Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDanske tv-serier mere populære end amerikanske, viser undersøgelse - FlatpanelsDK

Danske tv-serier mere populære end amerikanske, viser undersøgelse

26 Jun 2019 | Rasmus Larsen |

Man hører om HBO og Netflix's succeser med Game of Thrones og Stranger Things, men danske tv-serier tager samtlige pladser i top-10 over mest sete serier herhjemme, ifølge en undersøgelse fra Det Danske Filminstitut.

Artikelserie
1. Danske tv-serier mere populære end amerikanske, viser undersøgelse
2. Flere danskere køber, lejer & streamer film online
3. Hvilke streamingtjenester benytter danskerne?

Danske serier er populære

Matador topper listen over mest sete tv-serier i Danmark, men der er også mere aktuelle produktioner som Klovn (sæson 7), Rita og Badehotellet i top-10, der består udelukkende af danske produktioner.

En håndfuld amerikanske tv-serier har dog fundet vej til top-20. Ifølge undersøgelsen er de mest sete amerikanske tv-serier i Danmark Sex and the City, Game of Thrones, Orange is the New Black, Breaking Bad og House of Cards - i den rækkefølge. Britiske Sherlock indgår også. Udenfor top-20 finder man Netflix's Stranger Things, som snart vender tilbage, og The Rain. De er set af hhv. 14% og 15% af danskerne.

- "Det ser fortsat ud til, at de danske serier, er bedre i stand til at samle danskerne på tværs af aldersgrupper og på tværs af flow og de digitale tjenester sammenlignet med udenlandske serier. Vi ser, at de mest populære serier hos Netflix er overrepræsenteret i alderen 15-49 år, mens de store søndagsserier som 'Arvingerne', 'Herrens veje' eller 'Bedrag' er overrepræsenteret blandt dem over 50 år. I faktiske seere er danske serier som 'Rita' eller 'Badehotellet' faktisk langt mere udbredte blandt 15 til 25-årige, end 'Game of Thrones' eller 'Orange is the New Black' er," siger Sanne Juncker Pedersen, lanceringskonsulent på Det Danske Filminstitut.



Tallene kommer fra en spørgeskemaundersøgelse udført af YouGov for Det Danske Filminstitut. Det oplyses, at den er baseret på 2500 interviews i et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 15-79 år. DFI oplyser, at en seer skal have set mindst tre afsnit af en serie for at blive talt med. DFI vil senere i 2019 supplere med en analyse over børn og unges forbrug.

Det Danske Filminstitut har præsenteret tallene i forbindelse med den løbende 'Vidste du?' analyse, som har til hensigt at oplyse om danskernes brug af film og tv-serier, herunder at punktere myter i mediebilledet.

På årlig basis ser 95% af danskerne tv-serier, mens andelen for film er 99%. 17% ser tv-serier dagligt og 9% ser film dagligt. Tabellen nederst indeholder yderligere pointer fra DFIs undersøgelse.

'Vidste du?' analysen har også undersøgt andre aspekter af danskernes medievaner. Flatpanels sætter i kommende artikler spot på nogle af de andre interessante tendenser.

Vidste du? - Om tv-serier

- Godt 40% af danskerne mener at det er svært af overskue udbuddet af film og serier på de forskellige medier (streamingtjenester, internettet, TV, biograf, m.m.) – det er en stigning på 20%

- Unge voksne føler sig stadig stressede over alle de serier som de følger med i, og faktisk er andelen stigende (22%)

- Hver fjerde kan godt lide at se traditionelt "flow-tv", hvor man slipper for selv at skulle vælge hvad der vises – andelen er størst blandt unge voksne hvor det er hver tredje

- Størstedelen af danskerne mener ikke, at deres serieforbrug har betydet, at de går mindre i biografen (60%)
- Kilde: DFI



Flere nyheder

Sony Android TV

Android TV i 2020 & 2021: Google Stadia, 'hero enhed', flere reklamer

17 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Disney+ videogennemgang

Video: Sådan virker Disney+

17 Sep 2019 | Flatpanels |
TV2 Charlie

YouSees tv-pakker i 2020: Mere sport, mere TV2 Charlie, Discovery ude i kulden

17 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
YouSee i 2020

YouSee: TV2 Play i Bland Selv, nye aftaler med Nordisk Film & C More

17 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Disney+ i Danmark

Dansk Disney+ står til at koste 59 kr/md.

17 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Sony Crystal LED

Sonys første microLED-skærme koster millioner

16 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
YouTube HTML5

YouTube udfaser sin browser-løsning til TV

16 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
B&O Beosound Stage soundbar

Første indtryk: Beosound Stage soundbar & BeoVision Harmony TV

13 Sep 2019 | Rasmus Larsen |