Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSony AG9 OLED - FlatpanelsDK

Sony AG9 OLED

07 Jun 2019 | Rasmus Larsen |


Sony lancerer i år to nye OLED-tv, AG9 og AG8. AG9 repræsenterer Sonys 4K OLED-flagskib og erstatter samtidig sidste års AF9, der kun fik omkring et halvt år på markedet. AG9 bygger på samme tekniske platform med et 4K OLED-panel fra LG Display, 'Acoustic Surface' højttalere, Googles Android TV-styresystem samt en 'X1 Ultimate' videoprocessor. Herudover får skærmen Dolby Atmos og Apples TV app, AirPlay 2 og HomeKit via softwareopdateringer senere på året. AG9 har også et nyt, slankere design og så vender 77-tommer formatet tilbage.

Er AG9 endnu en finpudset OLED-skærm eller har Sony formået at tage OLED-billedkvalitet til næste niveau? Det undersøger vi nærmere i denne test.


Pris og forhandler:

55"
65"
77"


Første indtryk

Sony har droppet den tilbagelænede staffeli-agtige fod til fordel for et mere konventionelt design af OLED-skærmen. En af fordelene ved det nye design er, at det gør skærmen lettere at montere tæt på væggen, hvilket var et af klagepunkterne ved de tidligere Sony OLED-tv. På den anden side oser AG9 ikke længere af eksklusivitet, hvis man spørger mig. Det er naturligvis et spørgsmål om smag, men Sony tilbød tidligere to ret forskellige designløsninger. AG8 og AG9 minder nu noget mere om hinanden.

Sidste år så Sony bort fra det største format på 77 tommer, men AG9 lanceres i alle tre, altså 55, 65 og 77-tommer. Vi har 65-tommer versionen, som er et elegant TV. Sony har formået at mindske elektronikboksen og subwoofersystemet. Boksen er stadig ikke køn, men den er dog mindre dominerende end på tidligere skærme. Bagsiden er opdelt i segmenter, hvoraf nogle kan fjernes for at give adgang til stikforbindelser, kabelstyring mv. Som du kan se dækker visse segmenter også over basporte og køling.

Systemet til kabelstyring er simpelt, men effektivt. Strømkablet styres naturligt lige ind i foden, mens de andre kabler kan bøjes omkring hjørnet og føres ned i foden. Alle indgange og udgange vender enten nedad eller til siden, hvilket er præcis som det skal være. Der er to 'center speaker in' terminaler i toppen af stikpanelet. Dem vender vi tilbage til om lidt. Bagsiden af skærmen har fået en mat belægning, som ser nydelig ud.

Fra fronten fremstår AG9 som ét stort glaspanel med en meget beskeden ramme nederst. Ligesom andre OLED-tv, så er panelet blankt og det reflekterer vinduer og lamper i dine omgivelser, men vi mener ikke, at det er problematisk at benytte skærmen i oplyste stuemiljøer. Der er rigeligt med overskud af lys i panelet til at kompensere. Fordi foden er så flad, med sin metaloverflade og afrundede hjørner, fremstår den meget minimalistisk og fader nærmest i et med møblet, den står på, når skærmen betragtes fra en afstand. Overordnet så mener vi, at det nye design er et skridt frem for Sony OLED, selvom elektronikboksen dog stadig ikke er et kønt syn.




Brugeroplevelse & features

Sony AG9 kører Android version 8 (Oreo) og har samme MediaTek-chip som XG95. Sammenlignet med sidste års AF9 OLED-flagskib så er det faktisk en nedgradering på MediaTek-hardwaren. Det er samme MediaTek-chip, men med færre RAM (2.5GB vs. 4GB). Hvorfor Sony har valgt at nedgradere chippen i sine flagskibs-TV for foråret 2019, står ikke klart, men det samme er tilfældet i 8K ZG9. Sony Android TV mangler allerede muskler, så at reducere mængden af RAM virker som den forkerte beslutning.

Således er Android-delen (og funktionaliteten på tv-tunerne) i AG9 tilsvarende til XG95, hvorfor vi ikke vil dykke ned i det her. Vi henviser i stedet til vores test af Sony XG95 samt vores tidligere anmeldelser af Sony TV.

Der er dog et par ting, som bør nævnes. AG9 leveres med Sonys nye fjernbetjening, som er en klar forbedring ift. det tidligere skrammel af en plastik/gummi fjernbetjening. Den nye er ikke fantastisk og har alt for mange knapper, men i det mindste går den ny bedre i tråd med high-end TV. Apples TV app, AirPlay 2 og HomeKit tilføjes på AG9 via en senere softwareopdatering. Der er intet beta-program, så vi kan ikke teste funktionaliteten. Samsung er den første tv-producent, som er rykket på TV app'en og AirPlay 2, hvilket vi undersøger nærmere i den kommende test af Samsung Q70R. Vi forventer, at AirPlay 2 og TV app'en i Sony TV fungerer mere eller mindre på samme måde. Hvad angår Apple HomeKit, som er en platform for det forbundne hjem, så står det stadig ikke klart, hvad der præcis bliver muligt. Det se dog ud til, at HomeKit tillader, at visse aspekter af tv'et kan styres fra en iPhone/iPad.


Sony A9G (AG9) review


Højttalersystemet i AG9 er det såkaldte 'Acoustic Surface', hvor selve OLED-panelet benyttes som højttalermembran. Her har Sony igen valgt at nedgradere ift. forgængeren AF9 ved at gå fra et 3.2-kanals lydsystem til et 2.2-kanals lydsystem. Omvendt er aktuatorerne, som får lyd ud af OLED-panelet, opgraderet, så de skulle dække et større frekvensspænd mellem bas og mellemtone. AG9 kan desuden bruges som center-kanal i et surround-setup ved at skærmen forbindes til en receiver med de indbyggede højttalerterminaler.

'Acoustic Surface' systemet er klart bedre end gennemsnitlige tv-højttalere. Som nævnt før, så lyder det som om, at stemmer kommer direkte fra personens mund fremfor fra en højttaler lidt under skærmen. Sammen med det indbyggede subwoofer-system, bidrager det til at løfte lyden. Det er spøjst at Sony har valgt at nedgradere til 2.2-kanaler, men forskellen i praksis er dog ikke afgørende. AG9 leverer stadig god og kraftfuld tv-lyd samt fleksibilitet til at lade skærmen indgå som centerhøjttaler i en større opsætning. Som altid bør du dog overveje et fuldt lydsystem, hvis du vil have den bedst muligt film- og spiloplevelse.

Ligesom sidste års AF9, så har AG9 indbygget HDMI eARC. Desværre havde vi ikke et HDMI eARC lydsystem tilgængeligt under testen. Vi overvejer at tilføje et permanent på testbænken, men vi vil ikke have et produkt fra første generation, så vi venter lidt endnu. Beklager gutter.

Læs også: HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret

Sony TV får også dekodning af Dolby Atmos via en senere opdatering. Højttalerne i AG9 er selvsagt ikke mangfoldige nok til at levere en omsluttende Atmos-lydoplevelse, men det vil også være muligt at udsende Atmos til en ekstern soundbar eller receiver via HDMI eARC-porten.




Kalibrering

Vi har inkluderet målinger af de præ-konfigurerede billedprofiler i Sony AG9. Som nævnt i de sidste par anmeldelser af Sony TV, så repræsenterer Cinema ikke længere den profil, som leverer mest korrekt billedgengivelse. Den har nu et udvidet farverum (tv'ets iboende farverum), der trækker farverne ud i stedet for at respektere indholdsskaberens ønsker. Sony siger, at Cinema er optimeret til fremvisning i oplyste stuemiljøer og at den derfor er lysere og mere mættet for at kompensere for lysforureningen. Du skal i stedet vælge Custom (Personlig), hvis du vil have den mest præcise billedgengivelse. Game-profilen er - for en spil-profil at være - faktisk ret fin, mens Standard og Vivid - som altid - er ganske forfærdelige.

Hvis Sony vil have sit slogan om "true to the creator's intent" til at ræsonnere, så mener vi, at de skal fjerne nogle af de billedprofiler, som har meget lidt at gøre med præcis billedgengivelse og i stedet vælge en anden billedprofil som udgangspunkt. Få tv-købere bevæger sig ind i billedmenuerne, så den profil, der er valgt som udgangspunkt, bør repræsentere Sonys vision - ikke butikkens salgstaktik. Sony har gjort mere for at eliminere kompleksitet i billedmenuen end f.eks. LG, men de kan sagtens tage endnu et skridt.

Med ganske få justeringer kunne vi få farvegengivelse nærmest spot-on (med udgangspunkt i Custom-profilen). At tænke på, hvor lidt indsats, det krævede, så mener vi, at resultatet er ret imponerende og vel nok bevis på, at Sony har lagt en del indsats i at levere præcis billedgengivelse. Det er muligt at opnå yderligere forbedringer, men de vil være små og formentlig ikke til at spotte med det blotte øje.

Hvad angår HDR-billedprofiler så udledes de - som du måske ved - fra SDR-billedprofilerne af samme navn. Således vil indstillinger, der foretages i SDR-tilstand også gælde HDR-tilstand. Anbefalingen er derfor uændret. Du bør bruge Custom (Personlig), hvis du vil have mest korrekt HDR-billedgengivelse. Den er ikke perfekt til HDR, men bør være god nok til de fleste entusiasters brug. Som det kan ses på målingen for Custom HDR-profilen, så lader Sony lyskurven rulle af lidt før lyset når op på det maksimale niveau for OLED-panelet. Det gøres for at bibeholde detaljer i højlyset.

Vi målte dækning af DCI-P3 / Rec.2020 (xy) farverummene til 93% / 67%, hvilket er nogenlunde på niveau med tidligere Sony OLED-tv. Ligesom tidligere TV, så ligger det en tand under OLED-tv fra andre mærker og Sony virker parat til at ofre en smule farvemætning for at forbedre farvepræcisionen på tværs af farvespektret.




Målinger

Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler på TV’ene samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.


Bemærk: Vi kalibrerer kun mod SDR, ikke HDR. Vi har under testen ikke benyttet os af lyssensoren, men ønsker du, at TV'et selv kompenserer for lyset i stuen, så kan dette aktiveres i menuen.



Sony A9G (AG9) review


Billedkvalitet

Vi har allerede dækket mange aspekter af Sonys OLED-tv i tidligere anmeldelser. Vi har tjekket det hele på ny, men kommer i teksten ikke til at gå ned i de små detaljer, med mindre der er vigtige forbedringer eller ændringer, som fordrer det.

For blot at opsummere før vi vender blikket mod HDR-ydelsen. Sonys OLED-tv leverer fremragende SDR (SD, HD og 4K-opløsning) billedkvalitet. Sony har en rigtig god videoprocessor, som håndterer opskalering, de-interlacing on andre områder, som forventet. Sonys MotionFlow-system, der styrer videobevægelse, er desuden et af de bedste på markedet, hvis ikke det bedste. Vi observerer ikke noget på disse områder, som ændrer på vores tidligere konklusioner, hvad angår SDR-billedkvalitet - altså alt der ikke er i HDR.

Skifter vi fokus til HDR, så er der nogle emner, som vi har været spændte på at undersøge på ny. Først og fremmest Sonys miskonfigurerede lysdæmper, der til tider kan dæmpe lysstyrken i video med statiske grafiske elementer, såsom en resultattavle i en fodboldkamp eller en HUD i et konsolspil. Formålet med dæmpe-funktionen er naturligvis kun at lysdæmpe, hvis brugeren har forladt skærmen på et stillestående billede i længere tid. Problemet blev introduceret på A1 gennem en firmwareopdateirng i 2018. En senere opdatering rettede det til dels, men eliminerede det ikke. Den opdaterede algoritme kører også i AF8 og AF9, så de påvirkes også, men dog i langt mindre grad i sin tid på A1, der fik kritikken sat i gang. Hvis du aldrig ser sport eller spiller konsolspil, så bemærker du det måske aldrig nogensinde. Og selv udenfor disse scenarier kan det være meget svært at se. Du kan læse op på sagen i vores artikel her.

Vi undersøgte det igen på AG9 og kan konkludere, at lysdæmper-algoritmen er identisk eller stort set den samme. Vi benyttede en HDR-scene med kraftigt statisk lys, men det kan også påvirke SDR-indhold, selvom det vil være sværere at spotte. Som du kan se på grafen, så falder lysintensiteten på det lyse element (som måleren var placeret på) med tiden (x-aksen = tid). Man kan så "nulstille" billedet ved at bringe tv'ets menu frem og så starter processen forfra. Fokusér på det tiltagende og jævne fald i lysstyrken og ignorer det dramatiske fald mellem cyklusserne (en sort skærm viste sig kortvarigt, når vi åbnede menuen). Ignorer også springet mellem de to første cyklusser da det blot var et lysende segment på skærmen, der kom i vejen for måleren da vi trykkede på den forkerte knap på fjernbetjeningen.


Sony A9G (AG9) review


Vi mener ikke, at problemet er kritisk og mange brugere vil formentlig aldrig opdage noget, men det er alligevel et område, hvor Sony kan forbedre ydelsen. Det er derfor lidt frustrerende at konkludere, at Sony ikke har addresseret det. Det står ellers ret klart hvad problemet er: algoritmen der tjekker om billedet er i bevægelse fokuserer på f.eks. resultattavlen og ignorerer, hvad der ellers bevæger sig i billedet. Det burde ikke være så svært at fikse, når man tænker på, at videoprocessoren i moderne TV analyserer små objekter i billedet i realtid. Problemet er vel nok at lysdæmper-algoritmen ikke er indbygget i videoprocessoren.

Vi fangede dette billede, som illustrerer effekten, i forbindelse med den tidligere test af Sony AF9 Afhængigt af typen af billedscene, kan det være mere eller mindre synligt.




ikke desto mindre leverer Sony AG9 imponerende HDR-billedkvalitet. I 'Standard' profilen kan den ramme 860 nits maksimal lysstyrke, hvilket faktisk er højere end det eksemplar af LG C9, som vi havde stående ved siden af. I 'Film' profilen rammer den 650 nits på et 2% vindue (2% af skærmen er hvid, mens resten er sort) og 572 nits på et 10% vindue. Således er tv'ets ABL (automatiske lysbegrænser) mere aggressiv end på LG C9. Du kan se vores målinger af maksimal lysstyrke (peak brightness) i målingstabellen længere oppe.

I denne kontekst er det vigtigt at notere sig, at med mindre en meget stor del af billedet er badet i kraftigt lys, så er det dette niveau af højlys, som man rent faktisk kan forvente, når man nyder en film eller et spil i HDR. Det skyldes, at OLED styrer lyset på pixel-niveau. Det står i kontrast til LCD-tv med et begrænset antal lys-zoner (typisk nogle få hundrede spredt over millioner af pixels). Selv de mest lysstærke LCD-tv, der kan ramme 4000 nits på teoretiske testmønstre, når sjældent op på 1000 nits i film og spilscener, og vil ligge langt under OLED, når små lysende objekter såsom stjerner, lamper, refleksioner i overflade mv. skal gengives.

Eksempler på størrelsen af objekter i et billede (uden at de nødvendigvis skal oplyses til 100% hvid)
  • De små lysende prikker i billedet med damen nedenfor udgør hver langt mindre end 1% af billedarealet.
  • Den kraftigt oplyste himmel på naturbilledet nedenfor udgør ca. 6-7%, men er ikke fuld hvid.

    Disse procenttal kan du så holde op imod vores %-målinger i målingstabellen i forrige afsnit.




    Vi havde under testen mulighed for at sammenligne Sony AG9 og LG C9 (læs testen her) side-om-side og HDR fremstår på begge skærme imponerende - og holder et konsekvent højt niveau. HDR-oplevelsen overgår også de bedste HDR-kompatible LCD-tv pt. I Film-profilen fremstår LG C9 generelt lidt lysere i visse segmenter, hvilket kan tilskrives det mindre aggressive ABL-system, men forskellen kan være svær at spotte, når først videoen ruller, og med mindre du har de to skærme side-om-side så vil du formentlig ikke bemærke det.

    Når det hele gøres op, så er der dog ingen afgørende forbedringer på HDR-delen. LG Displays OLED-panel har nu haft samme billedkarakteristika i nogle år. Det inkluderer maksimal lysstyrke på ca. 700 nits (+/- 150 nits) og en smule farvematning ved højere lysniveauer. Sony TV understøtter HDR10, HLG og Dolby Vision formaterne, men ikke HDR10+.




    Rykker vi fokus til farver og gråtoner, så kan AG9 gengive alle skridt på gråtoneskalaen og den knuser ikke skyggedetaljer. Vi spottede ikke farve-bånd heller. Hårdt komprimeret videoindhold vil naturligvis give farvebånd i billedet, men det skyldes kilden, og Sonys 'smooth gradation' billedindstilling kan ret effektivt reducere det.

    Når Sony AG9 sammenlignes med LG C9, så gengiver Sony AG9 en flydende overgang fra sort til hvid bedre (nær de mørke toner), hvilket primært er et resultat af LGs nye pixel-dithering, der skal forhindre lysblink i vanskelige scener. Sony lader også til at gøre noget med pixels i den mørke ende af skalaen (se fotoet under mikroskop til højre herfor), men ikke det samme som LG og det lader ikke til at påvirke opløsning i de mørkeste gråtoner på samme måde. Vi var ikke i stand til at fremprovokere lysblink på AG9.

    Hvad angår gengivelse af bevægelse så er Sonys 'MotionFlow' system fortsat et af de bedste. LG tog et stort skridt sidste år og har tweaket 'TruMotion' yderligere i år. Sammenligner man de to, så er det efterhånden svært at udpege en vinder, hvilket nok siger mere om LGs TV end om Sonys. Vi anbefaler fortsat at bruge MotionFlow på lav indstilling for at fjerne den stroboskop-agtige effekt, der kan fremkomme i de lyse dele af billedet, når indhold i lav billedfrekvens (24p, altså Hollywood film og tv-serier) afspilles på et meget hurtigt skærmpanel. For at definitivt at eliminere problemet skal indholdsbranchen rykke videre fra 24fps, men at dømme ud fra Hollywoods nærmest religiøse kamp for at fastholde 24fps, så kan det have lange udsigter. At sætte MotionFlow på høje indstillinger giver den velkendte, og for mange ubærlige, soap opera-effekt.

    AG9 har også 'Netflix Calibrated Mode', men den kan kun bruges i den indbyggede Netflix app. Herudover er skærmen 'IMAX Enhanced', men det er endnu ikke kommet til vores del af kloden, så det kan vi ikke undersøge nærmere.




    Det er interessant at observere tv-branchen i disse år. I de fleste år er det business as usual, men nogle år byder på disse teknologiske overgange til nye platforme eller formater. I 2019 er selskaberne begyndt at rykke mod 8K og HDMI 2.1, der er sammenflettet på flere punkter. Sony lancerer i denne måned sit første 8K-tv med en enkelt HDMI 2.1 port, men ingen af Sonys 4K-tv er udstyret med HDMI 2.1 porte. Skærmene har en enkelt HDMI 2.1 funktion, som kan implementeres på HDMI 2.0 porte, navnligt HDMI eARC, men de håndterer ikke VRR, ALLM eller QMS. Det samme gælder andre førende tv-producenter, hvorimod LG - som den eneste - har implementeret ikke færre end fire HDMI 2.1 porte sammen med de fleste valgfrie HDMI 2.1 funktioner, og vel og mærke i alle deres high-end 4K-skærme.

    Man kan naturligvis debattere fordelene ved HDMI 2.1 porte og funktioner samt debattere om det giver mening af have i 4K-tv, men i den forbindelse er det nok vigtigt at holde for øje, at mange påtænker at beholde et TV i mange år frem. I denne periode vil HDMI 2.1-afspillere pible frem, herunder næste generation af spilkonsoller. Vi ved allerede at Sonys PlayStation 5 vil kunne håndtere 8K, hvilket implicit betyder HDMI 2.1 og 4K120. Det er naturligvis spekulation indtil Sony bekræfter det, men vi mener, at det er værd at tage in mente, at dette kun ligger 1-2 år ude i fremtiden.

    Hvad angår argumenter for/imod HDMI 2.1 i 4K-skærme, så mener jeg personligt, at HDMI 2.1 porte på den korte bane giver mere værdi i 4K-tv end i 8K-tv, simpelthen fordi det rykker 4K til næste niveau, hvorimod det "bare" er et krav på et 8K-tv. På 4K-skærme vil det således muliggøre 4K120 og VRR. De første 8K-tv med HDMI 2.1 er begrænset til 8K60 (HDMI 2.1 understøtter 8K120 med DSC) og kan ikke håndtere VRR i 8K - og så er de naturligvis ofte langt dyrere end den tilsvarende 4K-model.

    Læs også: HDMI 2.1 er klar - 8K/10K opløsning, eARC, variabel billedfrekvens & nyt kabel

    Vi bringer dette på banen her fordi LGs beslutning om at inkludere HDMI 2.1 i samtlige 2019 OLED-modeller, hvoraf de fleste er noget billigere end Sonys OLED-tv, lægger et tungt pres på Sony. Hvad får man for sine penge? Sony AG9 bygger på samme OLED-panel og selvom der er nogle forskelle på Sony og LGs OLED-tv, så har LG formået at lukke nogle af hullerne, som dokumenteret i vores tidligere anmeldelser, og rykker nu forbi Sony på andre områder.

    Nedenfor ses Sony AG9 og LG C9. Kan du vurdere, hvilket der er Sony A9 hhv. LC C9?




    Et af de områder, hvor LG er drønet forbi Sony er på spilydelsen, hvilket er ironisk idet Sony er PlayStation-selskabet. På Sony AG9 målte vi input-forsinkelsen til 80-100 ms udenfor Game-profil og til 26,6 ms i Game-profil (1080p og 4K, med eller uden HDR), hvilket er lavt, men stadig dobbelt op ift. LG C9, der rammer 13ms. Det er ikke en afgørende forskel, men når man oven i hatten lægger det faktum, at LG C9 har HDMI VRR og Sony AG9 ikke har, så mener vi, at hele LGs serie af 2019 OLED-modeller har et forspring. Det er naturligvis ikke muligt at benytte VRR med PlayStation 4, men det virker allerede med Xbox One.

    Læs også: De bedste TV til spilkonsol

    En anden spil-relateret funktion er HDMI ALLM (Auto low latency mode), det blot betyder, at skærmen automatisk kan skifte til spil-tilstand, når et spil startes på en spilkonsol. Sony 2019 TV har ikke ALLM, men Sony har implementeret egen løsning, der signalerer via HDMI EDID-dataforbindelsen, at en spilkonsol er tilsluttet. Modsat ALLM, så kan Sonys hjemmebryggede løsning dog ikke kende forskel på et spil og Netflix fra en spilkonsol. ALLM kan adskille de to, hvorfor vi undrer os over, at nogen producent vil bruge en hjemmebrygget løsning, der er dårligere. ALLM understøttes på Xbox One.




    Vores eksemplar havde nogle udfordringer på panelhomogeniteten. Som du kan se på mønstret med 4% grå nedenfor, så er der nogle mørke områder i hver side af panelet. Panelhomogeniteten vil variere fra et eksemplar til et andet, så måske har vi blot været uheldige. Vi observerede det ikke ved blandet brug.

    Vi spottede ikke problemer med farve-bånd (tint) på panelet.




    Vi observerede ingen tegn på retention eller burn-in på AG9, men vi foretager heller ikke langtidstest for burn-in. Ligesom andre producenter, har Sony implementeret systemer, som skal mindske risikoen, herunder den ikke-optimale lysdæmper-funktion, som vi diskuterede i starten af afsnittet.

    Betragtningsvinklerne er præcis lige så brede som på andre OLED-tv. Du kan nyde den gode billedkvalitet, inklusiv HDR og perfekt sort, fra alle vinkler.


    Konklusion

    Hvad definerer Sonys nye flagskibs OLED-tv? På visse områder er det en nedgradering ift. sidste års AF9. Den allerede svagelige MediaTek-chip har nu færre RAM og højttalersystemet er nedgraderet fra 3.2 til 2.2-kanaler, men højttaler-aktuatorerne er dog opgraderet. Forskellene er ikke afgørende, men det er stadig et spøjst valg. På andre områder repræsenterer den fremskridt, herunder det slankere design og den mindre dominerende elektronikboks. Den leveres også med Sonys nye fjernbetjening. Apples TV-app, AirPlay 2 og HomeKit tilføjes med en senere opdatering.

    Annonce:
    Hvad angår billedkvaliteten, så er det svært at pege på afgørende forbedringer ift. tidligere Sony OLED-tv. Det virker lidt som om, at Sony har ompakket og omdøbt det samme tv-panel for tredje gang nu. På dette område er Sony afhængig af OLED-udvikling hos LG Display, der lader til at have ramt en mur. AG9 leverer stadig fremragende SDR-billedkvalitet og noget af det bedste HDR-billedkvalitet på markedet. Vi foretrækker eksempelvis AG9s HDR-billedkvalitet over Sonys 8K ZG9's, selvom sidstnævnte har langt højere maksimal lysstyrke. Vi mener, at perfekt sort og lysstyring på pixel-niveau er nogle af de vigtigste ingredienser i HDR. På den anden side så har Sony stadig ikke rettet sin lysdæmper-algoritme.

    Vi havde mulighed for at sammeligne Sony AG9 og LG C9 side-om-side. Det står klart, at LG har indhentet Sony på flere områder og overhalet Sony på andre. Sony AG9 er prissat noget højere end LG C9, men vi mener ikke, at det er berettiget. Billedkvaliteten er i store træk så identisk at det er svært at retfærdiggøre den højere pris selv før man inddrager det faktum, at LGs nye OLED-tv har fire fuldblods HDMI 2.1-porte, adskillige HDMI 2.1-funktioner og bedre spilydelse. Højttalerne i Sony AG9 er bedre og nogen vil måske foretrække Android fremfor webOS, men er du klar til at betale en god portion ekstra for det?

    Når alt gøres op, så virker AG9 som et ompakket Sony OLED-tv med et kunstigt højt prisskilt. Vi er vilde med AG9 og vi mener, at skærmen leverer noget af markedets bedste billedkvalitet pt. men konkurrencen er hård.


    Pris og forhandler:

    55"
    65"
    77"

    Fremragende HD, 4K & HDR
    Godt motion-system
    Gode TV-højttalere
    Forbedret fjernbetjening


    For aggressiv lysdæmper
    MediaTek-chip med færre RAM
    Merpris svær at retfærdiggøre i 2019







  • Flere nyheder

    Iron Cast TV

    Dansk selskab vil lave prisvenligt TV uden tunere & fyld

    11 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    Sharp OLED kan rulles sammen

    Sharp har udviklet 30" OLED der kan rulles sammen

    11 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    Fullrate TV

    Discovery-kanaler udgår også fra Fullrate TV

    11 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    Discovery kanaler

    Alternativer til YouSee når Discoverys 11 kanaler forsvinder

    08 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    Disney+ i Danmark

    Disney+ starter europæisk lancering den 31. marts 2020

    08 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    Xiaomi TV

    Xiaomi træder ind på det europæiske TV-marked

    07 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    Uncharted

    Hvad nye PlayStation & Xbox konsoller betyder for dit TV-køb

    07 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
    See You - YouSee

    Discovery: YouSees adfærd er konkurrenceforvridende

    06 Nov 2019 | Rasmus Larsen |