Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStort fald i danskernes brug af tv-kanaler i starten af 2020 - FlatpanelsDK

Stort fald i danskernes brug af tv-kanaler i starten af 2020

04 Feb 2020 | Rasmus Larsen |

Den officielle seermåling viser et stort fald i danskernes brug af tv-kanaler i årets første uger, hvor bl.a. DR har lukket 3 kanaler og YouSee har droppet Discoverys 11 kanaler. Både DR og Discovery taber kanalseere.

Tv-kanaler i tilbagegang

Tv-kanaler, eller flow-tv, har oplevet markant tilbagegang siden 2010, hvor en dansker i gennemsnit så 201 minutter dagligt. I 2019 brugte en dansker i gennemsnit 137 minutter dagligt på at se tv-kanaler. 2020 tegner til at blive et endnu mere udfordrende år. Årets første 5 uger viser en kraftigt faldende tendens med en årlig nedgang på ca. 6%, 6%, 12%, 21% og 12% for det klassiske danske tv-marked i henholdsvis uge 1, 2, 3, 4 og 5. Det viser tal fra Kantar Gallups Seer-undersøgelse målt som 'live + vosdal' (set live eller forskudt samme dag frem til kl. 02.00).
Der er imidlertid nogle omstændigheder som skal holdes for øje. Danmark gik hele vejen ved VM-håndbold i 2019 og kom i semifinalen i EM-håndbold i 2018. Det trak mange seere til. En mere tilsvarende indholdsmæssig start på tv-året finder vi i 2017, hvor Danmark røg ud til Ungarn i ottendedelsfinalen. 1. uge af 2020 indeholdte 2 dage fra året før, mens den i 2019 indeholdte 1 dag fra året før. Ikke desto mindre så repræsenterer seertallene stadig en stor tilbagegang ift. det mere sammenlignelige år 2017.

DR & Discovery taber kanalseere

Tallene dækker over en markant tilbagegang for både DR og Discovery. DR halverede fra årsskiftet sit udbud fra 6 til 3 tv-kanaler, mens Discovery røg helt ud af YouSees tv-løsninger. TV 2 har samlet noget af det tabte op, men det ændrer ikke på den overordnede tendens.
Hvor er seertiden rykket hen? Kantar Gallup angiver udvidede tal for "7 dage tidsforskudt i forhold til oprindeligt sendetidspunkt" og denne type streaming via streamingtjenester og distributørernes tv-bokse hæver niveauet en smule, men derudover har vi ikke indblik i danskernes tv-forbrug. Aktører som Apple, Amazon, Netflix og HBO Nordic indgår ikke i seer-undersøgelsen. Om tendensen fortsætter året ud, vil tiden vise. Sportsåret 2020 byder på fodbold-VM og sommer-OL. Samtlige kampe fra førstnævnte streames på Viaplay, mens samtlige discipliner fra OL streames på Dplay eller Eurosport Player. Kampe og discipliner sendes også fordelt på flere tv-kanaler, men YouSee-kunder står til at gå glip af halvdelen af OL. - Kilde: Kantar Gallup Seer-undersøgelsen



Flere nyheder

Oppo TV

Oppo vil ind på TV-markedet

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV

Apple TV app rygtes på vej til Xbox

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Chromecast med Google TV

'Chromecast med Google TV' lækket i sin fulde form

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
PS5 mediefjernbetjening

PlayStation 5 vil have Disney+, Netflix, Spotify & YouTube apps

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Amazon Luna spil-streaming

Amazon udfordrer Google Stadia med Luna spil-streaming

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
TV 2 Play hos 3

Teleselskabet 3 fletter TV 2 Play ind i mobilpakken

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Streamingkrigen

Q&A: Udsigten for streaming-markedet i 2021

24 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |
The Eternals

Lunken Tenet-premiere udløser ny bølge af udskudte storfilm

24 Sep 2020 | Rasmus Larsen |