Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonUSA-Kina handelskrig giver boom i salg af kinesiske TV - FlatpanelsDK

USA-Kina handelskrig giver boom i salg af kinesiske TV

25 Jul 2019 | Rasmus Larsen |

Salget af kinesisk-producerede TV boomer i Nordamerika og det bidrager samtidig til at presse Roku-platformen i front. IHS Markit kalder det "en utilsigtet konsekvens af handelsstriden imellem USA og Kina".

Roku overhaler Samsung Tizen

Når stormagterne rasler med sablen kan det ofte mærkes på markederne. Det var dog nok ikke lige denne udvikling, som USA havde håbet på. Analyseselskabet IHS Markit peger på, at handelsstriden imellem USA og Kina, hvor USA har truet med at pålægge yderligere store toldgebyrer på kinesiske varer, har ført til boomende salg af kinesisk-producerede TV i Nordamerika. Særligt kinesiske TCL har vundet frem. - "Fears of increased tariffs arising from the U.S.-China trade dispute spurred TCL and other TV brands reliant on Chinese manufacturing to increase shipments to North America in early 2019," sagde Paul Gray, research director, IHS Markit. "These companies hoped to build safety stocks and generate as much sales volume as possible before pricing was impacted by the tariffs. This strategy boosted sales of Chinese-made smart TVs during the quarter." Samtidig har Smart TV og særligt Roku-platformen fået et ordentligt rygstød, idet bl.a. TCL satser på netop Roku, som er en tv-platform udviklet i USA af firmaet af samme navn. Det illustrerer, hvordan kinesiske og amerikanske forhold er sammenflettet i produkterne på markedet. I første kvartal 2019 repræsenterede Smart TV 89% af salget af tv-skærme i Nordamerika. Heraf var 37% baseret på Roku-platformen, som endnu ikke er introduceret i Norden.

Q1 2019 Smart TV salg i Nordamerika

Det er første gang siden 2017, at Roku-platformen har overhalet Samsungs Tizen på salgslisterne. i Nordamerika. Tizen er tilgængeligt eksklusivt i Samsung TV, mens Roku bruges på tværs af en række producenter. TCL har ligeledes overhalet Samsung i Nordamerika, målt på styksalg. - "The boom in Chinese TV sales put Roku at the top of the North American market for the first time since the third quarter of 2017," sagde Paul Gray "Roku outstripped Samsung’s Tizen and LG’s webOS because of the popularity of the low-priced Chinese smart TVs."

Roku Premiere

Som konsekvens af udviklingen har IHS Markit opjusteret sin prognose, så det nu forventes, at Smart TV vil udgøre 85% af tv-salget i 2023 på tværs af Nordamerika, Vest/Østeuropa, Kina og Latin Amerika. - Kilde: IHS Markit



Flere nyheder

Friends

Forud for 'streamingkrigen': Der indkøbes gamle tv-serier for milliarder

23 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Satellit-tv

Viasat og Canal Digital fusionerer

23 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
YouSee

Discovery-brud kan åbne for genforhandling i YouSee-antenneforeninger

22 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Sporing TV

Smart TV holder øje med dig, når du ser tv

22 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
YouSee Discovery tvist

Overblik: Tv-programmerne & sporten der forsvinder hos YouSee fra 2020

18 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Nvidia Shield

Nye Nvidia Shield-enheder har 4K Dolby Vision, Tegra X1+ chip, ny fjernbetjening

18 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

Netflix om Disney+, Apple TV+: Vil fremskynde overgang fra lineært tv

17 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Mutazione dansk spil

3 danskudviklede spil i Apple Arcade når "stort internationalt publikum"

17 Oct 2019 | Rasmus Larsen |