Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonApple sætter rammerne for "high-end spil" med tvOS & iOS 14 - FlatpanelsDK

Apple sætter rammerne for "high-end spil" med tvOS & iOS 14

26 Jun 2020 | Rasmus Larsen |

På WWDC20 frigav Apple nye værktøjer, som skal muliggøre "high-end spil på iOS". Spil-udviklere kan kræve en A12-chip eller nyere til spil. Tastatur, mus og avancerede controller-funktioner tilføjes, mens Game Center opfriskes.

High-end spil

Flatpanels satte for nylig spot på Apple TV's vej mod at blive en rigtig spilkonsol og på WWDC20-konferencen løftede selskabet sløret for adskillige nye initiativer. Først og fremmest vil tvOS og iOS 14 lade udviklere angive, at deres spil kun kan afvikles på en A12-chip eller nyere, med målet om at bringe "high-end games and professional desktop applications to iOS". Det tillader spil-udviklere at skabe mere grafisk tunge spil, som dog vil være begrænset til nyere enheder. Den nuværende Apple TV 4K har en svagere A10X-chip, men en opgraderet boks med A12X har længe været rygtet på vej. På WWDC20 demonstrerede selskabet Shadow of the Tomb Raider (1:41 i videoen nedenfor) samt "Dirt Rally at high frame rates" på A12Z-chippen (A12X med en ekstra grafik-kerne oplåst) på en udviklerversion af Mac Mini, via x86-til-ARM emulering. Selskabets 3D-grafikmotor, Metal, understøtter ray-tracing.

Tastatur, mus, avancerede controllere

Med sidste års iOS og tvOS 13 tilføjede man understøttelse af Sonys DualShock 4 og Microsofts Xbox One controllere. Med iOS og tvOS 14 tager man skridtet videre med support af flere controllere (Xbox Elite 2 og Xbox Adaptive Controller) samt nye typer input, feedback og funktionalitet. Spil kan fremover gøre brug af bevægelsessensorer og haptisk feedback (rumble) i controllere, herunder DualShock 4 og Xbox One controller. Lys i controllere vil også virke, herunder lysbaren i DualShock 4. Ydermere kan spil nu indikere controllerens batteriniveau på skærmen. Selskabet tilføjer understøttelse af ikke-standardiserede typer input, herunder touchpad på DualShock 4 og paddle-knapperne på Xbox Elite 2. Brugere kan sågar omkonfigurere knapperne på controllere, enten overordnet eller per spil. Denne funktionalitet er allerede aktiv i tvOS 14 beta, som det ses herunder.
Apple TV controller re-map
I tvOS 14 kan du omkonfigurere controller-knapper, overordnet eller per spil
En anden markant udvikling er understøttelse af tastatur, mus og touchpad i spil på tvOS og iOS 14. Selskabet siger, at målet er at forbedre oplevelsen i genrer af spil, der ikke altid gør sig optimalt med berøringsskærm eller controller, herunder first-person shooters og strategi-spil. Læs også: Apple tvOS 14: Udvidet multi-bruger, AirPlay 2, PiP & HomeKit - YouTube 4K Afslutningsvis annoncerede selskabet "et smukt redesignet Game Center", som vil være at finde inde i spil, hvorfra man kan se trofæer, resultattavler & multi-player. Multi-bruger funktionalitet udvides til spil på Apple TV så hver spiller kan tilknytte sin egen Game Center-konto. De nye tiltag er endnu et skridt på vejen mod at forvandle Apple TV til en rigtig spilkonsol. Næste skridt bliver mere kraftfuld hardware.
Apple TV Game Center
Apples redesignede Game Center med trofæer, resultattavler & multi-player
- Kilde: WWDC20, Apples udviklerportal



Flere nyheder

Test: LG C1 OLED

10 May 2021 |

Home entertainment-marked næsten fordoblet siden 2015

10 May 2021 |

Paramount+ streamer egne film i forkert format: "Vi undersøger det"

07 May 2021 |

Deloitte-rapport: Forbrugerne vandt streaming-krigen

07 May 2021 |

Sony 2021 OLED TV nu i handlen

06 May 2021 |

Infuse 7 frigivet til Apple TV, macOS & iOS med nyt design

06 May 2021 |