Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonKinesisk producent tager førertrøjen på det amerikanske TV-marked - FlatpanelsDK

Kinesisk producent tager førertrøjen på det amerikanske TV-marked

19 Jun 2019 | Rasmus Larsen |

Kinesiske TCL har overhalet Samsung på det amerikanske tv-marked, ifølge IHS Markit. Det sker cirka et årti efter, at sydkoreanske Samsung overhalede japanske Sony. Samsung har dog stadig markant større omsætning.

TCL på himmelflugt

Tingene ser anderledes ud i Asien og Europa, men analyseselskabet IHS Markit peger på en afgørende begivenhed på det amerikanske tv-marked, hvor en kinesisk producent nu har taget førertrøjen.

Kineserne har et gigantisk hjemmemarked for tv-skærme, men har haft svært ved at få en fod indenfor på det amerikanske og de europæiske markeder. De tider er tilsyneladende ovre. Efter sydkoreanerne LG og Samsung overhalede japanere som Sharp, Sony og Panasonic for cirka et årti siden, kan magtbalancen nu være ved at tippe til kinesernes fordel.

I første kvartal af 2019 havde TCL en markedsandel på 26% målt på enheder. Det er en stigning fra 16% i første kvartal 2018. Samsung er nummer 2, amerikanske Vizio nummer 3, LG nummer 4 og Funai nummer 5.


 TV market share Q1 2019


Analysefirmaet advarer om, at en eskalering af handelskrigen mellem USA og Kina kan sætte en kæp i hjulet for TCL.

- "As uncertainty mounts around a possible tariff-driven rise in costs, these brands have been bolstering shipments to protect against any potential disruption. Given that margins for TVs are relatively low compared to other consumer-electronics categories, any tariff increase would have a major impact on sales," siger Paul Gagnon, research executive director, IHS Markit.

Selvom TCL nu fører målt på enheder, så trækker Samsung stadig markant flere dollars hjem i omsætning på tv-skærme. LG formår også at holde TCL bag sig, mens Sony presser sig ind i top-5. Det skyldes, at Samsung, LG og Sony generelt sælger flere større og dyrere premium TV.


 TV market share Q1 2019


IHS Markit noterer videre, at gennemsnitsprisen per tomme på et LCD-tv for første gang er faldet under 10 dollars i USA. Der er massivt pres på priserne af LCD-tv, hvilket har betydet, at salget OLED-tv er faldet i de to seneste kvartaler ift. kvartalerne året forinden.

Afslutningsvis nævnes det, at tv-salget på verdensplan steg 2,1% i første kvartal af 2019 ift. samme kvartal året før. I Kina har Xiaomi taget førertrøjen med en markedsandel på 19%.

- Kilde: IHS Markit



Flere nyheder

Canal Digital GO

Canal Digital i 2020: Dyrere fuldpakke, men også mere fleksibilitet

21 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
DRTV Android TV

DR: Vi udvikler app til Android TV

20 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Boxer TV

Boxer i 2020: Priserne på tv-pakker hæves igen

20 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Netflix Stranger Things

Netflix kræver nu at film optages i HDR

19 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
DRTV på Samsung TV

DRTV til Smart TV nu med live-kanaler - knas med HbbTV på ældre TV

18 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
DR

DR: Tv-programmer som rammes af sparekniven fra 2020

18 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Stofa

Stofa i 2020: Prisen på tv-pakker stiger med op til 40 kr/md.

16 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Xbox spilstreaming

Microsoft lancerer xCloud i 2020 med support af PC, iOS & PS4 controller

15 Nov 2019 | Rasmus Larsen |