Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDer er plads til Disney+ i de danske streaming-husstande - FlatpanelsDK

Der er plads til Disney+ i de danske streaming-husstande

15 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |

I dag lanceres Disneys imødesete streamingtjeneste, Disney+, i Danmark efter et langt tilløb. 

Disney+ åbner en ladeport af indhold, når den ruller ind på markedet med over 500 film, 7300 serieepisoder og 40 originale produktioner fra Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic. 

Det er Disneys dansk-hollandske landechef i Norden og Baltikum, Hans van Rijn, der tegner Disney’s streaming-entré i Danmark. Han er en erfaren tv-chef, der indtog jobbet i april 2019.

Hans van Rijn siger til Børsen, at Disney+ ikke forestiller sig, at man skal udkonkurrere hverken Netflix eller andre tjenester. Disney+ har en anden profil og bør betragtes som et supplement til andre tilbud. 

- "Folk kender vores brand og vores historier, og vi kommer ind på et marked, som vi tror vækster yderligere. Men det er også et marked, hvor hver husstand i gennemsnit har et basisabonnement og et interessebaseret tilvalg – f.eks. inden for sport eller film. Det er her, vi mener, vi kan komme ind," siger Hans van Rijn til Børsen.  


Forventer hård konkurrence

Nok åbner Disney+ for et stort attraktivt tv-udbud på hylderne, men Disney-chefen erkender, at Disney+ træder ind i et hårdt presset dansk marked. Han forventer robust konkurrence fra lokale og udenlandske konkurrenter. - "Det vil tage tid at bygge Disney+ op, og at det er et marked, som er fyldt med konkurrenter, men som vi også forventer vil vokse i de kommende år. Det ser jeg helt klart som den største udfordring," siger han.

Nordiske forbrugere er attraktive

Det er et naturligt skridt for Disney at nu introducere Disney+ i Norden, inklusive Island, lyder det.
Hans van Rijn
Disney+ chef forklarer sig til DR, Foto: Per Fanefjord Laursen
- "Streamingmarkedet i de nordiske lande er stort og modent. To streamingabonnementer i hver husstandene er nu normalt. Den store udrulning af Disney+ har dog været fuld i gang siden 2019, og vi har indtil nu tiltrukket 60,5 mio abonnementer. Så det er et afprøvet produkt, vi lancerer den 15 september," sagde Hans van Rijn på et pressemøde i København. Disney-koncernens globale forecast lød på 60-90 mio. abonnenter inden 2024, men allerede i august i år nåede man de 60 mio. ifølge selskabets regnskaber. I juni skrev det svenske medie DI Digital, at næsten 1,5 millioner husstande i Norden planlægger at abonnere på Disney+. - "Jeg kan ikke give dig nogen tal. Men indtil videre er vi meget tilfredse," siger Hans van Rijn i et aktuelt interview med Di Digital. Disney+ er prissat billigere end de nærmeste konkurrenter, for eksempel Netflix og HBO. Prisen er 59 kr. per måned. Tegner man årsabonnement inden lanceringsdatoen, bliver gennemsnitsprisen 41 kr. månedligt.

Tilpasset den enkelte abonnent

På Disney+ pressemødet lovede Hans van Rijn en streamingtjeneste, der er nøje tilpasset til forbrugernes smag og behag, i hvert nordiske land og til hver enkelt abonnent, der kan streame Disney+ på næsten alle mobile og internetforbundne tv-enheder fra dag ét, herunder spillekonsoller, medieafspillere og smart tv’er. Læs også: Hvad er Disney+? Indhold, apps, teknik & resten forklaret Brugere kan se på op til fire enheder på én gang, ubegrænsede downloads og personlige anbefalinger. Derudover indføres muligheden for at benytte op til syv forskellige profiler, og forældre kan lave børneprofiler, som har en forsimplet navigation, takket være en børnevenlig brugerflade, og adgang til alderssvarende indhold.

Disney+ indhold

Fra første præsentation af Disney+ i 2019. Foto: Disney

Lokale programmer en mulighed

Det står klart, at de potentielle abonnenter skal overtales med en veritabel flodbølge af nyt og ældre indhold. Disney’s bedste kort er verdens største bagkatalog. - "Vi starter lige fra Disney-klassikeren Snehvide fra 1937 og kører helt op til de nyeste dramaer. Det er for eksempel helt nyt på det nordiske marked, at alle Simpsons-afsnit kan ses on-demand. Det er også en nyhed i Norden, at hele Star Wars universet fra 1977 og frem til publikumssuccesen Mandalorian nu fås ét sted," sagde Hans van Rijn på pressemødet. Læs også: Oversigt: Alt Indhold på dansk Disney+ (med 4K HDR, Atmos) Han fremhæver videre, at Disney-tjenesten appellerer bredt, til både børnefamilier, Star Wars entusiaster, og dem der bare vil indtage en god film fredag aften. Til at begynde med vil Disney+ ikke tilbyde lokalt indhold i Norden, som Netflix, Viaplay og HBO Nordic gør. Men Hans Van Rijn udelukker ikke, at det kan ske i fremtiden.  - "Lokalt indhold fungerer godt i Norden og fungerer også udenfor. Vi vil se på lokalt indhold og se om noget passer. Vi vil gennemgå mulighederne i fremtiden," siger han til DI Digital.  - Kilde: Disney, Børsen, DI Digital



Flere nyheder

Sony Android TV

Google vil tvinge Netflix, Epic m.fl. til at betale 30% ved in-app køb

29 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
AirPlay i TV

AirPlay 2 & HomeKit i streaming-bokse fra andre producenter

29 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Oppo TV

Oppo vil ind på TV-markedet

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV

Apple TV app rygtes på vej til Xbox

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Chromecast med Google TV

'Chromecast med Google TV' lækket i sin fulde form

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
PS5 mediefjernbetjening

PlayStation 5 vil have Disney+, Netflix, Spotify & YouTube apps

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Amazon Luna spil-streaming

Amazon udfordrer Google Stadia med Luna spil-streaming

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
TV 2 Play hos 3

Teleselskabet 3 fletter TV 2 Play ind i mobilpakken

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |