspandere internationalt og blive den europæiske streamingmester. Vi råder over en af ​​verdens mest fleksible og skalerbare teknologiplatforme og sigter mod at være den mest mangfoldige historiefortæller med vores udvalg af originalt, indkøbt, lokalt og live indhold," siger President & CEO Anders Jensen, NENT Group i pressemeddelelsen. - "Tiden er den rette til gribe mulighederne, set i lyset af den fortsatte vækst i streaming og den stadigt stigende efterspørgsel efter højkvalitets og lokal underholdning. Vi er klar. Vi har platformen, vi har den operationelle model, vi har indholdet – og vigtigere, vi har holdet," lød det selvsikkert fra NENT-chefen. Viaplay lanceres således i Estland, Letland og Litauen i marts, i kølvandet på seneste lancering af Viaplay, som var på Island tidligere på året. Viaplay lanceres derefter i Polen i august 2021. Der er et polsk potentiale, skønner man. 25% af Polens 13,8 millioner husstande har i øjeblikket et streamingabonnement, og dette forventes at vokse til godt over 40% i 2025, hvor det nuværende gennemsnit på 1,5 abonnementer pr. husstand også forventes at stige.

Kommer også til USA

I slutningen af ​​2021 kommer det store skridt, hvor Viaplay lanceres i USA. USA er verdens største streamingmarked med 300 millioner abonnementer og et gennemsnit på 3 abonnementer pr. husstand, som alle forventes at vokse yderligere i de kommende år. Viaplay forventes at tiltrække omtrent 4,5 millioner internationale abonnenter inden udgangen af ​​2025.

Ulmende nordiske ambitioner

I det eksisterende nordiske marked fejler ambitionerne heller ikke noget. Det er planen at fordoble Viaplay-abonnentbasen til ca. 6 millioner inden udgangen af ​​2025. Præmissen er, at 80% af regionens 12,7 millioner husstande i gennemsnit vil abonnere på 3 streamingtjenester i 2025 – set i forhold til 60% og 2 tjenester i dag. Nordisk vækst skal drives af NENT Groups originale og indkøbte programmer samt sportsindhold. Viaplay tilføjer således nøglerettigheder som Premier League fodbold i Norge og Formel 1 i Finland i 2022.

Ramy Starzplay

Starzplay med bl.a. serier som 'Ramy' kommer til Norden på Viaplay

Viaplay & Starz forener kræfter

Viaplays nordiske ambitioner inkluderer desuden en ny alliance. Der er indgået aftale om, at Viaplay bliver nordisk lanceringspartner for Starz' internationale lancering af streamingtjenesten Starzplay. I december 2020 vil dele af indholdet fra Starzplay blive tilgængeligt på Viaplay. Den fulde lancering af tjenesten på Viaplay forventes at ske senere. Starzplay’s programtilbud inkluderer blandt andet Power Universe, Power Book II: Ghost med Mary J. Blige. Herudover kan der fremhæves Starz-serier som Power, The Spanish Princess, The Girlfriend Experience og Black Sails, samt den Golden Globe-vindende serie Ramy. Når Starzplay lanceres som fuld tjeneste, bliver det med en kombination af originaltitler og indkøbt indhold. Imødeset er premieren på de nye originalserier Becoming Elizabeth og Dangerous Liaisons. Der fristes også med second-run og et bagkatalogsindhold af serier og film fra Lionsgate. Starzplay vil gerne gøre sig gældende Europa, Latinamerika, Asien og Mellemøsten, og NENT Group er i forhandlinger om at være lanceringspartner på yderligere markeder, ud over det nordiske, oplyses det.

Fakta om NENT

Viaplays ejer er den svenske mediekoncern Nordic Entertainment Group (NENT), som har hovedkontor i Stockholm. Den blev i 2018 skilt ud fra MTG-koncernen i et selvstændigt medieselskab med fokus på flow-tv og streaming tv. NENT er dermed også selskabet bag alle TV3-kanaler og en sværm af søsterkanaler.
Flatpanels



Flere nyheder

Xbox Series X

01 Dec 2020 |

Guide: Opsæt Xbox Series X til HDMI 2.1, 4K120, VRR & HDR

01 Dec 2020 |

Nyt TV på Black Friday? Tips og råd til opsætning

01 Dec 2020 |

Interview: Dokumentar-serier skal bidrage til Viaplays tårnhøje vækstmål

30 Nov 2020 |

Parknets tv-pakker bliver dyrere fra 2021

30 Nov 2020 |

Sony udruller nu Apple TV app bredt på 2020, 2019 & visse 2018 TV

27 Nov 2020 |