Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFlere danskere køber, lejer & streamer film online - FlatpanelsDK

Flere danskere køber, lejer & streamer film online

28 Jun 2019 | Rasmus Larsen |

Hvor ser danskerne film? Stadig i udbredt grad i biografen og på tv-kanaler, men en stigende andel ser film fra abonnementsbaserede streamingtjenester samt digitale filmbutikker som iTunes og Blockbuster.

Færre ser DVD og Blu-ray

Flatpanels kunne i april 2019 berette, at online filmbutikker som iTunes og Blockbuster har overhalet DVD og Blu-ray i Danmark. Det er en del af en større tendens, hvor danskerne rykker mod de digitale tilbud, viser en undersøgelse udført af YouGov for Det Danske Filminstitut.

I 2019 ser 67% af danskerne film i biografen, ifølge undersøgelsen, som ikke omfatter tv-serier. Det er en uændret andel ift. 2017. De fleste danskere tænder dog stadig for en tv-kanal, når de skal se en film. 79% af danskerne ser således film på tv-kanaler. Det er et marginalt fald fra 80% i 2017.

For at pege på ændrede vaner hos danskerne skal man i stedet kigge mod DVD og Blu-ray samt onlinetjenester. Markant færre danskere ser film på DVD og Blu-ray efter streamingtjenesternes indtog. På to år er andelen af danskere, som ser film på DVD og Blu-ray, faldet drastisk fra 42% til 30%.



I samme periode er andelen af danskere, som køber og lejer film fra online filmbutikker som iTunes og Blockbuster steget fra 10 til 18% (digitalt køb) og 18 til 26% (digitalt leje). Abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix og Viaplay er på himmelflugt, mens også tv-udbydernes streaming-apps er blevet mere populære.

Læs også: UHD Blu-ray er lille niche i aftagende dansk marked for filmskiver

Undersøgelsen hævder desuden, at brugen af pirattjenester er opadgående i Danmark.

På streamingtjenester som Netflix og HBO har man via et månedligt abonnement adgang til et indholdskatalog, mens man på filmtjenester som iTunes og Blockbuster betaler per film - ligesom i biografen. Ifølge undersøgelsen ville 34% af danskerne gå oftere i biografen, hvis der fandtes en abonnementsordning. Andelen er 48% for unge i alderen 15-25 år

- Kilde: DFI



Flere nyheder

Apple TV+

Apple TV+ skal angiveligt koste $10/md, indholds-budget hævet med $5 mia.

20 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Disney+

Disney+ vil kunne streames på bl.a. Apple TV, Android TV & konsoller

19 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Kastanjemanden Netflix

'Kastanjemanden' bliver Netflix's næste danske tv-serie

19 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Vincent Teoh

Vindere af HDTVTest's 2019 'blindtest' fundet

19 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
LG OLED

LG øger produktion af 77" OLED næste år

19 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Sony TV gennem tiden

Rapport: Fra 60'erne til 10'erne - TV'et forbliver centralt i stuen

19 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
IFA 2019

Roku-direktør hovedtaler på IFA 2019 - Europæisk ekspansion?

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung OLED TV

Avis: Samsung omstiller produktion af LCD TV til OLED TV

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |