Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDanskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019 - FlatpanelsDK

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |

2019 blev et begivenhedsfattigt år på det danske tv-marked, ifølge den årlige medierapport fra DR. Stilhed før stormen?

Flow-tv i 2019

Danskerne skruede igen i 2019 lidt ned for flow-tv, altså tv-kanaler via distributører som YouSee, Stofa og Waoo. I 2019 så en dansker i gennemsnit flow-tv i 137 minutter dagligt sammenlignet med 142 minutter i 2018. Det svarer til et fald på 3,5% ift. 2018, hvilket er lavere end i de foregående år. Sammenligner man med 2010, hvor tv-forbruget i Danmark havde ligget stabilt i flere år, er tilbagegangen dog til at få øje på. Flow-tv i Danmark er faldet med over 30%, selv efter man i 2017 begyndte at inkludere 7 dages forskudt tv-sening. Udviklingen begyndte for alvor i 2013 efter Netflix trådte ind i Norden.

Streaming-tv i 2019

Nogenlunde lige så udramatisk blev udviklingen i danskernes forbrug af streaming-tv i 2019. Af DR's rapport fremgår det, at 51% af danskerne i 2019 streamede mindst ugentligt mod 48% i 2018. Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps Der er heller ikke sket de store forskydninger blandt tjenesterne, ud over at YouTube er gået tilbage. Seks streamingtjenester fører an; YouTube, Netflix, DRTV, TV 2 Play, Viaplay og HBO Nordic. I rapporten peger DR på, at det stadig er de unge danskere, som streamer mest, men at de ældre brugergrupper i senere år for alvor er begyndt at tage mulighederne til sig. Omvendt trækker tv-nyheder fortsat mange danskere til sendefladen.

Stilhed før stormen?

2020 står til at blive et mere begivenhedsrigt år på tv-fronten. Disney+ kommer til Danmark til sommer, mens Apple taktfast opbygger sin streamingtjeneste. Fra årsskiftet røg Discovery ud af YouSees pakker og DR lukkede tre tv-kanaler. Der forventes desuden et nyt medieforlig i 2020. - "Omkring 10% af tidsforbruget er imidlertid oppe i luften i 2020. Det er andelen af tv-seningen, som i 2019 foregik på de flow-kanaler DR har lukket, samt YouSee-kundernes forbrug af Discovery Networks kanaler. Nogle seere vil sandsynligvis erstatte deres forbrug af en kanal med en anden, mens andre vil skrue ned for deres tv-forbrug, når udbuddet af kanaler falder," skriver Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen i DR's rapport. De foreløbige Kantar Gallup-seertal for 2. uge af 2020 viser, at en danskeres brug af flow-tv i gennemsnit er faldet 5% ift. 2. uge af 2019. Tallene for 3. uge (uden 7 dages tidsforskudt sening i begge år) viser et noget større fald på 12%, hvilket dog til dels kan forklares af forskellen i håndboldherrenes præstationer. DR mener, at det er for tidligt at konkludere på effekterne af egne kanallukninger og Discovery-sagen, men siger, at der "ingen tvivl (er) om, at det vil påvirke forbruget af traditionelt tv negativt og få endnu flere danskere til at streame". DR vil selv være med til at skubbe i den retning via en optrappet satsning på streamingtjenesten DRTV. - Kilde: Medieudviklingen 2019



Flere nyheder

Stofa-boks

Stofas nye tv-boks ramt af tekniske problemer

20 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HZ1000

Danske priser på Panasonic 2020 OLED

19 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Dplay

Discoverys Dplay rykker ind hos Canal Digital og Viasat

19 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HZ1000

Panasonic afslører nye HZ1500 & HZ1000 OLED TV med Filmmaker Mode

18 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HX940

Panasonic præsenterer 2020 HX940, HX900 & HX800 4K LCD TV

18 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung Q60T

Samsungs mest avancerede "QLED" LCD-teknik nu forbeholdt 8K TV

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung Q80T

Samsung afslører nye 8K og 4K "QLED" LCD TV for 2020

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Viaplay

Viaplay tilføjer Fox-film forud for tab af Disney, Pixar, Marvel & Star Wars

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |