DR: Samsening p tv er faldende

27 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

Vi mdes stadig for at se sport og store begivenheder sammen, men generel samsening hvor vi ser tv sammen er p laveste niveau siden 1992, hvor mling af seertal blev indfrt.

Vi ser mindre tv sammen

I 1992 s 8 ud af 10 seere Danmarks EM-triumf sammen med venner og familie. I 2016 l andelen p 2 ud af 3, da hndboldlandsholdet spillede OL-finale. I sommers da Danmark rg ud af VM til Kroatien var andelen faldet til 6 ud af 10.

Det er en tendens, som DR har noteret sig. Den er endnu mere udtalt, hvis man ser bort fra sport og andre store begivenheder, der sendes direkte. I 2018 s 47% tv sammen i bedste sendetid (kl. 20.00 til 22.59) og 36% s tv sammen henover hele dgnet. I 1992 l tallene p hhv. 65 og 55%. Niveauet af skaldt samsening p traditionelt tv er i 2018 faldet til laveste niveau siden man begyndte at mle seertal i 1992.

- Det er de store kanaler DR1 og TV 2, som flest ser sammen med andre i primetime, mens nichekanaler med nyheder og sport, som for eksempel TV 2 News og TV3 Sport er dem, der har mindst samsening, noterer Sofie Scheutz og Jakob Vikr Hansen, DR Medieforskning.

I 2018 var nogle af de tv-programmer, som flest s sammen, DRs mindekoncert om Kim Larsen (6 ud af 10) og brnenes MGP (75%) samt Eurovision, fodbold-VM og X Factor.

- Hvis man skal sige noget flles om de programmer, der ses i selskab med andre, er det, at det primrt er programmer, som bliver sendt direkte, og hvor spndingen ved en konkurrence eller sportsbegivenhed bliver udlst jeblikkeligt. Derfor har udsendelserne ogs drlige betingelser on demand. Samtidig bliver bde underholdningsprogrammer og dramaserier typisk sendt p tidspunkter, der traditionelt samler seere og familier foran skrmen, for eksempel fredag og sndag aften, siger Jakob Vikr Hansen.


 Samsening af tv


Ny teknologi skaber nye vaner

Mling af seertal inddrager ikke streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic. Srligt Netflix deler generelt ikke seertal med tredjepart. Streamingtjenester giver seerne mulighed for at se indholdet p egne vilkr og alle tidspunkter af dgnet.

Alligevel mdes folk om streamede tv-programmer, ppeger DR, der i denne forbindelse peger p en tendens kaldet viewing parties, hvor folk, der ikke ndvendigvis kender hinanden, mdes for at se tv sammen.

- Kulturhuse som Folkehuset Absalon i Kbenhavn er et af de steder, hvor det ikke bare er de lokale beboere, men ogs folk fra omegnen, der mdes for at se TV sammen. Her bliver der for eksempel blndet op for programmer som Den store bagedyst p ugens faste sendetidspunkt, mens baren langer cocktails og kager over disken, s der er et lille event skabt omkring et TV-program. Disneys Juleshow og Skam er andre eksempler p traditioner og hype, som kan samle seere foran storskrme, forklarer Sofie Scheutz.

DR fremhver i denne forbindelse ogs RuPauls Drag Race og League of Legends.

Tallene fremgr af den rlige rapport 'Medieudviklingen 2018' fra DR. Den fulde rapport, der kortlgger danskernes medievaner, udkommer i slutningen af januar.

- Kilde: DR / Medieudviklingen 2018



Flere nyheder

LG 2019 OLED

Danske priser p LG 2019 OLED med HDMI 2.1

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Panasonic 2019 OLED

Danske priser p Panasonic 2019 OLED TV

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
WiSA

TCL slutter sig til WiSA der muliggr trdls TV-lyd

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV-databasen

TV-databasen: 2019 TV og forbedret sammenligning

21 Mar 2019 | Torben R, Rasmus L |
Waoo Streaming

Waoo introducerer 'streamingpakker' med rabat

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV2 Play

TV 2 Play runder 500.000 kunder, traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Nordisk Film Biograf

Biografturen er blevet dyrere men billetsalget ligger stabilt

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Walt Disney 2019

Disney ejer nu 21st Century Fox (og Avatar, The Simpsons, X-Men)

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |