Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAnalyse: Streaming-husstande er tilfredse, men... - FlatpanelsDK

Analyse: Streaming-husstande er tilfredse, men...

28 Aug 2020 | Per Fanefjord Laursen |

30% af de danske husstande er nu uden en traditionel tv-pakke, men derfor er de ikke nødvendigvis jublende glade, viser ny undersøgelse fra analyseinstituttet Wilke.

Flere Cable Cutters

I 2016 var det 6 pct. af husstandene, der udelukkende havde en streamingtjeneste – i februar 2020 er det 30 pct., der ikke har en traditionel tv-pakke. Det svarer til 1,4 mio. danskere. Alene de seneste 6 måneder er der 267.000 personer, der har droppet kanalpakkerne. Væksten skyldes de tekniske forbedringer og den eksplosive indholdsmæssige udvikling af streamingtjenesterne, kombineret med ønsket om selv at sammensætte sit tv-udbud – frem for en færdig pakke. Det fremgår af en specialanalyse af forbrugeroplevelserne blandt de rene streaminghusstande – i branchen kendt som ”Cable Cutters” – som analyseinstituttet Wilke præsenterede for nylig på ”CPH Future TV” konferencen i København.
Mette Stensbek Christensen
Mette Stensbek Christensen, Wilke. Foto: Per Fanefjord Laursen
- ”Vi ville undersøge, hvad tænker de forbrugere, der er ”sluppet ud” af et traditionelt tv-abonnement og kun har en eller flere streamingtjenester. Er de nu tilfredse tv-forbrugere?” siger Commercial Director Mette Stensbek Christensen, Wilke. Undersøgelsen, der består af websurvey og fokusgruppeinterviews, afslører, at mange endte med at droppe deres gamle tv-abonnement på grund af tilfældigheder, eksempelvis at de flyttede. - ”Men rigtig mange siger, at de foretrækker at betale for det, de ser. De ville spare penge. Man skulle måske tro, at flertallet var drevet af et tilvalg af andre kanaler – andet indhold. Men paradoksalt nok er det omvendt; det er ønsket om fravalg af kanaler, der især er vigtige for disse mediebrugere. Altså, at de vil af med visse kanaler i tv-pakken, som de betaler for, men ikke ser,” siger Mette Stensbek Christensen, der også fremhæver, at de frafaldne kabelkunder føler de længe har spildt tid på tv-programmer, de ikke rigtig gad se, og at tv-pakkerne samtidig var uoverskuelige.

Ikke ren lykke

Det mest overaskende for Wilke er imidlertid, at Cable Cutters ikke nødvendigvis er meget lykkeligere tv-forbrugere med deres rene streamingudbud. - ”Når vi spørger seerne, kommer der andre kritikpunkter op til overfladen. For eksempel at familien splittes, fordi den har vidt forskellige behov, og at der er meget spildtid med at lede efter programindhold, som man vil se. De tekniske forhold, at logge ind og ud af diverse tjenester, nævnes også som en negativ faktor af nogle.” Andre peger på det rene streamingudbud, der altid er til rådighed, som alt for fristende. ”Jeg kan ikke stoppe”, ”Børnene vil ikke i seng”, lyder det.

Cable Cutters i Danmark

Undersøgelse af Cable Cutters i Danmark, udført af Wilke

Ikke desto mindre er det kun 5 pct. af Cable Cutters, der overvejer at gå tilbage til en tv-pakke, ifølge Wilke. Primært fordi man savner en samlet aggregator af tv – og én samlet regning. 50% af de rene streaminghusstande siger til Wilke, at deres største ønske er én samlet app – ét interface – der giver adgang til alle tjenester. - ”Den bekvemmelighed savner mange, og flest tror, at det bliver Google eller Apple, der vil levere den – ikke en dansk udbyder,” siger Mette Stensbek Christensen.



Flere nyheder

B&O har udfaset LCD til fordel for OLED i TV-porteføljen

23 Sep 2021 |

YouSee bekræfter prisstigninger for 80% af tv-kunderne

23 Sep 2021 |

Panasonics bedste OLED-billedkvalitet rykker ned i prisklasse

23 Sep 2021 |

Disney+ markerer årsdag med 'Shang-Chi', ny 'Alene hjemme' mm.

22 Sep 2021 |

Rygte: YouSee tv-pakker stiger markant i pris i 2022

21 Sep 2021 |

Tv-distributøren Boxer skifter navn til Norlys

21 Sep 2021 |