Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSamsung-ejere klager over stadigt mere påtrængende Smart TV-reklamer - FlatpanelsDK

Samsung-ejere klager over stadigt mere påtrængende Smart TV-reklamer

10 Mar 2020 | Rasmus Larsen |

I begyndelsen så ejere af Samsung TV primært reklamer for indhold, apps eller Samsung-produkter. Nu klager ejere over større, stadigt mere påtrængende og irrelevante reklamer.

Reklamer i din TV-brugerflade

Samsung sendte i 2016 en software-opdatering ud, som tilføjede en reklamebjælke på allerede solgte Smart TV samt nye TV. Reklamerne blev vist via et nyt ikon i bundmenuen. Det fik nogle ejere op af stolen, mens andre accepterede det. Dengang blev der vist reklamer for nye tjenester (såsom GameFly), nyt indhold fra tætte partnere (såsom Google Play eller Amazon Video), nye biograffilm (såsom Angry Birds 2), Samsungs egne tjenester (såsom TV Plus) eller egne produkter (såsom en Galaxy smartphone). Hen imod slutningen af 2019 begyndte ejere at lufte deres utilfredshed med større, stadigt mere påtrængende og irrelevante reklamer på deres Samsung TV. Der vises bl.a. reklamer for bønner på dåse og discount-supermarkeder. Et eksempel ses herunder, mens et andet er delt på Samsungs forum her.

Branchens største dataset

På sin hjemmeside målrettet forretningspartnere siger Samsung, at de på baggrund af 50 millioner Smart TV har "branchens største ACR dataset". Hvad er ACR? Det er en forkortelse for Automatic Content Recognition og det betyder, at TV'et bruger teknologi til konstant at analysere og genkende indhold fremvist på skærmen. Baseret på dette kan der bygges en personlig profil af dig og dine interesser med det formål at vise "reklamer på hjemmeskærmen" og "video-reklamer i Samsung TV Plus" samt reklamer "på den største til den mindste skærm". Med andre ord reklamer, som når ud over TV'et. Der er tilsyneladende ingen måde, hvorpå reklamerne kan deaktiveres. - "Generelt kan banneret ikke deaktiveres i Smart hub. Vi takker for din feedback og forsikrer dig om, at Samsung tager hensyn til kundernes feedback i produktudviklingen," skrev Samsung Tyskland i forbindelse med sagen.

Samsung er ikke alene

Samsung er ikke alene. I april 2019 pressede Google en software-opdatering igennem, som tilføjede en ny række på hjemmeskærmen med 'sponsoreret' indhold. Panasonic har eksperimenteret med at vise reklamer, når man regulerer lydstyrken, mens europæiske tv-kanaler er begyndt at anvende HbbTV til at fremvise målrettede reklamer. LG introducerede en reklame over sin webOS-menu, men har senere fjernet den. Roku arbejder på at forvandle sin TV-platform til en "næste generations annonce-platform", mens Amazon har vist reklamer på sine FireTV-enheder i årevis. Det er samtidig blevet påvist, at de fleste TV-platforme bruger ACR - ligesom Samsungs Tizen. Så hvad er alternativet? Apples tvOS-platform (i Apple TV) bruger ikke ACR og selskabets "reklamer" er begrænset til anbefalinger af nyt indhold i apps som Apple TV app'en. Disse anbefalinger kan deaktiveres fra menuen og brugere kan vælge ikke at have app'en i øverste række på hjemmeskærmen. - Kilde: Job Plas, Internet of Shit, Samsung, Samsung boards, 4KFilme, reddit, AdAge, GitHub



Flere nyheder

Premiere: Ny dansk tv-serie fra Netflix handler om blodtørstige nisser

28 Nov 2021 |

Disney øger indholds-investering til over 200 mia. kroner i 2022

26 Nov 2021 |

Black Friday: Opdateret med Apple Store, Humac, B&O-butikker mm.

26 Nov 2021 |

Parknet hæver priserne på tv-pakker med op til 30 kr/md.

25 Nov 2021 |

DVB klar med første tuner-specifikation til kanaler i 8K UHD

25 Nov 2021 |