Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStreaming TV vokser hurtigere end nogensinde - FlatpanelsDK

Streaming TV vokser hurtigere end nogensinde

03 May 2019 | Rasmus Larsen |

Netflix er allerede en gigant, men ikke desto mindre tiltager væksten på streaming-tv fortsat i styrke, ifølge Conviva, der også siger, at streamingkvaliteten er blevet bedre. Roku er førende på TV-platforme, men "kampen om TV'et er ikke overstået".

Flest streamer på TV'et

Antal seertimer via streaming steg 72% fra 1. kvartal 2018 til 1. kvartal 2019, og væksten er 49% højere end for et år siden, siger Conviva. De vilde vækstrater vidner om, at seerne omfavner mulighederne i streaming med åbne arme.

- "Det er ikke overraskende, at markedet for streaming-tv vokser betydeligt," mener Bill Demas, chef for Conviva.

Analyseselskabet Conviva hævder at kunne måle på en billion data-punkter dagligt fra 3 mia. streaming-apps (inklusiv HBO og Hulu) på enheder i 180 lande. De data giver selskabet indblik i markedet for streaming-tv og hvert kvartal deler Conviva udvalgte data med omverdenen.

Conviva siger, at seere bruger mere tid på at streame video på tv-skærmen end på alle andre skærme tilsammen. Forbundne TV (Smart TV, streamingbokse og spilkonsoller) er samtidig den kategori, som vokser hurtigst.


 Streaming TV i 1. kvartal 2019


De karakteriserer det som "TV'ets triumf" og tilføjer, at billedkvaliteten på streaming, målt på bitrate, over det seneste år er forbedret med 21% på forbundne TV. 'Buffering' - indlæsningstid for videostreaming - er nedbragt med 60%.

- "Seertiden på videostreaming er steget over en bred kam. Forbruget på forbundne TV vokser hurtigst med 74,3% ift. sidste år og udgør 56,1% af al seertid i 1. kvartal 2019. Forbundne TV står også noteret for de største fremskridt på kvalitet, med 60,1% mindre buffering, 20,6% bedre billedkvalitet, og 42,7% færre fejlslagne videosessioner ift. året før."


Kampen om TV'et er ikke overstået

Roku er den mest anvendte TV-platform til streaming idet de sidder på 42% af seertiden i segmentet for forbundne TV. Amazon Fire TV sidder på 18,6%, hvilket er en stigning fra sidste års andel på 11,4%. Apple TV, der er vokset 113% på et år, samt Xbox One har begge en seerandel på 10%, mens Samsungs Tizen er eneste Smart TV-platform, som formår at vriste sig fri af "andre TV" med en marginal andel på 1%.

Læs også: 157 mio. Smart TV solgt sidste år, hvert femte med Samsung Tizen

- "Apple TV har oplevet betydelig vækst med en stigning på 113,3% ift. sidste år. I 1. kvartal 2019 repræsenterede den 10% af den totale seertid på forbundne TV, en stigning fra en andel på 8,2% sidste år. Apple TV's fokus på brugeroplevelsen imponerer til stadighed. Den tilbyder branchens korteste video-starttider på 2,25 sekunder mod 4,65 sekunder for forbundne TV i almindelighed samt den højeste bitrate på 7,1 Mbps, sammenlignet med et gennemsnit på 5,4 Mbps i kategorien for forbudne TV."

 Streaming TV i 1. kvartal 2019


På trods af Rokus stærke førerposition, så understreger Conviva, at "kampen om TV'et ikke et overstået". Det noteres i den forbindelse, at det er afgørende for alle involverede at tilbyde en god seeroplevelse, da seerne ellers falder fra - måske et budskab til HBO. Efter en relativ kort 5 sekunders forsinkelse på opstart af video, falder 13,6% af seerne fra.

- "Vigtigheden af at opretholde en god seeroplevelse på tværs af indhold og reklamer er stigende, såfremt streamingudbydere vil øge seernes engagement samt egen indtægt. Kampen om markedsandele på streaming intensiveres med flere om buddet og tjenester skal levere en oplevelse, der tilsvarer lineært TV for at opfylde seernes forventninger."

Hvad sker der herfra? Det er forventningen, at markedet for videostreaming fortsætter den vilde vækst i takt med, at flere seere søger væk fra tv-pakker mod streamingtjenester. Senere på året lancerer Apple, Disney og WarnerMedia egne streamingtjenester.

- Kilde: Conviva



Flere nyheder

Avengers: Endgame

'Avengers: Endgame' overgår 'Avatar' som mest indbringende biograffilm

22 Jul 2019 | Rasmus Larsen |
8K TV

Hvorfor du ikke skal købe 8K TV i 2019

19 Jul 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Q950R

Samsung lancerer med Q950R-serien nye 8K TV

19 Jul 2019 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix: Vi indfører ikke reklamer

18 Jul 2019 | Rasmus Larsen |
Godzilla

Warner Bros og Universals første film i HDR10+

18 Jul 2019 | Rasmus Larsen |
TCL 2019 TV

Oversigt: TCL 2019 TV

17 Jul 2019 | Flatpanels |
JBL Link Bar

JBL lancerer første Android TV soundbar

17 Jul 2019 | Rasmus Larsen |
Streaming sport

Omfang af danskernes ulovlige streaming er måske stigende, måske faldende

16 Jul 2019 | Rasmus Larsen |