Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTV 2 Play runder 500.000 kunder, traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse - FlatpanelsDK

TV 2 Play runder 500.000 kunder, traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |

Det går godt hos TV 2 Play. Det er budskabet fra TV 2, som har gjort status på 2018. Play har rundet 500.000 abonnenter og 60% af seningen sker nu på husets tv-skærme. Traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse pga. afmatning i markedet for tv-pakker.

TV 2-kanaler i færre hjem

Ved udgangen af 2018 rundede TV 2 Play 450.000 abonnenter og den stigende tendens forsætter i 2019, hvor man netop har rundet en halv million abonnenter. Det oplyser selskabet i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab.

- ”Resultatet for 2018 er tilfredsstillende, og TV 2 har en stærk økonomi. Det skyldes blandt andet TV 2 Play, der fortsat bidrager flot til vores omsætning. Vi kan konstatere, at den positive udvikling fortsætter ind i 2019, og TV 2s streamingtjeneste har netop rundet en halv million abonnementer. TV 2s flowkanaler kan også se tilbage på et godt 2018. TV 2-familien øger sin seerandel til 39,1 procent – en stigning på 1,2 procentpoint i forhold til 2017 – og alle kanaler enten fastholder eller har fremgang i seerandele i deres respektive målgrupper,” siger Merete Eldrup, adm. direktør, TV 2.

 TV 2-kanaler i 2017 og 2018
Selskabet melder om stigende seerandele for sine tv-kanaler, men bag tallene gemmer sig dog det faktum, at markedet for traditionelle tv-kanaler er faldende. Fra 2017 til 2018 måtte TV 2 konstatere et 5-8% fald i udbredelsen i danske husstande for alle 6 kanaler. Hovedkanalen nåede ved udgangen af 2018 ”kun” ud i 82,8% af de danske husstande via et klassisk tv-signal.

Seerne rykker i stedet mod streaming og her samler TV 2 Play nogle af dem op. Hvor vigtig er Play-tjenesten for TV 2? Den står ”centralt i den nye strategi”, lyder det. Play fremhæves hele 26 gange i årsrapporten.

TV 2 hævder, at Play i gennemsnit har 2,2 seere per abonnement, hvilket svarer til 1 million seere ved udgangen af 2018 – og endnu flere baseret på 500.000 abonnenter. Gallup estimerer, at DRTV og Netflix har hhv. 2,3 og 2,5 gange så mange ugentlige seere som TV 2 Play.

Sammen med DRTV repræsenterer TV 2 Play et bolværk mod den bølge af amerikanske streamingtjenester, som skyller ind over Danmark. Selskaberne melder, at danskerne stadig har stor appetit på danske tv-programmer selvom mulighederne for underholdning er blevet mere mangfoldige efter streaming er slået igennem. Den påstand understøttes indtil videre af fortsat vækst, men den virkelig test kommer, når amerikanske giganter for alvor melder sig ind på markedet.


 TV 2 Play på TV


Seerne vil streame video på TV’et

Mens nyhedsmedier og andre brancher oplever en stigning i andelen af brugere på mobile enheder, så viser tal fra TV 2 Play den modsatte tendens, hvilket også Netflix har noteret sig. Seerne vil streame video på husets store skærme.

- ”Bevægelsen mod øget TV 2 Play-sening på store skærme fortsætter i 2018, og sening på store skærme (via Apple TV, Chromecast, Android TV og Smart TV) udgør 60 % af tidsforbruget,” fremgår det af TV 2’s årsrapport.

Andelen på 60% er en stigning i forhold til tidligere i 2018, hvor den lå på 50%.

Læs også: Interview: TV 2 Play styrkes med bl.a. profiler, bedre apps & aktualitets-indhold

TV 2 Play skal i de kommende år styrkes på indhold, teknik og salg, lyder det. Det indebærer konkret, at der i år lanceres et fælles ’Mit TV 2’ login til tv2.dk, apps og Play. I et interview med Flatpanels sidste år fortalte selskabet, at Play får brugerprofiler, anbefalinger, en opfrisket brugerflade, bedre apps mv. Streamingkvaliteten blev også for nylig løftet fra 25 til 50fps på streaming af sport.

Regnskabet viser, at TV 2 i 2018 omsatte for 2,87 mia. kroner og havde et resultat på bundlinjen på 226 mio. kroner efter skat.

- Kilde: TV 2



Flere nyheder

HBO Nordic

HBO Nordic: Mest sete serier i 2019 - og smugkig på 2020

12 Dec 2019 | Rasmus Larsen |
C More

C More lancerer app til Android TV

12 Dec 2019 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix tester ny, øjeblikkelig 'Watch Now' funktion

12 Dec 2019 | Rasmus Larsen |
Sony Android TV

Sony udruller AirPlay 2, HomeKit & Atmos som del af Android 9 opdatering

11 Dec 2019 | Rasmus Larsen |
Julekonkurrence 2019

Julekonkurrence: Vind LG OLED TV

11 Dec 2019 | Flatpanels |
Android TV

Google frigiver Android 10 til Android TV

11 Dec 2019 | Rasmus Larsen |
Apple Pro Display XDR

Apple lancerer "XDR" Pro-monitor med 6K-opløsning

11 Dec 2019 | Rasmus Larsen |
Roku

FBI advarer mod Smart TV

09 Dec 2019 | Rasmus Larsen |