Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonÅret der gik på tv-markedet (2018) - FlatpanelsDK

Året der gik på tv-markedet (2018)

26 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

Flatpanels gør status på 2018, hvor vi så de første 8K-tv, hvor streaming gik nye veje og hvor vi selv lancerede nye tiltag. Vi noterer os desuden, at Netflix er begyndt at samarbejde med biografer og at Apple – tilsyneladende i al stilhed – er ved at opbygge et TV-imperium.

8K før 8K er klar

8K, der har fire gange så mange pixels som 4K, blev så småt skudt i gang i 2018, men hverken teknologi eller økosystem er klar. De første tv-skærme mangler HDMI 2.1, der skal muliggøre det hele. Indholdskilderne, der pt. dækker over en enkelt 8K-kanal i Japan samt YouTube, kan heller ikke modtages af skærmene.

4K blev skudt i gang i 2012 – sådan cirka – men kun få tjenester leverer indhold i formatet. Før du farer ud og køber nyt TV, så giver det dig måske en rettesnor for, hvor lang tid det kommer til at tage med 8K,. Måske kommer overgangen til 8K sågar til at tage længere tid end overgangen til 4K. Det skyldes ganske enkelt, at en stor del af bagkataloget af indhold ikke kan genudgives i opløsninger meget højere end 4K.

Vi fik en forsmag på live-tv i HDR ved sommerens fodbold-VM
Hvad angår HDR (High Dynamic Range), så vinder det nye videoformat stadig frem på tværs af film, tv-serier, spil og andre genrer. Vi fik en forsmag på live-tv i HDR ved sommerens fodbold-VM, der af TV2 blev udsendt i både 4K og HDR. Det så strålende ud, men ikke alle set-top-bokse og tv-skærme kunne håndtere det.

Der findes flere HDR-formater, men vi har argumenteret for, at der ikke er tale om en formatkrig. HD-DVD vs. Blu-ray var en formatkrig, hvor valget af afspiller afgjorde, hvilke film, man kunne afspilles. En tv-realitet, der i langt højere grad er opbygget om software, kan sagtens udgøres af adskillige formater.

Det betyder dog ikke, at alle formaterne får succes og det begynder at ligne sidste udkald for Samsungs HDR10+ format, hvis det skal gøre sig gældende og forbrugerne skal tillægge det nogen værdi. Flere producenter er løbet fra løfter om at opdatere skærme med HDR10+. Der findes nærmest intet indhold i HDR10+ og hvad sker der, når Disney overtager 20th Century Fox, som er største fortaler for HDR10+ på indholdssiden? Disney støtter som bekendt op om Dolby Vision.


Samsung microLED


OLED, microLED & kreativ markedsføring

I 2018 så vi prototyper af skærme baseret på en ny skærmteknologi kaldet microLED. De er imponerende, men stadig ikke klar til det brede tv-marked. Mange toneangivende selskaber forsker i microLED, så der er stærke kræfter bag, men en af udfordringerne er at gøre pixels små nok. Eller som Samsung siger: ”The smaller it gets, the more vivid our future becomes”.

OLED vinder yderligere frem, men på udviklingsfronten skete der ikke det store i løbet af året. Produktionen skal kraftigt i vejret, hvis OLED skal træde ind i mellemsegmentet og for alvor udfordre LCD, der stadig er den dominerende tv-skærmteknologi – undtagen i high-end segmentet.

2018 blev ikke året, hvor der blev sat en stopper for – lidt for – kreativ markedsføring. Vi må stadig trættende lægge ører til markedsføring af LCD-tv som ”QLED”, ”ULED” og ”LED”. Til gengæld døde ”XLED”, som blev anvendt i USA. Fortsætter det i 2019? Sikkert.

Til gengæld ser det ud til, at verdens største tv-producent snart vil vende tilbage til OLED. Samsung har bekræftet, at de igen udvikler OLED-tv og rygtet vil vide, at testproduktion starter allerede i 2019. Sideløbende forsøger LG at udløse potentialet i OLED-teknologien med skærme, der bl.a. kan rulles sammen.

Hvis vi vil have de fantastiske billedoplevelser, som HDR tillader, så skal vi som forbrugere støtte udvikllingen mod selv-emitterende skærmteknologier, hvor lys og farver styres på pixelniveau. Det er teknologier som OLED, microLED og måske om 3-4 år ægte QLED.


Roma Netflix


Streaming går nye veje

2018 blev året, hvor fodbold fra La Liga og Serie A forsvandt fra tv-kanalerne i Danmark. Ligaerne danner i stedet fundament under en ny streamingtjeneste og det er symptomatisk for, hvad der er ved at ske på markedet for sports-tv. Desværre halter billedkvaliteten ved streaming af sports-tv.

Indtil videre er det Netflix, der har måttet indordne sig
Netflix har for alvor meldt sin ankomst på filmfronten – særligt hen imod slutningen af 2018. Selskabet jagter Oscar-statuetter med film som Roma. Det diskuteres stadig om offensiven vil påvirke biografernes forretningsmodel med udgivelsesvinduer, men indtil videre er det Netflix, der har måttet indordne sig. Selskabet er løbet fra løfter om, at ”medlemmerne” kommer i første række. Nu vises udvalgte Netflix-film i biografen op til 3 uger før premieren online. Forlænges dette vindue yderligere i 2019?

I takt med, at forbrugere i større udstrækning end hidtil får de store filmoplevelser hjemme i stuen, har filmskabere fra Hollywood optrappet deres kamp mod tv-producenternes ’motion smoothing’ og andre ødelæggende ”billedforbedringer”. De vil egentlig bare have tv-producenter til at respektere gældende billedstandarder, der helt grundlæggende sikrer, at man til at starte med overhovedet kan skabe og levere billedindhold til en seer – det samme som Flatpanels sigter mod i anmeldelser. Det er kun naturligt qua udviklingen, så forvent at Hollywood skruer yderligere op for charmen i de kommende år. Det er i øvrigt slående, at tv-skærme i hjemmet har overhalet den visuelle oplevelse i biografen. HDR har stadig lange udsigter i din lokale biograf og i de kommende år cementeres tv-skærmenes forspring med bl.a. 8K-opløsning. Nu skal lydsiden bare følge med.

Næste år melder nogle af de virkelige sværvægtere sig på banen. Det sker, når Apple, Disney og WarnerMedia går solo og lancerer egne streamingtjenester. Det vil fremskynde overgangen til en tv-realitet, der er bygget på streamingdistribution, samt betyde, at valget af tv-platform i endnu højere grad kommer til at diktere, hvad du kan og ikke kan se. Vil Disney gøre sin tjeneste tilgængelig på samtlige Smart TV? Måske. Vil Apple? Næppe.


Apple TV


Apple bygger TV-imperium i al stilhed

Hvordan sælger man musik i 10’erne? Fysiske medier er døende og idéen om at købe musikalbum er ikke længere populær. Man skaber i stedet en streamingtjeneste, der er knyttet op på en eller flere udbredte mobilplatforme. Apple Music er eksempelvis allerede mere udbredt end Spotify i USA.

Så hvordan sælger man videounderholdning i 10’erne?

Man kan vel nok argumentere for, at Netflix har fundet opskriften. At Disney melder sig på banen med egen streamingtjeneste næste år er naturligvis en nyhed, som trækker overskrifter. At Apple gør, trækker ligeledes overskrifter, men ikke i samme grad. Det er på trods af, at selskabet har brugt ord som ”all-in” og på trods af, at de samarbejder med bl.a. Oprah Winfrey, Steven Spielberg og J. J. Abrams. I mellemtiden er verdens rigeste selskab – i larmende stilhed – ved bygge fundamentet under sit tv-imperium.

Det sker med egen hardware og egen tv-platform
Det sker med egen hardware og egen tv-platform (Apple tvOS på Apple TV), hvor stort set alle nye tjenester udgives først. Det slår os, at kun Chromecast prioriteres lige så højt, når selskaber skal udvikle deres streaming-løsninger – men brugen af Chromecast ude i stuerne er stagneret. I USA er FireTV og Roku meget udbredte, men platforme som Android TV, Samsung Tizen, LG webOS fylder i USA såvel som herhjemme ikke meget i udviklernes bevidsthed. Forbrugerne benytter ikke i udbredt grad Smart TV og mange forbrugere begynder at kigge efter alternativer, når de indser, at flere af platformene ikke opdateres. Og tv-distributørerers forsøg på at opbygge platforme er udelukkende en defensiv manøvre.

iTunes har givet forsmag på, hvordan en Apple-tjeneste kan knyttes op på et tv-styresystem. I mange lande, inklusiv Danmark, er iTunes eneste onlinetjeneste, som sælger film i 4K HDR og Dolby Atmos. Med flere end 1 mia. aktive enheder i brug, har Apple en vidtrækkende platform, som kan bruges til at skyde nye tjenester i gang. Og det agter selskabet tilsyneladende at gøre med sin kommende streamingtjeneste.

Formår man samtidig at kontrollere platformen under al den anden underholdning og information, vi gør brug af, så har man stor magt og gode vilkår for svimlende indtjening. Det gør Apple allerede med iOS og Google med Android, så hvem kommer til at styre tv-oplevelsen? Hvorfra og hvordan får vi i fremtiden alle vores tv-apps, videounderholdning, lejefilm, spil osv? Hvis konkurrenterne ikke begynder at tage opgaven seriøst, så kan Apple meget vel løbe afsted med sejren.


TV-databasen


Flatpanels i 2018

Afslutningsvis et par korte kommentarer om Flatpanels-netværket. Som vi skrev sidste år, så oplever vi fremgang hvert år, så det bliver en smule trivielt at kaste om sig med udtryk som ”rekordår”. I stedet vil vi fremhæve nogle af de tiltag, som vi har introduceret i løbet af året.

Den største nyhed er TV-databasen, hvor du kan sammenligne tv-modeller samt finde specifikationer. Den er stadig i beta, mens vi finpudser den. Der laves udtræk fra TV-databasen i bl.a. Tilbudsjagten, infoboksene i bunden af nyhedsartikler samt på Black Friday. Du vil se mere af denne type krydsintegration i 2019.

Vi har også øget fokus på TV-lyd, introduceret en ny topmenu og mobil-menu samt bygget yderligere kontekst omkring målinger i vores anmeldelser med fold-ud-grafer.

Vi ses i 2019!

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Rygte: PS5 Pro bliver tre gange så kraftig som PS5

18 Mar 2024 |

Første danske streaming-apps bekræftet til FireTV

18 Mar 2024 |

DRs nye tv-arkiv 'Gensyn' åbner i dag på DRTV

15 Mar 2024 |

Ny Beoconnect Core forbinder gamle B&O højttalere til ethvert TV

15 Mar 2024 |

TCL's næste flagskib forventes at have 14000 miniLED zoner, 6500 nits

13 Mar 2024 |