Waoo trodser sivende tv-marked og melder om vækst i antal tv-kunder

08 May 2019 | Rasmus Larsen |

Mens andre udbydere mister tv-kunder i hastigt tempo, melder Waoo om fremgang. Selskabet havde sidste år en tilgang på ca. 12.000 tv-kunder.

Waoos tv-forretning

Waoo har udsendt regnskab for 2018 og i den forbindelse bekræfter selskabet, at man sidste år trak ca. 12.000 flere tv-kunder ind i butikken. Bruttotilgangen var højere, men i perioden valgte en del tv-kunder også at forlade Waoo.

- "På TV-markedet opnåede Waoo en tilgang på brutto 38.000 nye kunder i 2018. Fraregnet opsigelser, primært som følge af fraflytning, endte året med en nettovækst på ca. 12.000 TV-kunder," oplyser selskabet.

Tilgangen af nye tv-kunder er en tand højere end i foregående år. I 2017 havde Waoo et nettotilgang af tv-kunder på 10.000 og i 2016 lå væksten på 11.000.

Waoo oplyser ikke det totale antal tv-kunder, men siger, at den bedst sælgende tv-pakke er den store.

- "Den bedst sælgende pakke er Stor TV-pakke, der udgør ca. 40 pct. af salget til privatkunder."

På bredbåndsdelen hentede man yderligere 45.000 kunder ind. Waoo er ejet i fællesskab af en række fibernet- og energiselskaber, som driver fibernet i dele af Danmark. Selskabet kalder sig "Danmarks førende leverandør af internet, TV og telefoni via fibernet".

Bundlinjen hos Waoo er imidlertid stadig negativ. Det skyldes i 2018 store nedskrivninger på 64 mio. kroner, siger selskabet.

- "Vi havde budgetteret med et lille overskud, og det ville vi have nået hvis ikke vi havde besluttet at gennemføre de store nedskrivninger. Det er en konsekvens af, at flere fibernet- og energiselskaber har annonceret, at de vil åbne deres net for andre udbydere samt den planlagte fusion mellem de to energiselskaber SE og Eniig. Begge dele forringer værdien af de rettigheder, ejerne tidligere har indskudt i selskabet, og derfor har vi valgt at nedskrive dem," siger Jørgen Stensgaard, adm. direktør hos Waoo.


 Waoo 2018


Svømmer imod strømmen

Den positive udvikling hos Waoo står i kontrast til udviklingen på kabel-tv. YouSee mistede sidste år 57.000 danske tv-kunder og året forinden 80.000, ifølge selskabets regnskaber. Stofa har ikke sat tal på, men har ligeledes meldt om nedgang i tv-forretningen.

Også på parabol-tv oplever udbyderne tilbagegang. Viasat har siden midten af 2017 mistet 29.000 nordiske tv-kunder, mens Canal Digital i samme periode har mistet over 70.000 tv-kunder. Det fremgår af selskabernes regnskaber.

En lignende tendens ses på det globale marked, hvor særligt kabel-tv er begyndt at gå tilbage, mens IP-tv - der dækker f.eks. Waoo - vinder andele.

Waoo har i løbet af 2018 hævet priserne på tv-pakker i forbindelse med tilføjelsen af Viasats sportskanaler samt lanceret tv-pakker via streaming.

- Kilde: Waoos årsrapport



Flere nyheder

Telmore Play

Viaplay rykker ind hos Telmore Play mens C More m.fl. rykker ud

23 May 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV

Kampen på tv-markedet står om at blive kundernes favoritbutik

23 May 2019 | Danske Mediedistributører |
Android TV

Sony genoptager Android 8 Oreo udrulning til 2016+ TV

23 May 2019 | Rasmus Larsen |
Amazon Alexa

Amazon Alexa udrulles på LG 2019 TV

23 May 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung RU7405

Samsung lancerer prisvenlige 'RU' 4K LCD-serier i mellemklassen

22 May 2019 | Rasmus Larsen |
Ny TV 2 Play app

TV 2 Play snart klar med redesignet app til iOS & Android - prøv betaen

22 May 2019 | Rasmus Larsen |
Alita Battle Angel

20th Century Fox udgiver sin første film i Dolby Vision

22 May 2019 | Rasmus Larsen |
Philips Georg Jensen

Philips TV designet af Georg Jensen lanceres nu til 14.999 kr.

21 May 2019 | Rasmus Larsen |