Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonYouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri - FlatpanelsDK

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |

Kampen med Discovery var blot første drastiske skridt mod at give danskerne fuld valgfrihed blandt kanaler og tjenester. Opgøret med tv-pakker vil også ramme TV 2, NENT og grundpakken. Det siger koncernchefen i et interview med B.T.

Opgør med tv-pakker

At smide Discovery på porten var "et rent strategisk valg". Det siger koncernchefen for Nuuday, der er moderselskabet for bl.a. YouSee, TDC og Hiper, i et interview med BT, hvor der sættes ord på de dramatiske måneder. - "Hele situationen med Discovery var et rent strategisk valg for os. Vi har i dag et tv-marked, hvor der er mange kunder, som er tvunget til at betale for kanaler, der ikke er særligt mange seere på. Det skal vi væk fra," siger Michael Moyell Juul, koncernchef for Nuuday, til B.T. "I sidste ende er vores mål, at der ikke er nogen tv-pakker. Kunderne skal have mulighed for 100 procent selv at vælge deres indhold – om det så er tv-kanaler eller streamingtjenester." På den korte bane skal TV 2 og NENT forvente at blive mødt med krav om større valgfrihed. Det er et opgør med de klassiske tv-pakker, hvor seerne prakkes en masse unødvendige kanaler på. Tv-pakke-modellen har været aldeles lukrativ for YouSee og partnere, men i dagens marked, der ikke længere er præget af regionale monopoler og manglende konkurrence, kan man ikke længere tvinge store pakker ned over seere. Koncernchefen peger på, at konkurrencen fra streamingtjenester får stadigt flere danskere til at "klippe tv-kablet helt og vælge streamingtjenester". I dag kan danskere bl.a. gå direkte til DR, TV2 og NENT via streamingtjenesterne DRTV, TV 2 Play og Viaplay/Viafree. Læs også: Guide: Klip kablet til tv-pakken Senere i dag udgives DR's årlige rapport for udviklingen på mediemarkedet. Her får vi indblik i, hvordan det klassiske tv-marked udviklede sig i 2019. Konkret for YouSee så har selskabet siden toppen i 2014 og frem til 3. kvartal 2019 mistet 215.000 husstande som tv-kunder. Kundetal for 4. kvartal 2019 offentliggøres i februar.

Grundpakke skal også opløses

På længere sigt skal også grundpakken opløses, lyder budskabet fra Nuuday-koncernchefen. Præcis hvordan det skal gøres, sættes der dog ikke ord på i denne omgang. Grundpakken til 299 kr/md. er påkrævet for at komme i gang med YouSees 'Bland Selv', hvor man kan veksle point til kanaler og streamingtjenester. Bland Selv sælges som pakker. Udmeldingen kommer efter en dramatisk tid på det danske tv-marked. Efter bruddet med Discovery forhindrede tekniske problemer kunderne i at erstatte Discovery-kanalerne med andre kanaler eller tjenester. YouSee har i den forbindelse lovet kompensation. Som optakt til bruddet med Discovery har YouSee transformeret sig fra at være rendyrket distributør til også at være rettighedshaver og byder. Selskabet har bl.a. købt halvdelen af rettighederne til Premier League, som tidligere lå hos Discovery. Se også: Tema: YouSee / Discovery tvisten I interviewet slår Michael Moyell Juul afslutningsvis fast, at man stadig ønsker en aftale med Discovery. Det fulde interview kan læses hos B.T. - Kilde: B.T.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |