Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonMarkedet for video-underholdning nåede milepæl på $100 mia. i 2019 - FlatpanelsDK

Markedet for video-underholdning nåede milepæl på $100 mia. i 2019

16 Mar 2020 | Rasmus Larsen |

Det globale marked for video-underholdning passerede i 2019 for første gang en årlig omsætning på 100 mia. dollars. Væksten er drevet af streamingtjenester, mens biografomsætningen voksede 1%.

En milepæl

'Home entertainment' segmentet, der omfatter filmskiver, digitale transaktioner (f.eks. iTunes) og abonnementsbaseret streaming (f.eks. Netflix), fortsætter sin himmelflugt og overgår nu langt biograferne målt på omsætning, ifølge Motion Picture Associations årlige rapport. Home entertainment omsatte på verdensplan for 58,8 mia. dollars (ca. 390 mia. kroner) sidste år, hvilket er en stigning på 14% fra 2018. Væksten kommer fra boomet i streamingtjenester, mens salget af filmskiver fortsætter ned. Klassiske tv-pakker indgår ikke i opgørelsen. Læs også: Anden fase af det store streaming-boom Biografer omsatte i 2019 verden over for 42,5 mia. dollars, hvilket er en stigning på 1% fra 2018 (før inflation). Biografmarkedet er i flere regioner begyndt at vise svaghedstegn på trods af Disneys rekordår i 2019. I USA faldt biografomsætningen 4% sidste år.
Samlet set oversteg den årlige omsætning på det globale marked for video-underholdning for første gang i historien 100 mia. dollars. - "The film, television, and streaming industry continues to transform at a breakneck pace - and as this report will show, audiences are the big winners," sagde Charles H. Rivkin, formand for MPA. "Streaming, which was once only a small part of our business, is without a doubt an increasingly large part of our industry's bright future. New streaming services were launched last year, with more on the way."

Udfordrende start på 2020

Omsætningen på det globale biografmarked forventes at falde i 2020 efter en udfordrende start på året. Udbruddet af coronavirus i Asien, Europa og USA har tvunget mange biografer til at lukke, samtidig med, at biografgængere i andre regioner er blevet hjemme. Tidligere på måneden vurderede analytikere, at omstændighederne kan koste biografbranchen 5 mia. dollars i tabt omsætning og forsinket produktion. Situationen er sidenhen blevet drastisk forværret, så tabet for biografer kan blive endnu større. På den anden side mener nogle analytikere, at situationen kan føre til en stigning i nye abonnenter til streamingtjenester samt flere digitale transaktioner, herunder filmleje. - Kilde: MPA Theme Report



Flere nyheder

OLED

LG Display starter produktion på ny, kinesisk OLED TV-fabrik

01 Jun 2020 | Rasmus Larsen |

YouSee: Problemer med app til Smart TV

01 Jun 2020 | Rasmus Larsen |
Viaplay

Viaplays sportspakke hæves igen til 309 kr/md. fra juli

01 Jun 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 TV

Danske priser på Philips 2020 OLED & LCD TV

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Sony ZH8 8K

Sonys nye 8K TV starter på 56.000 kroner

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Tidal Dolby Atmos TV

Tidal lancerer Dolby Atmos-musik på Apple TV 4K, Android TV & FireTV

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Philips Hue Sync

Philips Hue-boks har nu Dolby Vision & HDR10+ support

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Killers of the Flower Moon

Apple vil finansiere næste film fra Scorsese, DiCaprio & De Niro

28 May 2020 | Rasmus Larsen |