Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonXbox-chef: 'Der går årevis, før 8K bliver standard i video-spil' - FlatpanelsDK

Xbox-chef: 'Der går årevis, før 8K bliver standard i video-spil'

08 Oct 2020 | Rasmus Larsen |

Xbox Series X understøtter 8K, men forvent ikke, at 8K-gaming bliver et tema i denne konsolgeneration. Det synes at være budskabet fra Xbox-chefen i et interview med Wired. 120fps er derimod absolut et tema.

Ikke i denne konsolgeneration

Det trak overskrifter, da Sony og Microsoft bekræftede, at PlayStation 5 og Xbox Series X vil understøtte 8K-output – dels pga. HDMI 2.1. Lige siden har begge selskaber dog været tavse om emnet. Og nu forsøger Xbox-chefen Phil Spencer at dæmpe forventningerne. - "I think 8K is aspirational technology," siger Spencer i et interview med Wired. "The display capabilities of devices are not really there yet. I think we’re years away from 8K being – if it ever is – standard in video games."

Xbox Series X marketing

Xbox Series X understøtter 8K, men forvent ikke mange spil i 8K

120fps er derimod et tema

Xbox-chefen siger videre, at 120fps (120 billeder per sekund) derimod er et tema – "absolutely there for people to use" – dog uden at koble det sammen med en specifik opløsning. De nye spilkonsoller understøtter 4K120 (4K ved 120 billeder per sekund), men foreløbigt har vi kun spottet ét spil, som er bekræftet i 4K120. Det er ikke et next-gen spil. Koger man sagen ned til rå båndbredde, så kommer 4K120 før 8K, i hvert fald ved rimelig billedfrekvens. 4K120 svarer til 8K30 i båndbredde (7680×4320×30 = 3840×2160×120 = 995,328,000). 8K60 kræver den dobbelte båndbredde. Læs også: Hvad PS5 & Xbox Series X betyder for dit TV-køb Udmeldingen er ikke overraskende, men det er endnu en kæp i hjulet for 8K-økosystemet og de TV-producenter, som forsøger at positionere 8K som det næste store gennembrud. Ud over primært hjemmevideo på YouTube, så findes der ikke indhold i 8K, og der er ingen tegn på, at situationen ændrer sig i nærmeste fremtid. Xbox-chefen kommenterer også på ray-tracing i spil og nikker genkendende til, at teknologien ikke har spillet nogen særlig rolle i PC-spil. Måske kan næste konsolgeneration kaste lys over fordelene i kombination med HDR-skærme. - "When I think about games where ray-tracing has had a dramatic impact on my experience as a player, it’s kind of spotty," sagde Spencer. Det fulde interview med Wired kan findes her.



Flere nyheder

Seks søjler under UHD

De seks søjler under Ultra HD

23 Oct 2020 | Yoeri Geutskens |
Apple TV

Apple TV+ & iTunes-filmkataloget kommer til PS5, PS4

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power udvider på TV-kalibrering

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney GroupWatch

Opdateret: Disney+ udruller GroupWatch til at streame sammen, hver for sig

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Quibi

Quibi, streaming-tjenesten til mobil, lukker efter kun et halvt år

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oiii

TV 2 Play lancerer 'Oiii' børneunivers & tv-kanal til december

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney LG Display

Disney vil udstyre flere af sine filmstudier med LG OLED-skærme

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oppo TV

Oppo's første 4K TV har 8K-support, 1 sekunds opstartstid

20 Oct 2020 | Rasmus Larsen |