Danskerne købte sidste år 2,2 mio. DVD- og Blu-ray-film, hvilket er en tilbagegang på 7%. Filmskiver sælges dog billigere end hidtil, hvorfor omsætningen stadig falder hastigt. UHD Blu-ray udgør en forsvindende lille andel af salget.
Dansk salg af DVD & Blu-ray i 2018
I 2011 blev der solgt 12 mio. DVD-skiver i Danmark, men over det seneste årti er DVD-skiven blevet rundbarberet, samtidig med, at Blu-ray ikke har formået at løfte arven.
I 2018 gik det danske styksalg af filmskiver 7% tilbage i forhold til 2017; styksalget af DVD gik 12,9% tilbage, hvorimod Blu-ray oplevede overraskende fremgang på 3,7%. Det viser tal fra Foreningen af Danske Videodistributører (FDV), som Flatpanels har fået indblik i.
- ”Selvom det digitale marked for film og serier er i konstant vækst, er der stadig en lang række forbrugere, der efterspørger de fysiske filmformater. I 2018 blev der solgt for næsten 200 mio. kr. DVD og Blu-rays. Det er et fald fra året før på 22%. Men en stor del af faldet i værdi sker på baggrund af faldende gennemsnitspriser på de fysiske produkter. Vi ser nemlig en tilbagegang på kun 7% i antallet af solgte film, hvilket må siges at være en overraskende tendens, udviklingen indenfor det digitale marked taget i betragtning,” siger Ditte Rie Agerskov, Sekretariatschef i FDV.
Årsagerne kender vi allerede. FDV har tidligere peget på, at den voldsomme tilbagegang hænger sammen med den digitale udvikling, herunder lanceringen af streamingtjenester som Netflix. I perioden er Fona gået konkurs og kæder som TP Musik og Stereo Studio har måttet dreje nøglen om.
Egmont spåede i 2015, at DVD-markedet ville være ”nærmest ikke-eksisterende” i 2018. Så galt er det ikke gået selvom omsætningen på filmskiver dog er faldet drastisk fra 1,37 mia. kroner i 2007 til 199 mio. kroner i 2018, ifølge tal fra FDV.
Der er desuden lidt optimisme at spore i tallene for de første 8 uger af 2019, lyder budskabet fra foreningen.
- ”Afmatningen af det fysiske marked tager længere tid, end man for ganske få år siden regnede med. Kigger vi isoleret på antallet af solgte Blu-rays i 2018, ser vi faktisk en stigning i forhold til 2017 på 4%, hvilket er yderst overraskende. Ser vi på de første 8 uger af 2019, ser vi en stigning i markedet på ikke mindre end 9% i antallet af solgte DVD og Blu-rays i forhold til de første 8 uger af 2018. Det er branchen ganske tilfredse med,” tilføjer Ditte Rie Agerskov.
UHD Blu-ray er en lille niche
Styksalget af Blu-ray er faldet en smule siden 2011, men ikke drastisk. Der er stadig en gruppe entusiaster, som ønsker filmskiver i god billed- og lydkvalitet til samlingen. Det nye UHD Blu-ray-format har dog ikke formået at puste liv i det danske marked.
Der blev i 2018 solgt lidt over 18.000 UHD Blu-ray-film i Danmark. Det svarer til ca. 2% af det samlede salg af Blu-ray og 0,8% af det samlede salg af filmskiver. I kroner og ører omsatte UHD Blu-ray sidste år for ca. 3,6 mio. kroner og man begynder at forstå, hvorfor en stigende andel film slet ikke udgives i dansk eller nordisk udgave på formatet.
Det globale marked for UHD Blu-ray viser da heller ikke sundhedstegn. Blu-ray Disc Association melder godt nok om stigende salg af UHD Blu-ray-skiver, men Samsung meldte tidligere på måneden ud, at de trækker sig fra UHD Blu-ray. Samsung følger således i fodsporene på Oppo, der trak sig fra markedet sidste år.
Bedst sælgende DVD/Blu-ray-film i 2018
1. Fifty Shades Freed (Universal/Sony) 2. Star Wars The Last Jedi (Walt Disney) 3. Avengers Infinity War (Walt Disney) 4. Mamma Mia Here We Go Again (Universal/Sony) 5. Thor 3 Ragnarok (Walt Disney) 6. Jurassic World Fallen Kingdom (Universal/Sony) 7. Deadpool 2 (Twentieth Century Fox) 8. Incredibles 2 (Walt Disney) 9. Solo A Star Wars Story (Walt Disney) 10. Coco (Walt Disney) |
- Kilde: FDV