Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDigitalt filmsalg overhaler for første gang DVD/Blu-ray i USA - FlatpanelsDK

Digitalt filmsalg overhaler for første gang DVD/Blu-ray i USA

02 Sep 2020 | Rasmus Larsen |

Salg af biografbilletter og filmskiver faldt i USA i første halvår 2020, der var præget af coronavirus. Omvendt steg salget på de digitale platforme eksplosivt, ifølge branchetal.

Filmskivernes fald

USA er Hollywoods største marked og pejlemærke for underholdningsbranchen som helhed. Branchetallene fra DEG for første halvår 2020 har været ventet fordi de vidner om den transformation, som Hollywood er blevet tvunget til at fremskynde. 'Home entertainment', hvilket dækker over både digitalt salg og fysiske filmskiver, omsatte i USA for 15,1 mia. dollars i første halvår 2020. Det er rekord og betyder, at home entertainment-segmentet nu langt overstiger omsætningen fra biografer, der i første halvår 2020 udgjorde 4,64 mia. dollars (-8.7% ift. første halvår 2019). For første gang overstiger det digitale filmsalg (EST), altså køb af digitale film enkeltvis, salget af film på DVD og Blu-ray – henholdsvis 1,61 mia. og 1,28 mia. dollars. Forskellen er endnu mere udpræget såfremt udlejning af digitale film og udlejning af skiver medregnes (summeret 2,98 mia. digitalt kontra 1,85 mia. for skiver). Premierefilm i hjemmet (PVOD) såsom Scoob og Trolls World Tour medregnes ikke i opgørelserne endnu. Læs også: Filmbutikker som iTunes & Blockbuster har overhalet DVD/Blu-ray i Danmark Man skal ikke længere tilbage end 2014 for at omsætningen for DVD- og Blu-ray-skiver oversteg 10 mia. årligt i USA. Tendensen har længe peget i denne retning for USA og andre markeder, hvor internetinfrastrukturen er veludbygget, men coronavirus har fremskyndet magtskiftet.

Digitale platforme overtager

VOD (video on demand) og EST (electronic sell-through), altså hhv. udlejning og salg af enkelte filmtitler via bl.a. Apple iTunes og Google Play, steg i USA samlet set 54% i 2. kvartal 2020 kontra 2. kvartal 2019. Den eksplosive vækst indenfor home entertainment skal dog findes i i segmentet for streamingtjenester, der sælges via abonnement. Det er tjenester som Netflix, Disney+ og HBO. Omsætningen i dette segment steg 42% ift. året før og overstiger nu 5,5 mia. dollars på kvartalsbasis. Dermed omsætter abonnementstreaming for mere end det dobbelte af alle andre home entertainment-segmenter sammenlagt. De digitale platforme har overtaget og mange branchefolk forventer, at tendensen fortsætter i takt med, at giganter som Apple, Disney og Netflix udbygger, samtidig med, at nye spillere som Peacock og HBO Max melder sig på banen. - Kilde: DEG (2)



Flere nyheder

Seks søjler under UHD

De seks søjler under Ultra HD

23 Oct 2020 | Yoeri Geutskens |
Apple TV

Apple TV+ & iTunes-filmkataloget kommer til PS5, PS4

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power udvider på TV-kalibrering

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney GroupWatch

Opdateret: Disney+ udruller GroupWatch til at streame sammen, hver for sig

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Quibi

Quibi, streaming-tjenesten til mobil, lukker efter kun et halvt år

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oiii

TV 2 Play lancerer 'Oiii' børneunivers & tv-kanal til december

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney LG Display

Disney vil udstyre flere af sine filmstudier med LG OLED-skærme

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oppo TV

Oppo's første 4K TV har 8K-support, 1 sekunds opstartstid

20 Oct 2020 | Rasmus Larsen |