Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonApple forsvarer 30% kommission på spil, video-abonnementer & apps - FlatpanelsDK

Apple forsvarer 30% kommission på spil, video-abonnementer & apps

23 Jul 2020 | Rasmus Larsen |

Forud for høringer i USA og Europa konkluderer en rapport finansieret af Apple, at App Store tager omtrent samme andel af salget som Google, PlayStation, Microsoft, Xbox og andre.

Sund konkurrence?

Apple og Google er kommet i søgelyset hos de instanser, der sætter rammer for konkurrence på markederne. Apple forsøger nu at komme eventuelle sager i forkøbet med en rapport om 'App Store og andre digitale markedspladser', som de har bestilt hos Analysis Group. Rapporten undersøger kommissionsraten – den andel af salget, som butikken tager – for spil, apps, video/musik-abonnementer, ebøger og andet digitalt indhold solgt gennem bl.a. Apple App Store, Google Play Store, PlayStation Store, Xbox Store, Steam og Microsoft Store. - "Vores undersøgelse viser, at Apples kommissionsrate i Apple Store er på samme niveau som den kommissionsrate, der opkræves af mange andre app-butikker og digitale markedspladser. Kommissionsraten, der opkræves af digitale markedspladser, der minder mest om App Store, såsom andre app-butikker og digitale markedspladser for spil, er generelt omkring 30%," lyder konklusionen i rapporten.

Apple app store study

Kilde: Analysis Group rapport

Den digitale markedsplads er stadig et relativt nyt koncept, men er over det seneste årti vokset eksplosivt til i dag at være de facto-standard for, hvordan brugere køber nyt indhold på platforme som TV, konsol, PC og mobil. Apple har eksempelvis tvOS App Store på Apple TV. Visse udviklere og distributører har offentligt eller formelt klaget over den 70/30 fordeling, hvor Apple tager 30% af salget – eller 15% af abonnementsprisen efter et år. I et forsøg på at undgå at dele løbende abonnementsomsætning med Apple undlader streamingtjenester som Netflix og Spotify at tilbyde mulighed for at tegne abonnement direkte i tvOS eller iOS app'en. Apples 30% kommissionsrate har grobund i perioden, hvor iTunes blev oprettet som musikbutik. Den blev senere implementeret i selskabets app-butik. Af seneste kvartalsregnskab fremgår det, at Apples opsætning på 'Services' beløb sig til 13,3 mia. dollars, om end ikke hele puljen kan tilskrives app-butikken. Den fulde rapport fra Analysis Group kan læses her.



Flere nyheder

Interview: Dokumentar-serier skal bidrage til Viaplays tårnhøje vækstmål

30 Nov 2020 |

Parknets tv-pakker bliver dyrere fra 2021

30 Nov 2020 |

Sony udruller nu Apple TV app bredt på 2020, 2019 & visse 2018 TV

27 Nov 2020 |

Sony ZG9 understøtter nu HDMI 2.1 4K120 med PlayStation 5

27 Nov 2020 |

YouTube streamer nu i 8K til Android TV (med Android 10, AV1)

26 Nov 2020 |

Viasat varsler prisstigninger fra 2021

26 Nov 2020 |