Netflix vil udgive 90 film rligt - med budgetter p op til 1,3 mia. kroner

20 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

Netflix sigter mod at udgive 55 egenproducerede film rligt og hvis man tilfjer selskabets animerede film og dokumentarfilm, s lander tallet p 90 film rligt, iflge New York Times. Det gr Netflix til et af de mest produktive Hollywood-studier.

En ny filmchef

Du har mske bemrket, at Netflix er begyndt at producere egne film. Du er mske endda begejstret for nogle af de senere udgivelser ssom Okja, Mudbound og Roma. Eller ogs forbinder du selskabets filmsatsning med storstilede fejlskud som War Machine og Bright.

Ikke desto mindre vil Netflix ge indsatsen markant p omrdet.New York Times tegner et portrt af selskabets nye filmchef, Scott Stuber, som avisen kalder en af de vigtigste personer i filmbranchen. Han har til opgave at opbygge et filmstudie, der er lige s succesfuldt som tv-afdelingen.

Selskabet sigter nu mod at udgive 55 film rligt. 20 af disse vil have et produktionsbudget p mellem 20 til 200 mio. dollars alts op til 1,3 mia. danske kroner mens resten bliver mindre udgivelser og genrefilm. Hvis man medtller animerede film Netflix har for nylig etableret eget animationsstudie og dokumentarfilm, s lander tallet p 90.


 Netflix Mowgli


Et af de mest produktive Hollywood-studier

2018 er ikke overstet endnu, men til sammenligning s har Disney i r udgivet 9 film i biografen, Sony Pictures har udgivet 34, Fox 16, Paramount 9, Universal 29 og Warner Bros 22, iflge Box Office Mojo. Tallene er ikke direkte sammenlignelige med Netflix tal, da de andre studier ogs udgiver film udenom biografen, men Netflix er nu et af de mest produktive Hollywood-filmstudier.

Tidligere p ret ld det, at Netflix spenderer mere p indhold end noget andet studie sportsrettigheder undtaget men det budget gr ogs til tv-serier, comedy og andre genrer. Den strste del af investeringspuljen kommer fra kundernes mnedlige abonnementsbetalinger, mens en andel finansieres af lnte penge.

Den nye filmboss Scott Stuber nvner, at Netflix har film fra bl.a. Martin Scorsese, Steven Soderbergh, Dee Rees, Guillermo del Toro, Noah Baumbach og Michael Bay i stbeskeen.

- Hvis man vil opbygge et fantastisk filmstudie, s skal man bygge det med fantastiske filmskabere, sagde Scott Stuber til New York Times.

Scott Stuber er ogs manden, som har brudt med Netflix lfte om, at medlemmerne alts abonnenterne prioriteres hjest. Store filmsatsninger fra Netflix udgives nu i biografen op til 3 uger forinden premieren online, men de store biografkder forlanger mere. Hvis Netflix vil have sine strste produktioner op p de allerstrste lrreder, s skal eksklusivitetsperioden vre lngere.

- I en verden, hvor forbrugernes valg driver alt hvordan vi handler, hvordan vi bestiller dagligvarer, hvordan vi bliver underholdt forsger vi at ramme et punkt, hvor forbrugere fr biografvisning som en mulighed. Men vi mener ogs, at det er afgrende, at sfremt man ikke har midlerne eller muligheden eller tiden til at g i biografen, s skal man stadig kunne se film uden lang ventetid, argumenterer han.

I hvor hj grad er Netflix villig til at gradbje sine egne lfter? Det vil 2019 formentlig give os svar p.

- Kilde: New York Times



Flere nyheder

LG 2019 OLED

Danske priser p LG 2019 OLED med HDMI 2.1

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Panasonic 2019 OLED

Danske priser p Panasonic 2019 OLED TV

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
WiSA

TCL slutter sig til WiSA der muliggr trdls TV-lyd

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV-databasen

TV-databasen: 2019 TV og forbedret sammenligning

21 Mar 2019 | Torben R, Rasmus L |
Waoo Streaming

Waoo introducerer 'streamingpakker' med rabat

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV2 Play

TV 2 Play runder 500.000 kunder, traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Nordisk Film Biograf

Biografturen er blevet dyrere men billetsalget ligger stabilt

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Walt Disney 2019

Disney ejer nu 21st Century Fox (og Avatar, The Simpsons, X-Men)

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |