Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTV 2 hovedkanalen taber over 100.000 kunder årligt - FlatpanelsDK

TV 2 hovedkanalen taber over 100.000 kunder årligt

09 Jun 2020 | Rasmus Larsen |

Danmarks største tv-kanal mister over 100.000 kunder årligt som følge af kabelklipperi. Det skriver TV 2 i MediaWatch efter Danske Mediedistributører har opfordret stationen til at fastfryse prisen.

Hovedkanalen til debat

Danske tv-distributørers brancheforening og Dansk Erhverv opfordrer til, at prisen på TV 2 hovedkanalen fastfryses. Brugerbetaling på det statsejede selskabs primære kanal blev indført under tidligere tiders økonomiske udfordringer, lyder argumentet. Det skriver MediaWatch. Anne Engdal Stig Christensen, adm. direktør i TV 2, tager nu til genmæle i et debatindlæg i MediaWatch. At svække TV 2 vil "blot accelerere cable cutting på den lange bane", skriver hun og sætter tal på situationen. - "Den seneste aftale på hovedkanalen indebar en månedlig prisstigning på 1 krone månedligt i hvert af årene 2018, 2019 og 2020, hvor prisen nu er 18 kr. (+ moms) pr. måned. Dette har ikke øget TV 2's abonnementsindtægter på hovedkanalen, tværtimod," skriver hun. "Hovedkanalen mister mere end 100.000 kunder hvert eneste år, og det er desværre en stigende tendens, som rammer bredt hos alle aktører på grund af de store ændringer i forbrugeradfærden."

Danskerne dropper tv-pakken

Fokus rettes i disse år mod tv-distributørernes prisstigninger. Bag dem gemmer sig ofte prisstigninger fra kanaludbyderne. Det har ført til en negativ spiral, hvor parterne forsøger at holde omsætningen oppe, mens danskerne opsiger tv-pakken i stadigt stigende tempo. I 2010 så en dansker i gennemsnit flow-tv i 201 minutter dagligt. I 2019 var forbruget faldet til 137 minutter selvom der nu inkluderes 7 dages forskudt tv.
At TV 2 hovedkanalen mister over 100.000 kunder årligt, og at tendensen er stigende, vidner om realiteterne på et dansk tv-marked under stort pres. TV 2 hovedkanalen ligger i grundpakken hos hovedparten af de store tv-distributører. YouSee mistede sidste år 71.000 husstande som tv-kunder. De andre distributører rapporterer ikke tal. Selskabets streamingtjeneste, TV 2 Play, har rundet 600.000 abonnenter, men hovedkanalen inkluderes ikke i den billigste Basis-pakke. Diskussionen om TV 2 er blot seneste magtkamp, der udfolder sig i offentligheden. Sidste år var offentligheden vidne til slåskampen mellem Discovery og YouSee, og i marts 2020 nåede Discoverys kanaler at ryge ud af tv-pakkerne hos Telia før parterne blev enige om en ny aftale. - Kilde: MediaWatch (2)



Flere nyheder

Sony Android TV

Google vil tvinge Netflix, Epic m.fl. til at betale 30% ved in-app køb

29 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
AirPlay i TV

AirPlay 2 & HomeKit i streaming-bokse fra andre producenter

29 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Oppo TV

Oppo vil ind på TV-markedet

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV

Apple TV app rygtes på vej til Xbox

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Chromecast med Google TV

'Chromecast med Google TV' lækket i sin fulde form

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
PS5 mediefjernbetjening

PlayStation 5 vil have Disney+, Netflix, Spotify & YouTube apps

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Amazon Luna spil-streaming

Amazon udfordrer Google Stadia med Luna spil-streaming

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
TV 2 Play hos 3

Teleselskabet 3 fletter TV 2 Play ind i mobilpakken

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |