Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonUSA-Kina handelskrig giver boom i salg af kinesiske TV - FlatpanelsDK

USA-Kina handelskrig giver boom i salg af kinesiske TV

25 Jul 2019 | Rasmus Larsen |

Salget af kinesisk-producerede TV boomer i Nordamerika og det bidrager samtidig til at presse Roku-platformen i front. IHS Markit kalder det "en utilsigtet konsekvens af handelsstriden imellem USA og Kina".

Roku overhaler Samsung Tizen

Når stormagterne rasler med sablen kan det ofte mærkes på markederne. Det var dog nok ikke lige denne udvikling, som USA havde håbet på. Analyseselskabet IHS Markit peger på, at handelsstriden imellem USA og Kina, hvor USA har truet med at pålægge yderligere store toldgebyrer på kinesiske varer, har ført til boomende salg af kinesisk-producerede TV i Nordamerika. Særligt kinesiske TCL har vundet frem. - "Fears of increased tariffs arising from the U.S.-China trade dispute spurred TCL and other TV brands reliant on Chinese manufacturing to increase shipments to North America in early 2019," sagde Paul Gray, research director, IHS Markit. "These companies hoped to build safety stocks and generate as much sales volume as possible before pricing was impacted by the tariffs. This strategy boosted sales of Chinese-made smart TVs during the quarter." Samtidig har Smart TV og særligt Roku-platformen fået et ordentligt rygstød, idet bl.a. TCL satser på netop Roku, som er en tv-platform udviklet i USA af firmaet af samme navn. Det illustrerer, hvordan kinesiske og amerikanske forhold er sammenflettet i produkterne på markedet. I første kvartal 2019 repræsenterede Smart TV 89% af salget af tv-skærme i Nordamerika. Heraf var 37% baseret på Roku-platformen, som endnu ikke er introduceret i Norden.

Q1 2019 Smart TV salg i Nordamerika

Det er første gang siden 2017, at Roku-platformen har overhalet Samsungs Tizen på salgslisterne. i Nordamerika. Tizen er tilgængeligt eksklusivt i Samsung TV, mens Roku bruges på tværs af en række producenter. TCL har ligeledes overhalet Samsung i Nordamerika, målt på styksalg. - "The boom in Chinese TV sales put Roku at the top of the North American market for the first time since the third quarter of 2017," sagde Paul Gray "Roku outstripped Samsung’s Tizen and LG’s webOS because of the popularity of the low-priced Chinese smart TVs."

Roku Premiere

Som konsekvens af udviklingen har IHS Markit opjusteret sin prognose, så det nu forventes, at Smart TV vil udgøre 85% af tv-salget i 2023 på tværs af Nordamerika, Vest/Østeuropa, Kina og Latin Amerika. - Kilde: IHS Markit



Flere nyheder

Panasonic 2020 TV

Panasonic lancerer 2020 LCD TV til priser fra 6.000 kr.

25 May 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung 2020 TV

Samsungs 2020 4K og 8K TV nu i handlen

22 May 2020 | Rasmus Larsen |
Biograf

Flertal af amerikanere vil hellere se premierefilm hjemme

22 May 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung The Terrace TV

Samsungs nye 'The Terrace' er 55-75" TV til udendørs brug

22 May 2020 | Rasmus Larsen |
Anbefalet af Netflix

TV skal nu klare interaktivt indhold for at få Netflix's velsignelse

21 May 2020 | Rasmus Larsen |
Greyhound Apple

Biograffilmen 'Greyhound' med Tom Hanks rykker til Apple TV+

20 May 2020 | Rasmus Larsen |
Boxer Apple TV

Boxer klar på Apple TV

20 May 2020 | Rasmus Larsen |
Joker Dolby Vision

Første film i Dolby Vision i Googles filmbutik

19 May 2020 | Rasmus Larsen |