Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSamsung-ejere klager over stadigt mere påtrængende Smart TV-reklamer - FlatpanelsDK

Samsung-ejere klager over stadigt mere påtrængende Smart TV-reklamer

10 Mar 2020 | Rasmus Larsen |

I begyndelsen så ejere af Samsung TV primært reklamer for indhold, apps eller Samsung-produkter. Nu klager ejere over større, stadigt mere påtrængende og irrelevante reklamer.

Reklamer i din TV-brugerflade

Samsung sendte i 2016 en software-opdatering ud, som tilføjede en reklamebjælke på allerede solgte Smart TV samt nye TV. Reklamerne blev vist via et nyt ikon i bundmenuen. Det fik nogle ejere op af stolen, mens andre accepterede det. Dengang blev der vist reklamer for nye tjenester (såsom GameFly), nyt indhold fra tætte partnere (såsom Google Play eller Amazon Video), nye biograffilm (såsom Angry Birds 2), Samsungs egne tjenester (såsom TV Plus) eller egne produkter (såsom en Galaxy smartphone). Hen imod slutningen af 2019 begyndte ejere at lufte deres utilfredshed med større, stadigt mere påtrængende og irrelevante reklamer på deres Samsung TV. Der vises bl.a. reklamer for bønner på dåse og discount-supermarkeder. Et eksempel ses herunder, mens et andet er delt på Samsungs forum her.

Branchens største dataset

På sin hjemmeside målrettet forretningspartnere siger Samsung, at de på baggrund af 50 millioner Smart TV har "branchens største ACR dataset". Hvad er ACR? Det er en forkortelse for Automatic Content Recognition og det betyder, at TV'et bruger teknologi til konstant at analysere og genkende indhold fremvist på skærmen. Baseret på dette kan der bygges en personlig profil af dig og dine interesser med det formål at vise "reklamer på hjemmeskærmen" og "video-reklamer i Samsung TV Plus" samt reklamer "på den største til den mindste skærm". Med andre ord reklamer, som når ud over TV'et. Der er tilsyneladende ingen måde, hvorpå reklamerne kan deaktiveres. - "Generelt kan banneret ikke deaktiveres i Smart hub. Vi takker for din feedback og forsikrer dig om, at Samsung tager hensyn til kundernes feedback i produktudviklingen," skrev Samsung Tyskland i forbindelse med sagen.

Samsung er ikke alene

Samsung er ikke alene. I april 2019 pressede Google en software-opdatering igennem, som tilføjede en ny række på hjemmeskærmen med 'sponsoreret' indhold. Panasonic har eksperimenteret med at vise reklamer, når man regulerer lydstyrken, mens europæiske tv-kanaler er begyndt at anvende HbbTV til at fremvise målrettede reklamer. LG introducerede en reklame over sin webOS-menu, men har senere fjernet den. Roku arbejder på at forvandle sin TV-platform til en "næste generations annonce-platform", mens Amazon har vist reklamer på sine FireTV-enheder i årevis. Det er samtidig blevet påvist, at de fleste TV-platforme bruger ACR - ligesom Samsungs Tizen. Så hvad er alternativet? Apples tvOS-platform (i Apple TV) bruger ikke ACR og selskabets "reklamer" er begrænset til anbefalinger af nyt indhold i apps som Apple TV app'en. Disse anbefalinger kan deaktiveres fra menuen og brugere kan vælge ikke at have app'en i øverste række på hjemmeskærmen. - Kilde: Job Plas, Internet of Shit, Samsung, Samsung boards, 4KFilme, reddit, AdAge, GitHub



Flere nyheder

OLED

LG Display starter produktion på ny, kinesisk OLED TV-fabrik

01 Jun 2020 | Rasmus Larsen |

YouSee: Problemer med app til Smart TV

01 Jun 2020 | Rasmus Larsen |
Viaplay

Viaplays sportspakke hæves igen til 309 kr/md. fra juli

01 Jun 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 TV

Danske priser på Philips 2020 OLED & LCD TV

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Sony ZH8 8K

Sonys nye 8K TV starter på 56.000 kroner

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Tidal Dolby Atmos TV

Tidal lancerer Dolby Atmos-musik på Apple TV 4K, Android TV & FireTV

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Philips Hue Sync

Philips Hue-boks har nu Dolby Vision & HDR10+ support

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Killers of the Flower Moon

Apple vil finansiere næste film fra Scorsese, DiCaprio & De Niro

28 May 2020 | Rasmus Larsen |