Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonMarkedet for video-underholdning nåede milepæl på $100 mia. i 2019 - FlatpanelsDK

Markedet for video-underholdning nåede milepæl på $100 mia. i 2019

16 Mar 2020 | Rasmus Larsen |

Det globale marked for video-underholdning passerede i 2019 for første gang en årlig omsætning på 100 mia. dollars. Væksten er drevet af streamingtjenester, mens biografomsætningen voksede 1%.

En milepæl

'Home entertainment' segmentet, der omfatter filmskiver, digitale transaktioner (f.eks. iTunes) og abonnementsbaseret streaming (f.eks. Netflix), fortsætter sin himmelflugt og overgår nu langt biograferne målt på omsætning, ifølge Motion Picture Associations årlige rapport. Home entertainment omsatte på verdensplan for 58,8 mia. dollars (ca. 390 mia. kroner) sidste år, hvilket er en stigning på 14% fra 2018. Væksten kommer fra boomet i streamingtjenester, mens salget af filmskiver fortsætter ned. Klassiske tv-pakker indgår ikke i opgørelsen. Læs også: Anden fase af det store streaming-boom Biografer omsatte i 2019 verden over for 42,5 mia. dollars, hvilket er en stigning på 1% fra 2018 (før inflation). Biografmarkedet er i flere regioner begyndt at vise svaghedstegn på trods af Disneys rekordår i 2019. I USA faldt biografomsætningen 4% sidste år.
Samlet set oversteg den årlige omsætning på det globale marked for video-underholdning for første gang i historien 100 mia. dollars. - "The film, television, and streaming industry continues to transform at a breakneck pace - and as this report will show, audiences are the big winners," sagde Charles H. Rivkin, formand for MPA. "Streaming, which was once only a small part of our business, is without a doubt an increasingly large part of our industry's bright future. New streaming services were launched last year, with more on the way."

Udfordrende start på 2020

Omsætningen på det globale biografmarked forventes at falde i 2020 efter en udfordrende start på året. Udbruddet af coronavirus i Asien, Europa og USA har tvunget mange biografer til at lukke, samtidig med, at biografgængere i andre regioner er blevet hjemme. Tidligere på måneden vurderede analytikere, at omstændighederne kan koste biografbranchen 5 mia. dollars i tabt omsætning og forsinket produktion. Situationen er sidenhen blevet drastisk forværret, så tabet for biografer kan blive endnu større. På den anden side mener nogle analytikere, at situationen kan føre til en stigning i nye abonnenter til streamingtjenester samt flere digitale transaktioner, herunder filmleje. - Kilde: MPA Theme Report



Flere nyheder

Seks søjler under UHD

De seks søjler under Ultra HD

23 Oct 2020 | Yoeri Geutskens |
Apple TV

Apple TV+ & iTunes-filmkataloget kommer til PS5, PS4

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power udvider på TV-kalibrering

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney GroupWatch

Opdateret: Disney+ udruller GroupWatch til at streame sammen, hver for sig

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Quibi

Quibi, streaming-tjenesten til mobil, lukker efter kun et halvt år

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oiii

TV 2 Play lancerer 'Oiii' børneunivers & tv-kanal til december

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney LG Display

Disney vil udstyre flere af sine filmstudier med LG OLED-skærme

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oppo TV

Oppo's første 4K TV har 8K-support, 1 sekunds opstartstid

20 Oct 2020 | Rasmus Larsen |