Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonMarts blev "største måned hidtil" for digital filmleje/køb i USA - FlatpanelsDK

Marts blev "største måned hidtil" for digital filmleje/køb i USA

12 May 2020 | Rasmus Larsen |

Digital underholdning i hjemmet voksede markant i USA i årets første kvartal, hvor pandemien ramte. Marts 2020 blev den "største måned hidtil" for digital filmleje og køb.

Digital op - biografer, skiver ned

Officielle branchetal fra Digital Entertainment Group (DEG) giver os først indblik i, hvordan pandemien påvirker markedet for videounderholdning i USA. 'Home entertainment' steg fra 6 mia. dollars i 1. kvartal 2019 til 6,92 mia. i 1. kvartal 2020. I USA begyndte staterne at sende folk hjem i midten af marts, hvilket gjorde marts til den "største måned hidtil" for filmleje (VOD = video-on-demand) og køb (EST = electronic sell-through) med en vækst for måneden på 48% ift. marts 2019. Det vil altså sige film købt og lejet på tjenester som Apple TV (iTunes), Google Play og Vudu. Abonnementstjenester som Netflix indgår under SVOD (subscription) i tabellen nederst. - "Driven by entertainment-hungry consumers sheltering at home during the COVID-19 pandemic, digital home entertainment transactions through electronic sell through (EST) and video on demand (VOD) hit $596 million in March 2020, an increase of 48 percent over March 2019 and the sector’s highest monthly revenue to date," skriver DEG.

Rise of Skywalker

DEG lagde vægt på, at tallene ikke omfatter PVOD (premium video on demand), altså biograffilm som Universals The Invisible Man og Disney/Pixars Onward, der begge blev frigivet til streaming i marts. Universals Trolls World Tour blev frigivet som PVOD den 10. april (efter kvartalet) og omsatte for 95 mio. i Nordamerika efter tre uger - mere end den originale Trolls-film omsatte for i biograferne i fem måneder af 2016. Læs også: Guide: Bedste tjenester til filmleje & filmkøb Omsætningen fra amerikanske biografer var 2,76 mia. dollars i 1. kvartal 2020, et fald på 4,5% ift. samme kvartal i 2019. Salget af DVD- og Blu-ray-skiver faldt 22,4%. Det er værd at notere sig, at det amerikanske marked for videounderholdning i hjemmet, hvilket også omfatter tv-serier og andre typer indhold (men ikke sport eller tv-pakker), nu er 2,5 gange større end biografsektoren, målt på omsætning.

Q1 2020 Home Entertainment

Fremhævede tal i DEG's rapport

- The 15 percent increase in U.S. home entertainment spending in the quarter came amid a nearly 5 percent drop in box-office performance for the films released in the period. - During March, theatrical product was especially strong, rising 57 percent on EST and 67 percent on VOD**, as numerous wide release movies came early to the home. - For the full quarter, total digital spending, including transactional rentals and purchases and subscription streaming, was up 24 percent over the first three months of 2019, coming to $6 billion. - Consumer spending on subscription streaming increased 27 percent in the quarter from the year earlier period. - Overall EST spending rose nearly 13 percent in the quarter compared to the year earlier period, with strong sales of television product, up almost 19 percent. - Overall VOD** spending rose almost 20 percent in the quarter. ** VOD spending does not include premium video on demand (PVOD).
Flatpanels
- Kilde: DEG

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Rygte: PS5 Pro bliver tre gange så kraftig som PS5

18 Mar 2024 |

Første danske streaming-apps bekræftet til FireTV

18 Mar 2024 |

DRs nye tv-arkiv 'Gensyn' åbner i dag på DRTV

15 Mar 2024 |

Ny Beoconnect Core forbinder gamle B&O højttalere til ethvert TV

15 Mar 2024 |

TCL's næste flagskib forventes at have 14000 miniLED zoner, 6500 nits

13 Mar 2024 |