Amazon skød på IFA-messen gang i den europæiske ekspansion af sin FireTV-platform, der konkurrerer med TV-platforme fra bl.a. Apple, Google og Samsung.
Amazon FireTV i Europa
Amazon starter den europæiske ekspansion af FireTV-platformen ved at udvide til Storbritannien, Tyskland og Østrig. Her lanceres i alt 15 FireTV-modeller, herunder en baseret på OLED-teknologi.
I Storbritannien har Amazon allieret sig med butikskæden Currys om at sælge FireTV under JVC-mærket. I Tyskland og Østrig omfavner Grundig FireTV-platformen fuldt ud i samtlige nye LCD- og OLED-modeller. Det er første gang, at man kan få FireTV-platformen i et OLED-tv.
OLED-skærmen fra Grundig bliver også den første, som har indbyggede mikrofoner til Alexa-stemmesystemet. I Tyskland og Østrig vil brugere kunne søge efter bl.a. indhold vha. tyske stemmekommandoer. De andre skærme kan kobles op på en ekstern Amazon Echo-enheder.
Amazon udvidede samtidig FireTV til soundbar-kategorien. Ved at købe en soundbar og tilslutte denne til TV via HDMI, kan man få adgang til apps såsom Netflix og YouTube via FireTV-platformen.
Hvornår turen går til Norden, herunder Danmark, melder historien ikke noget om, men med skridtet ind i Europa gør Amazon klar til næste fase. Her skal FireTV skal ud og konkurrere mod andre TV-platforme såsom Googles Android TV, Apples tvOS, Samsungs Tizen og LGs webOS.
- "Customers have told us how much they use and love Fire TV Edition smart TVs in the United States and Canada, with millions of devices sold and an average rating of more than 4 stars across all models," sagde Marc Whitten, VP for Amazon Fire TV. "Today we’re thrilled to introduce innovative Fire TV Edition smart TVs and the first-ever Fire TV Edition soundbar from global brands that customers know and love. We can’t wait for customers to experience these new devices with the Fire TV experience built-in."