Producenter dropper i hobevis vandrette TV til fordel for lodrette skærme

01 Apr 2019 | Yeori Goatskins |

Et generationsskifte sender chokbølger gennem tv-branchen. Tv-producenter reagerer drastisk for at imødekomme de dramatiske ændringer. Dynamikken, der tidligere havde begrænset effekt, er nu ved at eskalere i takt med, at Generation Z overtager.

Opdateret 2.4.2019: Dette var Flatpanels' bud på en aprilsnar. Vi håber, at I fandt indslaget underholdende.

Tv-producenter er begyndt at udfase traditionelle, vandrette TV med øjeblikkelig virkning, for at erstatte dem med skærme i lodret format.

Hvad sker der? Yngre forbrugere er helt stoppet med at købe tv-skærme fordi de ikke forstår konceptet om vandrette skærme efter at være opvokset med smartphones.

"Ja, mine forældre og bedsteforældre har sådanne TV"
- “Ja, mine forældre og bedsteforældre har sådanne TV. Jeg har aldrig forstået, hvordan de kan holde ud at se noget på dem. Alt ser så underligt ud. Det er som om, at det meste af billedet mangler,” lød det fra en ung forbruger.

Brancheorganisationer som European Association of Broadcasters (EAB) og American Broadcast Union (ABU) er i gang med at udforme nye standarder til transmission af video i lodret format. Fokus er udelukkende på streamingtjenester da broadcast-tv i alle varianter – antenne, parabol, kabel og IPTV – springes over.

- “Vi har lavet fokusgrupper baseret på målgruppen og det lodrette TV-format er en kæmpe succes. Da vi bad dem om at tilslutte skærmen, var de dog komplet forvirrede over synet af en kabel-tv-boks. Ingen genkendte den. En af deltagerne troede, at det var et netværkskabel. De andre stirrede bare på boksen i ren fortvivlelse,” forklarer talskvinde Claudia Macarone.

- “Hele produktionskæden skal ændres henover natten. Det er en langt mere afgørende ændring end overgangen fra SD til HD eller fra HD til UHD. Selskaber er nødsaget til at afskrive deres udstyr og maskiner. På den anden side er der her et gigantisk potentiale for selskaber i produktionsbranchen,” sagde Thierry Gautier, formand for nystiftede Vertical TV Industry Forum.


 Lodret TV


Paul Green fra DisplayQuest forklarer, at én gren af branchen, som ikke påvirkes af den pludselige overgang, er producenter af skærmpaneler.

“Vi er ligeglade. Pixels er pixels"
- “Vi er ligeglade. Pixels er pixels. Tak guderne for firkantede pixels. Vi bliver ved med at levere de samme skærmpaneler. Vi havde ikke set ændringen komme, så det er held i uheld, at vores billedchips allerede kan styre lodrette skærme i butikker og centre, hvilket giver os en fleksibilitet, som vi ikke havde regnet med at få brug for,” lød det fra en repræsentant fra branchen.

Sony vil inden længe lancere nye TV under Xperia-brandet.

- ”Vi har i al denne tid gjort det helt forkert. Vi lancerede Bravia-brandede smartphones i formater så brede som 21:9, men vores købere forstod det ikke og blev ved med at bruge dem i lodret tilstand. Det er pludselig gået op for os, hvad vi skal gøre,” lød det fra Sony.

Et andet fokusområde er brugeroplevelsen. Et hold Google-ingeniører arbejder på en algoritme til YouTube, som udfylder de sorte bjælker, når video i traditionelt, vandret format afspilles. “Jeg har betalt kassen for et 65-tommer TV. Så vil jeg fan*** ikke se sorte bjælker. Bare fyld hele skærmen op, OK?,” lød det fra en køber. Den store udfordring opstår, når video, som er filmet i vandret format udsendes i lodret format med indlejrede sorte bjælker. I disse tilfælde fylder den faktiske video kun ca. 1/16-del af skærmen, med sorte bjælker hele vejen rundt. Holdet fra Google håber på at have en funktion, som kan genkende disse situationer, klar snarest muligt.

Næste skridt bliver at indbygge touch-funktionalitet i alle tv-skærme.

- “Disse brugere forventer at kunne interagere med deres TV ligesom de interagerer med deres telefon eller tablet. En fjernbetjening med fysiske knapper er som koncept helt fjernt for dem. Den kan ikke swipe. Den skal i stedet virke som et berøringsfelt,” forklarer brancheeksperten Paul Fisherman.


 Lodret TV


Eksperterne er over en bred kam enige om, at de formentlig har opklaret, hvad Steve Jobs tænkte på, da han i sin biografi fortalte, at han endelig havde løst udfordringen med at gøre tv-oplevelsen så simpel som mulig.

Tv-producenter regner med at tømme lagrene af de resterende vandrette tv-skærme i løbet året og udfase support indenfor 12 måneder fra dags dato.

Lars Rasmussen, redaktør på et onlinemedie med fokus på TV-branchen, råder købere til at reagere nu. ”Køb dem før det er for sent. Du får måske ikke flere chancer.”

- “Lodret er det nye vandret. Du kan lige så godt vænne dig til det,” sagde brancheanalytiker Ben Weiss afslutningsvis.

Vise ord.



Flere nyheder

Panasonic GX800

Panasonic sender nye 'GX' LCD TV med Dolby Vision i handlen

19 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Superliga

Superliga fortsætter på Viasat/Viaplay & Discovery - ugentlig kamp i 4K

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
LG NanoCell 2019

LG lancerer nye "NanoCell" LCD TV med HDMI 2.1

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
tvOS 13

Apple TV får picture-in-picture funktion

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Tizen Smart TV

Samsung: Vigtigt ofte at køre antivirus på dit Samsung TV

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple ønsker angiveligt at lave film med Oscar-potentiale

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Billigste tv-pakke

Guide: Den billigste tv-pakke (2019) - opdateret

14 Jun 2019 | Flatpanels |

Nyt DRTV får tv-kanaler på Smart TV, kan udvides til set-top-bokse

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |