Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason157 mio. Smart TV solgt sidste år, hvert femte med Samsung Tizen - FlatpanelsDK

157 mio. Smart TV solgt sidste år, hvert femte med Samsung Tizen

01 Apr 2019 | Rasmus Larsen |

Det globale salg af Smart TV, som repræsenterer et segment indenfor tv-platforme, udgjorde 157 mio. enheder sidste år, ifølge Strategy Analytics. Mere end hver femte var baseret på Samsung Tizen.

Markedsandele for Smart TV

Smart TV udgjorde sidste år 67% af det totale salg af TV verden over. Der blev solgt 157 millioner Smart TV baseret på enten Android, Tizen, webOS, RokuOS, FireTV, Firefox eller et andet linux-baseret system.

- “Smart TV er kommet langt siden starten af dette årti. Besværlige web-browsere er blevet erstattet af mere sofistikerede streaming-platforme og intelligente anbefalingsmotorer” sagde David Mercer, Principal Analyst, Strategy Analytics.

Sidste år var mere end hver femte Smart TV solgt verden over baseret på Samsungs Tizen-styresystem, mens hver tiende var baseret på Googles Android TV. 4% var bygget på Roku, men kigger man isoleret på USA så sad Roku på næsten hver fjerde, ifølge analyseselskabet.

“Forks” af Android-systemet baseret på AOSP (Android Open Source Project) uden adgang til Google Play-butikken repræsenterer en stor del af kagen i kraft af salget af tv-skærme i Kina, hvor lokale producenterne benytter det i stor stil. Disse AOSP-baserede platforme har ikke Google-funktioner indbygget.




Opgørelsen fra Strategy Analytics vedrører udelukkende nysalg af Smart TV og altså ikke, hvor mange tv-ejere, der bruger de forskellige platforme i dagligdagen. Nogle købere undlader helt at tilslutte Smart TV til internettet for i stedet at satse på en ekstern løsning som Apple TV, Chromecast, Roku, FireTV eller en spilkonsol med streaming-apps. Andre brugere benytter en ekstern boks som supplement til de indbyggede apps i Smart TV.

Eksterne bokse som Apple TV, Nvidia Shield og Roku-boksene er ikke inddraget i Strategy Analytics opgørelse, men et andet analyseselskab, Conviva, har forsøgt at måle forbruget (seertimer) på tværs af alle tv-platforme verden over. Conviva hævder, at Samsung Tizen kun havde 1% af seertimerne på TV sidste år, mens webOS og Android TV havde så beskedne andele, at de figurerer i kategorien “others”.


 Samsung Tizen


Konsolidering indenfor TV-platforme

David Mercer siger videre, at der efter flere års fragmentering indenfor TV-platforme, er tegn på konsolidering.

- “Over årene har fragmentering indenfor styresystemer plaget markedet, men der er tegn på, at branchen er begyndt at konsolidere sig omkring en håndfuld platforme. Tizen forbliver det største Smart TV OS globalt set, efterfulgt af LGs webOS. I de seneste år har Googles Android TV og Roku TV i Nordamerika dog vundet stærkt indpas ved at udbygge deres samarbejde med anden- og trejderangs tv-producenter.”

LG, Samsung og Panasonic satser fortsat på proprietære platforme, der ikke opdateres fra år til år på ældre tv-modeller. Amazon, Google og Roku forsøger at overtale producenterne af tv-skærme til at integrere deres styresystemer, som løbende opdateres. Apple holder tvOS eksklusiv til Apple TV-boksen, men lancerer senere på året ’TV’ app’en på tværs af flere Smart TV.

- ”På trods af meget lav indtjening på hardware, forbliver tv-skærmen for mange teknologiselskaber en prioritet rent strategisk, hvilket skyldes det store publikum, som fortsat drages til samt mulighederne for at sælge reklamepladser i Smart TV-brugerfladen og hente ny indtægt via streamingtjenester. At kontrollere styresystemet i Smart TV er derfor af kritisk vigtighed idet det er via laget af software, at selskaber kan udtrække værdifuld brugerdata, som muliggør målrettede reklamer. Det er derfor, at Google, Roku og Amazon kæmper om at overtale tv-producenter til at integrere deres software-platforme.”

- Kilde: Strategy Analytics



Flere nyheder

TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
DR2+

DR2+ lanceret som nyt streamingunivers på DRTV

22 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 TV

Philips afslører 2020-generation af 4K OLED og LCD TV

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Disney+ i Danmark

Disney+ lanceres i Danmark i sommeren 2020

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV2 Play

TV 2 Play hæver billedfrekvens til 50fps på alle tv-kanaler

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Fullrate

Fullrate lukkes og kunder rykkes til YouSee

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+ i 2020

Apple TV+ i 2020: Spielbergs 'Amazing Stories', 'Central Park', 'The Banker' mm.

20 Jan 2020 | Rasmus Larsen |