'Home entertainment' voksede hastigt i 2018, biografer holdt stand

02 Apr 2019 | Rasmus Larsen |

'Home entertainment' udgjorde sidste r 58% af den globale omstning for videounderholdning, mens biografer stod for 42%. Home entertainment oplevede 16% vkst, mens biografer holdt stand.

Artikelserie
1. 'Home entertainment' voksede hastigt i 2018, biografer holdt stand
2. Nedtur for 3D i biografen fortstter
3. Globalt DVD/Blu-ray salg nsten halveret p 5 r
4. Streaming-abonnementer overgr nu kabel-tv globalt

Det globale marked for video

Nye film udgives som regel frst i biografen (det skaldte biograf-vindue) og kan senere nydes i hjemlige omgivelser p tv-skrmen. Sdan har branchen fungeret i rtier.

Vi ser i disse r tegn p, at magtbalancen mske er ved at tippe. Home entertainment, der sidste r stod for 58% af omstningen (fysiske skiver + streaming/download, men eksklusiv sport), har p f r vokset sig markant strre end biografsegmentet (42% af omstningen).

I 2018 omsatte home entertainment for $55.7 mia, hvilket er en stigning p 16% ift. 2017, mens omstningen fra biografer var $41.1 mia. (+1% ift. 2017). Med andre ord; home entertainment omsatte for 35% mere end biograferne og skellet vokser. Hvis man tilfjer den globale omstning p kabel-, parabol-, og IP-tv ($230 mia. som dog dkker over mange typer underholdning) til ligningen, s er home entertainment langt strre.

Tendensen er endnu mere udprget i USA, hvor omstningsfordelingen mellem home entertainment og biografer sidste r var hhv. 66% og 34%.



Tallene fremgr af den rlige rapport fra MPPA (Motion Pictures Association of America), baseret p globale markedsdata fra IHS Markit samt data fra Comscore og DEG.

- I 2018 var historien for markedet vkst, sagde Charles H. Rivkin, formand og direktr for MPAA. Sidste r nede det kombinerede marked for biograf og home entertainment $96.8 milliarder. Det reprsenterer vkst p ni procent ift. 2017, og 25 procent ift. for fem r siden.


Apple TV+


Ny spillere melder sig p banen

Mange forventer, at tendensen mod et styrket home entertainment-segment fortstter. Srligt en spiller har udfordret status quo. Ud over tv-serier, er Netflix begyndt at hlde milliarder af dollars i produktion af spillefilm, som fr premiere samtidig verden over.

I andet halvr 2018 begyndte Netflix at give udvalgte film premiere i visse biografer en uge eller tre fr premieren online, men eksklusivperioden til biograferne er dog stadig markant kortere end hvad andre studier opererer med.

I andet halvr 2019 melder Apple, Disney og WarnerMedia sig p banen. Apple lftede i sidste uge slret for sin streamingtjeneste Apple TV+, der fra efterret vil byde p bl.a. egenproducerede film og tv-serier. Disney forventes at give et smugkig p sin streamingtjeneste senere p mneden.

P trods af seneste rs udvikling understreger MPAA, at biografer fortsat vil vre afgrende for branchens fremtidige succes.

- Den globale biografomstning for alle film udgivet i alle klodens lande nede $41,1 milliarder i 2018, en stigning p en procent ift. totalen for 2017, sagde Charles H. Rivkin. Der er ingen tvivl om, at biografer i denne komplekse medieverden er afgrende for den samlede underholdningsbranches succes.

- Kilde: MPAA, IHS Markit, DEG, Comscore



Flere nyheder

Samsung Tizen Smart TV

Samsung: Vigtigt ofte at kre antivirus p dit Samsung TV

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple nsker angiveligt at lave film med Oscar-potentiale

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Billigste tv-pakke

Guide: Den billigste tv-pakke (2019) - opdateret

14 Jun 2019 | Flatpanels |

Nyt DRTV fr tv-kanaler p Smart TV, kan udvides til set-top-bokse

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
UEFA.tv

UEFA.tv lanceret som gratis streamingtjeneste

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Sony AG9 OLED

Sony AG9 OLED udrbt til 'King of TV' ved 2019 TV Shootout

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
The Wall Luxury

Samsung lancerer 'The Wall Luxury' microLED-skrme nste mned

13 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Stofa MitTv lukker

Stofa dropper frit-valg TV

13 Jun 2019 | Rasmus Larsen |