Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonUSA-Kina handelskrig giver boom i salg af kinesiske TV - FlatpanelsDK

USA-Kina handelskrig giver boom i salg af kinesiske TV

25 Jul 2019 | Rasmus Larsen |

Salget af kinesisk-producerede TV boomer i Nordamerika og det bidrager samtidig til at presse Roku-platformen i front. IHS Markit kalder det "en utilsigtet konsekvens af handelsstriden imellem USA og Kina".

Roku overhaler Samsung Tizen

Når stormagterne rasler med sablen kan det ofte mærkes på markederne. Det var dog nok ikke lige denne udvikling, som USA havde håbet på. Analyseselskabet IHS Markit peger på, at handelsstriden imellem USA og Kina, hvor USA har truet med at pålægge yderligere store toldgebyrer på kinesiske varer, har ført til boomende salg af kinesisk-producerede TV i Nordamerika. Særligt kinesiske TCL har vundet frem. - "Fears of increased tariffs arising from the U.S.-China trade dispute spurred TCL and other TV brands reliant on Chinese manufacturing to increase shipments to North America in early 2019," sagde Paul Gray, research director, IHS Markit. "These companies hoped to build safety stocks and generate as much sales volume as possible before pricing was impacted by the tariffs. This strategy boosted sales of Chinese-made smart TVs during the quarter." Samtidig har Smart TV og særligt Roku-platformen fået et ordentligt rygstød, idet bl.a. TCL satser på netop Roku, som er en tv-platform udviklet i USA af firmaet af samme navn. Det illustrerer, hvordan kinesiske og amerikanske forhold er sammenflettet i produkterne på markedet. I første kvartal 2019 repræsenterede Smart TV 89% af salget af tv-skærme i Nordamerika. Heraf var 37% baseret på Roku-platformen, som endnu ikke er introduceret i Norden.

Q1 2019 Smart TV salg i Nordamerika

Det er første gang siden 2017, at Roku-platformen har overhalet Samsungs Tizen på salgslisterne. i Nordamerika. Tizen er tilgængeligt eksklusivt i Samsung TV, mens Roku bruges på tværs af en række producenter. TCL har ligeledes overhalet Samsung i Nordamerika, målt på styksalg. - "The boom in Chinese TV sales put Roku at the top of the North American market for the first time since the third quarter of 2017," sagde Paul Gray "Roku outstripped Samsung’s Tizen and LG’s webOS because of the popularity of the low-priced Chinese smart TVs."

Roku Premiere

Som konsekvens af udviklingen har IHS Markit opjusteret sin prognose, så det nu forventes, at Smart TV vil udgøre 85% af tv-salget i 2023 på tværs af Nordamerika, Vest/Østeuropa, Kina og Latin Amerika. - Kilde: IHS Markit



Flere nyheder

IFA 2019

Roku-direktør hovedtaler på IFA 2019 - Europæisk ekspansion?

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung OLED TV

Avis: Samsung omstiller produktion af LCD TV til OLED TV

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Plex 2019

Plex udfaser sin HTPC (Home Theater PC) løsning

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Philips OLED984

Ny Philips OLED984 topmodel med B&W-soundbar, Dolby Vision & Atmos

15 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
EISA Awards 2019-2020

Vindere: EISA Awards 2019-2020

15 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Politisk ukorrekt

Vores politisk ukorrekte filmarv kan nu streames

14 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Power

Power Aalborg åbner d. 23. august med køtilbud

14 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Marvel UHD Blu-ray film

Flodbølge af Marvel, Disney & Pixar 4K HDR-film i kommende tid

13 Aug 2019 | Rasmus Larsen |