Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFlere danskere køber, lejer & streamer film online - FlatpanelsDK

Flere danskere køber, lejer & streamer film online

28 Jun 2019 | Rasmus Larsen |

Hvor ser danskerne film? Stadig i udbredt grad i biografen og på tv-kanaler, men en stigende andel ser film fra abonnementsbaserede streamingtjenester samt digitale filmbutikker som iTunes og Blockbuster.

Færre ser DVD og Blu-ray

Flatpanels kunne i april 2019 berette, at online filmbutikker som iTunes og Blockbuster har overhalet DVD og Blu-ray i Danmark. Det er en del af en større tendens, hvor danskerne rykker mod de digitale tilbud, viser en undersøgelse udført af YouGov for Det Danske Filminstitut.

I 2019 ser 67% af danskerne film i biografen, ifølge undersøgelsen, som ikke omfatter tv-serier. Det er en uændret andel ift. 2017. De fleste danskere tænder dog stadig for en tv-kanal, når de skal se en film. 79% af danskerne ser således film på tv-kanaler. Det er et marginalt fald fra 80% i 2017.

For at pege på ændrede vaner hos danskerne skal man i stedet kigge mod DVD og Blu-ray samt onlinetjenester. Markant færre danskere ser film på DVD og Blu-ray efter streamingtjenesternes indtog. På to år er andelen af danskere, som ser film på DVD og Blu-ray, faldet drastisk fra 42% til 30%.



I samme periode er andelen af danskere, som køber og lejer film fra online filmbutikker som iTunes og Blockbuster steget fra 10 til 18% (digitalt køb) og 18 til 26% (digitalt leje). Abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix og Viaplay er på himmelflugt, mens også tv-udbydernes streaming-apps er blevet mere populære.

Læs også: UHD Blu-ray er lille niche i aftagende dansk marked for filmskiver

Undersøgelsen hævder desuden, at brugen af pirattjenester er opadgående i Danmark.

På streamingtjenester som Netflix og HBO har man via et månedligt abonnement adgang til et indholdskatalog, mens man på filmtjenester som iTunes og Blockbuster betaler per film - ligesom i biografen. Ifølge undersøgelsen ville 34% af danskerne gå oftere i biografen, hvis der fandtes en abonnementsordning. Andelen er 48% for unge i alderen 15-25 år

- Kilde: DFI



Flere nyheder

HBO Max erkender udfordringer og lover bedre brugeroplevelse, streamingkvalitet

22 Oct 2021 |

Panasonic rykker al TV-produktion fra egen fabrik til partner

22 Oct 2021 |

Ny 'Paranormal Activity' skipper biografen og kommer på Paramount+

22 Oct 2021 |

Dolby Vision 120Hz firmware klar til 2020 LG OLED TV (CX, GX)

21 Oct 2021 |

B&O's Beosound Stage soundbar findes nu også i lysegrå

21 Oct 2021 |

F1 TV app er landet på Apple TV

20 Oct 2021 |